Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 719 ggr
ymmmi
0

Hon har gått ner i vikt

Nu är det så att jag har en hona som är dräktig och har gått  ner i vikt på en vecka 12 gram.

Hade en hane tillsammans med hon som jag lämnade tillbax för ca en vecka sedan, efter att jag lämnade tillbax han så äter hon mycket mindre, hon äter knappt grönsakerna, eller jo lite paprika och babyspenat.

Gräs äter hon men inte lika mycket som förut när hon var med hanen.

Är lite orolig, vad kan jag göra?

Abico
0

Bor hon ensam nu? Ensamma marsvin äter mindre än de i sällskap.
12g är inte speciellt mycket men det är ju inte bra om hon inte äter ordentligt. Hon verkar inte må dåligt eller så?

Hanna 

ymmmi
0

Hon går ensam nu, då hennes burkompis dog för 4 veckor sedan(hon toxa) och jag prövade sätta ihop en annan hona med hon med det gick inte alls, dom slogs för mycket och eftersom hon är dräktig så ville jag inte stressa upp hon för mycket.

Har tänkt att behålla en bebis från hon ifall hon får några honor annars så ska jag ta en bebis av min syster, men den bebisen är bara en vecka gammal =/

Creation
0

Hur verkar hon må annars? Det finns flera möjliga anledningar. Verkar hon må dåligt psykiskt kan det vara depression över ensamheten. Verkar hon må dåligt fysiskt kan det vara toxikos i startgroparna. Verkar hon må relativt bra kan det handla om att hon ska föda snart och att viktnedgången beror på det. När blev hon dräktig?

Men aptitlöshet är ju aldrig något gott tecken… att hon nyligen sattes med och bråkade med en annan hona låter också olycksbådande, eftersom det orsakar stress som i sin tur kan leda till toxikos. Jag råder dig att påbörja stödmatning av Critical Care omgående, så kanske du kan vända på eventuell toxikos. Läs mer om toxikos HÄR.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

idipidi
0

Att de går ensamma innan födseln är sällan bra, men det beror lite på vad alternativet är. Om jag inte redan har två honor tillsammans då de gått med samma hane så brukar jag försöka hitta en ranglåg hona att sätta henne med. Att den dräktiga honan jagar den nya brukar inte vara någon fara. Det är bra för dem att röra på sig. Däremot får det inte bli tvärt om, att den dräktiga honan blir jagad och kanske hindrad från att äta. Ibland finns det kanske inget bättre alternativ än att hon får sitta ensam efter att hanen flyttat. Men då måste man passa jättenoga så att hon inte äter dåligt, vilket ofta blir effekten! Om du inte har något snällt sällskap till henne så får du göra det bästa av situationen. Mata ofta med sånt som hon tycker är gott.