Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1260 ggr
Mojma
0

Tar de stryk av detta?

Hej! Jag har hört (som jag skrivit i en annan tråd något kort om tror jag) att de som ska ställa ut sina marsvin som ungar, låter dem vara ensamma i bur som små redan pga av att de inte vill få pälsen förstörd på dem från andra marsvin. Lär sig inte marsvinen det sociala då om de bara får stå BREDVID en annan bur med något marsvin i? Ska man inte köpa ungar som varit själva såhär? Inget illa till dig som har såhär om du läser detta, jag vill bara veta om detta kan ha en följd för marsvinets liv.

Royalz
0

Det är bara långhårs marsvin som går själva när dom är i päls, och det är fullt förståligt. Lägger man ner massor av tid på att få pälsen bra så skulle man nog bli besviken om burkompisen tuggade sönder den.

Om det skulle kunna ge men för livet kan jag inte svara på.

[Maijah]
0

Ja som sagt är det bara långhår. Jag tycker inte alls det är rätt mot marsvinen, även om de får ha en kompis i en bur bredvid - det kan inte ersätta en kompis - så är det grymt att låta dem sitta där själva när den enda orsaken till det är att människan vill ställa ut honom/henne. Det är egoistiskt. Men det är jag det.

Hursomhelst, så tror jag nog det kan påverka dem lite också. När de är små så "lär" de sig ju flockens "regler" och om de då måste sitta ensamma gör det ju inte det. Då kan det bli problem vid hopsättning senare. Men det finns nog flera marsvin som går bra ihop även efteråt, det kanske beror lite på hur länge de satt själva och hur små de var.

Mojma
0

Ja.. För det är ett marsvin som jag kände mig intresserad av. Den ska vara väldigt social redan som liten. Den sorten jag letat efter också. Men som sagt den har setat själv, är snart 3 månader gammal.

HUR skulle ni göra? "Våga" köpa eller inte? Vill bara se hur ni andra tänker.

[Maijah]
0

#3 Då har den ju "bara" setat själv sen den skildes från mamma vid ca 4-5 veckor (antagligen iaf, vet du när den skiljdes?) och har ju då suttit själv i ca 2 mån. Jag tror inte den tagit nå särskilt stor skada då den inte varit ensam jättelänge (kanske har den haft kompisar bredvid iaf?). Oavsett hur den blir/är nu skulle jag nog inte stödja någon uppfödare som låter sina marsvin sitta själva pgr av att de ska kunna ställas ut i rasklass. Det är helt fel enligt mig. Men det är ju vad jag tycker och om du nu vill köpa denna tror jag inte att det är någon större risk att detta marsvin är så påverkad över att ha suttit ensam då den inte gjort det jättelänge :) Men jag är inte helt säker, den är ju trots allt väldigt ung och de behöver ju egentligen kompisar då, för det är ju då de lär sig som mest att vara, just marsvin.

Caspia
0

Vill man protestera mot att ha marsvin ensamma bör man ju inte köpa från en uppfödare som håller dem så. Enligt en tråd här på marsvin iFokus sa flera represententer från Länsstyrelsen att det inte är lagligt att hålla djur på ett sätt som bryter mot djurskyddslagen för att man vill att pälsen ska kunna hållas på ett särskilt sätt. Umgänge genom galler är inte likvärdigt med "naturlig" hållning eller vad man ska kalla det.

Det är ju alltid svårt att veta hur ett särskilt marsvin påverkas av en händelse eftersom man inte vet hur de hade vart om de levt normalt hela sitt liv. De marsvin jag träffat som levt ensamma har oftast varit ensamma marsvin i en familj och då blir de ännu mer isolerade och vet ju knappt att det finns andra marsvin på planeten. Dessa har till olika grad återanpassat sig men det har tagit tid. De är kanske lyckliga idag, men jag kan aldrig tycka att det vart värt ensamheten. Detta har alltid handlat om okunskap, men att som marsvinsuppfödare medvetet hålla flockdjur ensamma för sin egen bekräftelse av att de har snygg päls, är något jag inte finner ord för.

Envishet och drömmar

Creation
0

#0 #3 Jag själv hade köpt marsvinet om jag verkligen velat ha det. Jag kan inte påstå att jag fullt tycker om den djurhållningen(men det gör nog inte ens långhårsutställarna egentligen), men vill man köpa raslånghår så är det något man oftast måste acceptera ändå.

Det 3 månader gamla marsvinet har max varit ensamt i 2 månader. Det lär inte ha påverkats så mycket av det. Av de marsvin jag sett som tidigare bott ensamma(i mellan 5-8 månader pga utställning) har de betett sig helt normalt i flock. Alla marsvin kan anpassa sig. Sedan har jag hört att det ska vara stor skillnad mellan de marsvin som bott helt avskärmat(inga marsvin ens i närheten) och de som bott hos uppfödare(marsvin i burar omkring); att de som bott hos uppfödare mycket snabbare anpassar sig. Men socialt umgänge genom galler går såklart inte helt upp mot socialt umgänge med direkt kontakt.

Lycka till med valet!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mojma
0

Tack så mycket för er hjälp :)

godisgrisen
0

Marsvin är väldigt verbala djur. Hos uppfödare sitter även de som sitter själva i närheten av andra marsvin som de hör och kan prata med hela tiden. De tappar aldrig kontakten med andra marsvin så de anpassar sig snabbt till bursällskap. Jag tror inte de skadas av det även om de troligen skulle vara lyckligare med bursällskap. Däremot om man plockar ut ett ungt marsvin och isolerar det helt från andra marsvin likställer jag det med grovt djurplågeri och det är tydligt att de inte mår bra av det.

idipidi
0

Har aldrig hört om något marsvin som skulle tagit skada av att sitta ensam. Och med det menar jag att de skulle ha svårt med hur de ska bete sig mot andra marsvin och/eller människor. De är precis lika sociala och trevliga som andra marsvin. Om inte trevligare, men det har mer att göra med att utställningsavlade långhår har en tendens att vara det. ;)

Har hört om enstaka individer som inte verkat mått bra av att sitta ensamma och ätit dåligt och/eller stressat. I de fallen är det förstås inget som man kan fortsätta med utan enda alternativet är att de får en burkompis. De måste helt enkelt må bra och äta tillräckligt för att det ska vara någon idé att ställa ut dem. Ett marsvin som stressar och inte äter bra har inget att hämta på utställning.

Aristarcos
0

Men pälsen tar ju ett tag att bli lite längre, så man sätter väl inte marsvinet självt direkt när den skiljs från mamman ?!  Jag vet inte om min sheltie suttit ensam, men det är inget fel på henne. Att hon är ranglåg är en helt annan sak någon är ranghög, andra är ranglåga, hon förstår mycket väl vad de andra vill om de har diskussioner i buren..

fia-mia
0

Tycker själv att du kan köpa det men samtidigt bidrar du ju till något du ogillar. Personligen tycker jag det är hemskt att hålla marsvin själva, även om de har kompisar bredvid.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Mojma
0

Håller med om allt ni skrivit. Gillar det inte men enligt uppfödaren är marsvinet mycket trevligt, så om hennes beskrivning stämmer överens med verkligheten någotsånär tror jag han kan bli ett urmysigt husdjur. Så ordnar det sig med transport kommer jag att köpa honom. Han ska då levereras & komma till mig nu redan i början av augusti, så då har han inte setat ensam "länge", och får i så fall en kompis med samma dag om det går enligt planerna :D

Royalz
0

Är det från en SMF reggad uppfödare eller är den en privat person? :)

Mojma
0

Den är hos en uppfödare men har ej fått godkänt uppfödarnamn än, (vad som nu menas med det kommer jag inte ihåg)

Caspia
0

# 14. Det betyder att den ännu inte ställt ut två grupper (dvs sammanlagt fyra egenuppfödda marsvin) på utställning, samt minst ett egenuppfött djur i vanlig klass efter en viss ålder.

Envishet och drömmar

idipidi
0

#15 Nåja… Detta samt diverse andra krav, plus att man ska ha gjort ett kunskapsprov. :)

Caspia
0

# 16. Hittade det inte på SMFs hemsida och det var vad jag kom ihåg på rak arm.

Diverse andra krav, man ska vara över 15 och ha vart medlem i ett år, vad mer?

Vad innebär egentligen kunskapstestet? Vad jag fattat handlar det om utställnings- och registreringsregler? Det sänds ju hem så man kan googla hur mycket man vill, men vad händer om man blir underkänd?

Envishet och drömmar

idipidi
0

Nu blir det väldigt OT i den här tråden. Vill bara lägga i en länk till reglerna.