Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2796 ggr
[Alexandrae]
0

Olagliga burar

Jag har två kanin-/marsvinsburar som är olagliga i höjden för båda djuren (för visst ska även marsvin ha minst 50 cm i höjd?). Dom används naturligtvis inte, men har nån nåt tips på vad man kan göra med dem? Känns onödigt att slänga dem, för dom är i bra skick. Hamsterbur går inte för det är för brett galleravstånd.

[Maijah]
0

Nej på marsvin har jag för mig att det är minst 25 cm.

[Alexandrae]
0

25 cm i höjd? Det tror jag inte!

[Maijah]
0

#2 Varför skulle det inte vara så? Marsvin är inga kaniner, de står ju inte på bakbenen. (bara när de tigger mat ibland;) Nej men jag ljuger inte, det är 25 cm.

Fridaaaa
0

Finns väl någon sida man kan kolla upp detta på?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Alexandrae]
0

#3 jag kollade nu, och det var 25 cm. Det var inte det att jag inte trodde dig, men jag tyckte bara att det lät så lågt och jag hade för mig att det var 50 cm :P Men vad bra, då kan jag sälja dom som marsvinsburar :D

Fridaaaa
0

Marsvinsbur
m² 0,3 minsta kortsida 40cm minsta höjd 25cm antal individer i samma bur 2st

Hittade jag på en hemsida :)

[Maijah]
0

#5 Ok. Hur långa är de då? =)

[Alexandrae]
0

#7 den ena är 100 cm, den andra vet jag inte exakt, men lite längre än 100 cm :)

[Maijah]
0

#8 Ok =)

Creation
0

#5 Marsvin är inte lika hoppbenägna och långa som kaniner är. Eftersom många har marsvin i gallerlösa burar tror jag att höjden syftar mer på sådana burars minsta kanthöjd. En 25 cm hög gallerbur låter inte lämpligt, t.ex. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

idipidi
0

#10 Inte lämpligt för att..? Det är väl inte att föredra, men jag kan inte tänka mig att något marsvin skulle må dåligt av att ha 25 cm högt i tak. Speciellt inte om det är en gallerbur. Om man har heltäckande tak så riskerar det förstås att bli mörkt och inte så bra luftcirkulation kanske. Minimihöjden är alltså upp till burens tak och har inget med burens kanter att göra. En kaninbur bör vara ganska hög för att kaninen ska kunna stå på bakbenen utan att slå i taket. Marsvin är ju väldigt "lågställda" djur och har därför inget behov av att ha höga burar.

Creation
0

#11 Lämpligt var kanske lite fel ordval, men det begränsar ju marsvinen en del. Alla mina marsvin har t.ex. tyckt om att ställa sig mot burkanten eller stå på två ben för att tigga mat. Men främst av allt har alla älskat att sitta på hustaket och spana. De nuvarande sitter där mycket oftare än de sitter i huset. Inget av detta skulle de kunna göra ifall de bodde i en så låg gallerbur. Med bottenmaterial försvinner ju minst 5 cm av höjden, så egentligen talar man om högst 2 dm hög rörelseyta.

Visst är det troligen inte någon begränsning som de skulle må direkt dåligt av, men man kan ju säga att de skulle må bättre ifall de inte begränsades så.

Denna kommentar har tagits bort.
Creation
0

#15 Inlägget borttaget på grund av brytande av åtskilliga av sajtens regler. Du kommer att få ett pm om ärendet inom kort.

Fridaaaa
0

Tycker inte att man ska hoppa på någon utan hålla sig till vad tråden handlar om och har man någon åsikt om hur någon sköter sina djur osv tycker jag att man tar detta med personen i fråga avskilt och inte i trådarna.

idipidi
0

Inte för att jag på något vis tag åt mig. Jag brukar ofta få kommentarer om burarna. Det brukar heta att de är att de är väldigt stora, ljusa och luftiga. Så jag tar det mer som ett skämt. Odelade är de 60x180 (och då pratar vi innermått, golvyta!). Ska man prata höjd så är de knappt 40 höga. För övrigt en bra höjd tycker jag, för att återgå till trådstarten. Gott om plats att sitta på hustak, tillräcklig plats vid städning och bra luftcirkulation.

MEN, att någon registrerar ett konto på iFokus för att fyra dagar senare ägna sig åt rena, ogrundade personangrepp (med för- och efternamn dessutom!) är väl knappast till fördel för sajten och jag hoppas att sajtansvariga inser det också. Det handlar dessutom inte om något barn som behöver "gullas" med utan en vuxen man som verkligen borde veta bätte.

Creation
0

#22 Inlägget togs bort mycket snart efter publicering(som skrivet i #17) men återpublicerades under natten av någon outgrundlig anledning.

[Alexandrae]
0

Ang diskussionen om minimihöjd, lägsta höjden man får ha är 25 cm, men man får alltid ha större och jag tror inte särskilt många har en 25 cm låg bur. Men jag tkr den gränsen skulle kunna höjas till typ 35.

Flemming
0

Gott folk !

Jag har tagit en diskussion med dom inblandade och båda parter har fått lämna sin åsikt.

Vi står fortfarande långt ifrån varandra och troligen kommer vi aldrig att ha samma uppfattning.

Till er andra som inte kan släppa tanken på vad som har sagts och vem som sa vilket, till er säger jag följande.

Lägg ner och återgå till det som trådstartare frågade om !

Vänligen

Flemming

[Tisslibiie]
0

#26 Håller med dig! :) Låt oss återgå till ämnet. Jag har en fråga, en veterinär sa en gång till mig att man igentligen inte ska använda gallerburar över huvudtaget till marsvin och kaniner för att de gnager och förstör sina tänder.

Jag vet att det var inte ämnet som vi pratar om, men det är ju om brurar. Stämmer detta? Har inte gallerbur men min lillebror har det …

[Liinda]
0

Det beror väl på om dom gnager galler eller inte. Min ena hane gnagar ibland när han tycker att man är för långsam med maten eller vill ha uppmärksamhet men ingen annan gör det. Men jag kan tänka mig att står dom och gnager nästan dygnet runt så lär ju tänderna bli lite skadade.

[Tisslibiie]
0

#28 Ja du har rätt :) Tänkte jag ju inte på hehe. Tack för svaret ^^