Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 923 ggr
Lady-X
0

Jag tror han har sellnic!

Mitt stackars marsvin som inte är särskilt gammal har börjat klia sig ganska ordentligt. Har kollat igenom pälsen noga under lampa. Det enda jag kan se är att han har tunn päls på sidorna och i hårbotten där sitter vita fjäll. Fjällen går inte bort annat än om jag drar bort dem. De är torra. Pälsen är torr.

Vad gör jag nu. Får man jourtid för detta eller? Jag ringet vet i morgonbitti men det är Fredag…

godisgrisen
0

Lugn det är ingen katastrof! Sellnic är lätt att behandla men det kräver ett veterinärbesök. Jag håller med dig om att det verkar vara sellnic. Du kan nog vänta med veterinären till på måndag även om han inte kommer att få en trevlig helg så överlever han säkert, se till att han äter ordentligt bara. Glöm inte att alla dina marsvin måste behandlas.

Ditt marsvin kan ha haft med sig ohyran när du köpte honom det är väldigt vanligt med ohyror på djuraffärer.

luneas
0

Visst bor du i Gävle? Gefle Hund & katt praktik tycker jag är bäst här, de har intresserade och kunniga veterinärer och mycket utrustning så jag skulle absolut rekommendera dig att kontakta dem. Det brukar dessutom ofta gå att få en tid snabbt där.

Lady-X
0

Tack :-). Ja han är från zoo den lilla ponken.

Har förstått att det är Ivomec eller Stronghold som gäller?

Hur sanerar jag buren? Räcker det med starkt rengöringsmedel, typ ajax? Eller ska jag köpa ytdesinfektion från apoteket? Måste jag sanera utanför buren, typ i soffan där han varit? Hur länge överlever Sellnic utanför huvudvärden?

Lady-X
0

#2 Men tack snälla! Tänkte precis starta den tråden "vilken vet är bäst i Gävle". Då ringer jag dem i morgon!

Albtraum
0

Låter precis som symtomen min hade på sellnic, vilket blev ett veterinärbesök och 2 behandlingar med Stronghold för honom och hans kompis.

Jag använde ytdesinfektion för att vara på säkra sidan. Det är ganska billigt och lätt att använda.

Det försvann i alla fall. :)

luneas
0

När jag fick in sellnic så var det just stronghold jag fick utskrivet (men doseringen fick jag iofs själv föreslå). Jag fick den senaste dosangivelsen av en djursjukvårdare som även föder upp marsvinen. Hon hade fått uppgifterna från tillverkaren och de var enligt följande:

Vikt över 800g ge 30 mg och under 800g 15 mg mot sellnic. Upprepas efter 4 veckor. Det kan vara en bra idé att ta med de uppgifterna till veterinären.

luneas
0

Här har du tillverkarens egna informationsblad på engelska: http://jarvm.com/articles/Vol5Iss3/Beck%2087-96.pdf

Lady-X
0

#6 Tack. Det ska jag ta med. Vet du hur noga jag måste vara med saneringen? Bur med tillbehör förstås, men i övrigt… Måste jag sanera andra ställen där marsvinet varit korta stunder? Om hag hållit i dem måste jag "sanera" mig själv då innan nästa kontakt med dem?

Lady-X
0

Fick tid på tisdag. Tycker så synd om honom att behöva lida hela helgen! Jag får panik varje gång han kliar sig, vilket han gör hela tiden. Hur ska vi stå ut dessa dagar. Stackars liten :´-(