Ohyra - shampo för katt?
Min ena marsvinskille kliar sig väldigt i pälsen. Jag kan inte se ngt i pälsen mer än ngn enstaka flaga/prick. Han är dock irriterad. Tappar ingen päls och är glad och nöjd i övrigt. Fick tips att prova behandla med ohyre-shampo för katt. Blir det inte bättre tänkte jag söka veterinär. Ska ändå iväg med kaninen den 10:e och tar med honom då om han inte är bra.
Törs jag prova?
Ja du törs prova om det är Cantex eller Dermocan det är inte skadligt för marsvin. Däremot vet jag inte om det är någon större idé att göra det. Om marsvinet kliar sig p.g.a sellnic hjälper inte ohyreschampo. Är det running lice/pälsätare som kliar så fungerar schampot men de små gynnarna kan du lätt se. Så kliar sig marsvinet men ingen Ohyra syns är det bara veterinären som kan hjälpa. Jag tycker man ska undvika ohyreschampo så mycket som möjligt för miljöns skull och för risken att göra ohyran resistent mot medlet.

Ok. Hur ser de ut? Ska kolla noga i pälsen med lampa…
Running lice ser ut som små vitgula maskar som rör sig snabbt. Sellnic ser man inte de är för små och sitter inne i marsvinets hud och härjar. Static sitter still och syns som små, små prickar på hårstråna men de kliar inget.

#3 Jag har kollat. Startade en ny tråd då jag tyvärr misstänker Sellnic. Han är öm och tunnhårig på sidorna. Torra flagor i hårbotten…