Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 5431 ggr
sollyckan
2

3 hanar tillsammans?

Kan man ha 3 marsvinshanar tillsammans eller är det bäddat för bråk? En är ca 2 år och två st är ca 3 månader gamla.

Linnet
0

Det kan väl kanske funka i och med att två av dom är så unga, men det kan ju bli bråk senare.

sollyckan
0

#1 mmm så är min tanke med. I och för sig är den äldre en liten "fegis" eller vad man ska säga. Han är ingen boss utan fogar sig efter de små som det ser ut, Men frågan är om det är bättre för de tre att skaffa ett marsvin till? Så kan den äldre gå med en av de yngre och så får en av de yngre en ny kompis? Ska man skaffa en bebis då eller en gammal hane?

Linnet
0

Det bästa är ju att dom är olika i ålder, då blir det automatiskt den äldre som blir högst i rang, tar du två ungar så kommer dom att göra upp om rangen så småningom, det brukar ju inte vara några problem, med det heller, så det funkar nog vilket som.

Sandra-B
0

Jag tror absolut att det kan fungera.

Det kan vara svårt att få tre hanar att acceptera varandra men det är absolut inte omöjligt, beror dock på hur marsvinen som man vill ha ihop är till sättet och så.

I dagsläget har jag en hangrupp som består av fem hanar och det fungerar kanon. Har tidigare haft tre-fyra-fem hanar ihop vid flera tillfällen och det har fungerat bra de flesta gångerna, tyvärr har jag fått del på grupperna av olika anledningarna (tillökning av hanar, avel etc- dock inte mer än en gång pga bråk/stress).

Som jag tolkar det så har du dessa tre marsvinen ihop nu?
Tycker isf att du kan testa att låta dem bo ihop men att du är beredd att du kan behöva sära på dem och skaffa en ny bur och kompis till åtminstone en av dem.

Lycka till med hur du gör!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

sollyckan
0

#4 ja, hanarna går tillsammans nu och jag tycker det överlag fungerar jättebra. De har inte varit i något slagsmål utan ser ut att trivas nu i alla fall. Jag är lite inne på din tanke där att låta dem gå ihop och skulle det inte fungera så får vi sära dem och skaffa en annan kompis till den "som blir utan".

Nu är fokus inställt på att få ihop fungerande inneburar till dem då vi inte riktigt hade tänkt oss att få så många marsvin på en och samma gång:) Fundera, fundera, fundera….

sollyckan
0

Vi har plockat bort den äldre hanen nu då han och den ena av de yngre hela tiden var på varandra och bet och for runt så pälsen flög. Nu är det betydligt lugnare i buren/burarna när vi bara har de yngre hanarna tillsammans.

Har valt att omplacera de tre äldre hanarna vi hade här hemma så nu har vi bara de yngre kvar. Den ena är en coronet white/golden och den andra en sheltie white/black/golden, tror jag. Har tappat det här med färg och allt sedan jag la min marsvinsavel på hyllan 2004. Men nu är jag på gång igen även om jag inte ska avla:D

Ska se om jag kan få in några bilder här på de små liven sen.

Fridaaaa
0

Marsvinshanar ska man helst ha 2 och 2, medans honor brukar nästan alltid gå bra jättemånga tillsammans :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sollyckan
0

#7 har under många år som uppfödare haft både 2, 3 och 4 hanar tillsammans och det har fungerat både bra och mindre bra så jag hade ju i baktanken att det kanske inte skulle funka men ville i alla fall testa. Nu hoppas jag att småkillarna kan vara vänner och få ett långt liv tillsammans annars får vi lösa det på bästa sätt där med. Omplacera, kastrera, skaffa en hona som sällskap till kastrat, skaffa varsin egen liten ny kompis… ja det finns ju en rad lösningar. Problem är ju till för att lösas heter det ju:D

Fridaaaa
0
#8 okej ja det är ju individuellt för marsvin om dem fungerar många eller inte :) Man kan ju testa sig fram :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sollyckan
0

#9 ja precis:) Ska se om jag kan fota Shiro och Kuro sen.

Creation
0

#6 Varför valde du att omplacera de äldre framför att omplacera de yngre? Jag antar att de äldre bott hos dig en längre period och det är därför jag undrar. Jag hade nog resonerat så att jag omplacerat de som kom dit sist, ifall jag hade önskat minska marsvinsantalet. Man hinner ju få ett band till de som varit där en längre tid menar jag. I alla fall jag. Men det kanske inte var så för dig? Personligen föredrar jag också äldre marsvin på det sättet att de redan är tama och har utvecklat en personlighet.

Bara en stilla undran. :-) Alltid intressant att höra andras resonemang.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

sollyckan
0

#6 nej alla kom hem till mig samtidigt så därav att jag placerade om de bitska äldre som inte kunde gå ihop med någon av de vi försökte med. De hade varit ilskna hos förra ägaren med men jag hoppas de får det bra nu.