Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 1185 ggr
sollyckan
0

Foton på Shiro & Kuro

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen har jag lyckats få till några foton på våra två små killar som bor här. Coronetten heter Shiro (som betyder vit/ljus på japanska) och sheltien heter Kuro (betyder svart/mörk). De är ungefär 3,5 månad gamla och har bott här i ett par veckor nu. Hoppas det kommer gå bra med dessa två hanar då vi haft det lite si och så med hanar förut.

Tanken är att jag ska bada dessa herrar idag, det ska bli spännande:)

sollyckan
0

Här kommer Shiro

sollyckan
0

och Shiro från ena sidan:)

sollyckan
0

och så har vi Kuro

sollyckan
0

och Kuro från ena sidan

Knutte-love
0

Åhh, nu vart jag kär.=) Underbart söta hanar.=)  Älskar bådas färger..=D

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

sollyckan
0

#5 jag vet , man blir helt tokig i dem:) Tog hand om dem från en hmm ja något lite alkoholiserad dam som inte kunde ha dem kvar så de är inte så hanterade men det blir de här så de lär nog bli tama vartefter.

Knutte-love
0

#6 Ja.=) Ojdå. tur att dom fick komma till dej då.=) Dom kommer nog bli jätte tama.=)

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

idipidi
0

Vilken är det som du kallar sheltie och vilken är coronet? Jag tycker att det ser ut som två coronetter. :)

Måste fråga också om det var du som födde upp under namnet Sollyckans förut?

Creation
0

Fina herrar! Som #8 säger ser det ut att vara två coronetter.

Är bilderna förresten tagna hemma hos dig eller hos uppfödaren? Jag tänkte nämligen på att det i bild #0 syns en skål med gnagarblandning, som ej är att rekommendera för marsvin.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

sollyckan
0

#8 och #9:) nä Kuro (svarta) har ingen virvel utan bara lite ostyrig päls:) så jag tippar att han är mer som en sheltie. Nu är ju ingen av dem rasren skulle jag kunna tänka mig, gissar att de kommer från djuraffär men jag frågade inte när jag hämtade dem.

Så jag kallar den "vita" för coronet och den "svarta" för sheltie men det är ju lite sanning med modifikation.

#8 japp SMF 283 Sollyckans det är jag det:)

#9 bilderna är tagna hemma hos mig och de får inte blandningen egentligen utan vi har lagt till dem lite eftersom de åt det förut men vi vänjer av dem med det så nu blir det inte mer från helgen, eller man kanske kan ta bort det helt nu i och för sig för de bryr sig inte om det alls.

Måste in till stan och fixa lite annat för är det så att unghanar som fortfarande växer behöver lite typ havre, kornkross eller pellets som tillskott?

[starlights]
0

#10 Då har jag två selfhonor från dig bakom mina marsvin! Sollyckans Ilona och BIR-02 SCH Sollyckans Isolde. :)

sollyckan
0

#10 nej vad kul. Mina goldenskruttisar:)

idipidi
0

Jag tror faktiskt att det är två coronetter och att de mycket väl kan vara rasrena. Ibland ser själva cresten lite tufsig ut. Sån där delning i pannan har jag aldrig sett på ett marsvin som inte har crest. Skulle även tippa att de är lite äldre än 3,5 månad med tanke på pälslängden.

Även här hemma har det funnits en Sollyckansgris: Sollyckans Cinderella. Rex är inte min grej, men hon följde med på köpet när jag och nuvarande sambon flyttade ihop. ;)

Fridaaaa
0

Vilkasöta marsvin du har! :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Piggy-wiggy
0

Supersöta båda 2!

Blir nyfiken på vad du har för strö i botten på buren..

Själv har jag spån och jag är lite trött på att behöva dammsuga 20 gånger om dagen då det är spån överallt.

Skulle vilja ha något strö som funkar bra både för marsvinen och mig :)

sollyckan
0

#13 ja det kanske är så? Måste ta och kika närmare på Kuro sen. Får borsta och bena och kika lite:))

Ja, åldern är väl lite så en gissning i och med att jag tror de kommer från en djuraffär och visserligen är det oftast uppfödare de tar in marsvin från men åldersuppgifter kan saknas.Har bara förra ägarens uppgifter att gå på och då skulle de vara födda i början på april.Den ljusa, Shiro, är märkbart mindre och tunnare än Kuro, den mörka. Kuro är mer bastant och redig i kroppen eller hur man ska beskriva det.

Vad gissar ni på för ålder? 5-6 mån? Gud det är ju sååå länge sedan jag hade med långhår att göra överhuvudtaget. Födde ju upp rex och self golden och lite beige men inga långhår. Det är nog mer din grej va Ida? :D Jaha har du haft en av mina grisar Ida, det hade jag ingen aning om för rex är inget jag förknippar dig med om man säger så:)

#14 tack, jag vet haha inget partisk alls:))

Får väl se om vi dyker upp i någon pet-klass längre fram:) Ev kommer döttrarna och jag till NM en av dagarna för att kika. Yngsta dottern som blir 8 har aldrig varit på utställning och vi slutade med marsvinsuppfödning när hon var ca 2 år så det är inget hon minns.

sollyckan
0

ahhhhhh, får ju skäms men skyller på att barnen har borstat "sheltien" bakåslickat så jag har inte ens reflekterat över rasen där utan tagit för givet att det är en sheltie och det har sett så ut när jag kikat på foton för jag är absolut inget kunnig på långhår men….. det är en coronet det också. Så TVÅ coronetter har jag här hemma, rättar mig själv:)

Tack för att ni påpekade det hela så jag tog mig en ordentlig titt. Kan ju tro att jag inte umgås med grisarna när jag inte ens sett cresten jaja jag får stå för att jag missat det men jag är i alla fall heeeelt säker på att det är två hanar och det är ju tur det :D

idipidi
0

Hihi…

Ja, jag tror mer på 5-6 mån än 3-4 mån.

Jo, han köpte Cindy från dig och sen flyttade vi ihop några år senare. Det är nog enda sättet att få in en rex hemma. Skrattande

sollyckan
0

#18 ahhhaa har ett svagt minne av Cindy. Måste ta och kolla genom gamla kort tror jag så jag uppdaterar mig lite om mina gamla små grisar:)

MEN Ida rexar som är sååå söta och snälla? Tur din pojkvän tog med en i boet:)

Hur gör jag nu om vi ev vill ställa i pet och vi inte vet riktigt hur gamla de är? Ska jag utgå från att de nog är äldre än de är och skriva det? Vet inte om jag har någon kunnig marsvinsmänniska i min närhet som kan kolla dem men ni har ju i alla fall kikat på bilder på dem och tycker de verkar äldre. Vad tycker du/ni?

Abico
0

#19 - Jag tror att om du ställer dom som den yngre ålder du fått så kommer domaren nog att påpeka att dom inte verkar vara så unga. Så jag skulle ha anmält dom till utställning som 5-6 månader.

Hanna 

idipidi
0

Cindy       ---------------->

Räkna bakåt och ge dem ett påhittat datum som ni använder om ni ska anmäla. Om det sen skulle kännas helt fel så får ni väl ändra sen. Men några månader hit eller dit kommer spelar mindre roll ju äldre de blir.

Jag glömde att säga att kom på NM vetja! Det kommer anlagligen bli både stort och kul. Och kom fram och hälsa om du ser mig. Jag har en svag aning av att jag kanske skulle känna igen dig om jag såg dig.

[Strawberi]
0

Åhh så söta! :-)

Själv går jag ofta under namnet Shiroi på flera hemsidor på nätet. Eftersom jag gillar namnet, och jag gillar de namnen du gett dina två marsvin :-)

sollyckan
0

mm jag gör som så att jag räknar bakåt och då skulle det ju bli februari i så fall, har runt 7/4 nu som datum men kan ju lika gärna sätta runt 9/2 eller nåt sånt:)

ska se om jag kan hitta något foto så du får se hur jag ser ut nu Ida:) Vet inte hur bilden jag skickar med blir i upplösning här….

sollyckan
0

#21 söööt rex på bilden :D

Ja, vi har pratat om att komma på NM med då utan djur, bara för att kika och se om man känner igen någon "gamling" där:)