Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 908 ggr
Lyan
0

Satin och satinbärare

Jag vet flera uppfödare som kan känna skillnaden på ett vanligt marsvin och en satinbärare. Jag har aldrig lärt mig den konsten utan är de satinbärare utan satinförälder har jag ingen aning om det.

Jag fick ju en kull ungar i fredags och speciellt två av ungarna har mysko pälsar, Xander är matt satinig och lite genomskinlig i pälsen på kroppen, men inte på huvudet där det brukar synas bäst. Bus är satinig på magen men inget mer.

Är det någon här som känner igen detta? De satiner jag har fått innan har varit självklart glansiga, även de "matta" och ärligt talat kommer jag inte ihåg hur en ickesatinunge ser ut på magen som nyfödd, kollade aldrig den förra kullen då där inte fanns risk för satin.

Sedan har jag ju Lovika som nu inte syns ett dugg att hon skulle vara satin, men ibland lyser hon som guld någon vecka och sedan försvinner det igen.

Jag får bara en massa mysko marsvin :-P

Massa funderingar idag :-P

luneas
0

Jag har då aldrig kunnat känna/se skillnad på icke-satinbärare och satinbärare och då har jag fött upp satiner/satinbärare under flera år. Jag tycker att det låter märkligt eftersom satinanlaget bara påverkar marsvinets päls om det finns i dubbel uppsättning - alltså borde en satinbärares päls inte se annorlunda ut än en icke-satinbärares.

[starlights]
0

Har samma erfaranhet som #1 och är mycket tveksam till att det skulle vara någon skillnad på långhåren.

Lyan
0

Det de människorna sagt till mig är att långhårens päls blir mycket mjukare om de är bärare. En tjej i inchecken frågade direkt om Maily var bärare bara genom att känna på henne. Men som sagt, jag har aldrig kunnat känna skillnad

idipidi
0

Jag kan också få en stark känsla av att vissa långhår är bärare, men sag tror att det har mer med linjerna att göra än själva anlaget. Har nämligen också sett några långhår som jag vet är bärare, men där man aldrig skulel kunan gissa sig till det.