Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1159 ggr
[nono39]
0

efter födelsen direkt ?

kan man ducha ett nyfödd marsvin direkt efter födelsen ?

och hur länge är en hona gravid ?

[nono39]
0

ingen som vet ? :(

Fridaaaa
0

Nej man ska låta ungarna vara lite ifred första dagarna och av vilken anledning skulle du bada ungarna?

Honan är dräktig ca 10 veckor.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tisslibiie]
0

Marsvin tvättar sig själva, och i detta fallet så tvättar mamman ungarna rena och fina … :)

Creation
0

Det finns ingen anledning att bada nyfödda ungar. Modern gör rent dem själv. Att bada en nyfödd unge gör nog mycket mer skada än nytta. Inte direkt det roligaste första intrycket för den…

Du kan läsa på om avel i MiFs artikel eller på DENNA eller DENNA sida.

Hos marsvin heter det förresten dräktig, inte gravid. :)
#1 Tålamod, medlemmar är inte inloggade hela tiden och kan läsa alla trådar direkt. Det är sällan man får svar direkt och det kan ta upp till en dag att få svar ibland. Så länge tråden ligger på första eller andra sidan kommer du att få svar förr eller senare av någon som vet.
Det går alltså inte fortare för att du skriver ett till inlägg efter tjugo minuter.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Flemming
0

Snälla Nora !

Har du lånat boken som jag rekommenderade dig igår ?

Mitt husdjur marsvinet av Mia Winge - Marsvinshjälpen

Alternativt gör som "Creation" säger och läs länkarna.

Marsvin och alla andra djur är mer komplicerade än man tror …

Börja med att läsa och därefter kan du utveckla men naturligtvis inte strax efter du har läst sista ordet i boken !

Flemming

[nono39]
0

#5 jag har inte hunnit låna den boken du rekommenderade mig  :)

men ska låna den kanske nästa vecka då jag går till bibloteket

[Maijah]
0

Det är väldigt mycket man måste tänka på när man ska ta en kull, förutom kunskap om det och tid måste man ju även ha pengar undanstoppade ifall någonting skulle gå snett under dräktigheten/förlossningen. Det är en risk och du borde tänka över om du verkligen vill utsätta din hona för det. Gör inga förhastade beslut bara, då kan det gå illa.

Om du nu trots allt vill para din hona så läs all bra fakta du kommer över om dräktighet, toxicos, och ja, allt som rör avel helt enkelt. De sidor som Creation ovan länkade till är det mycket bra avelsfakta på!

Fridaaaa
0

Tycker att du verkar lite för ung för att ta sånt stort ansvar, ingen vuxen med erfarenheter som kan hjälpa dig? Hjälper inte bara att ha läst i en eller 2 böcker :)

[nono39]
0

#8 nej tror inte de .

Moa-16
0

#9 Men du, varför vill du ta en kull? Det är ett stort ansvar! Och inget man "bara gör" Man bör ha kunskap om avel!

Har du råd med ev veterinär kostnader? Vet du vad du ska göra om något händer/inte går som det ska? Kan du hitta bra hem till ungarna? Eller ska du ha kvar alla? (Om du nu blir fler än 1..)

bambiina
0

något jag inte riktigt förstår är varför du vill bada ungarna direkt efter födseln?

[nono39]
0

#10 jag vill ha kvar alla kullarna . ja om något händer t.ex ifall honan inte kan födda ungarna tar man henne till en vetrenär sjukhus akut . och gör käjsarsnit som kan kosta 6000 kr typ :P

#11 jag undrade ifall man kan bada marsvinen när dom födds för att ungarna e ju orena fast mamman slickar dom . de e ju blod och sånt släm

Fridaaaa
0

#12 Mamman slickar bort allt slem osv så dem är jätterena sen :) Syns inget blod, ingenting.

Hur ska du kunna ha kvar ALLA ungarna i kullarna? Har du plats, råd och tid med det? Hanar kan ju bara gå 2 & 2 :)