Det där med hus?
Om man köper hus till dem som finns att köpa i affärer så är dom ju ofta "helt stängda". Har sett & hört många här som föredrar att ha hela framsidan öppen på husen, alltså inte helt stängt hus. Är det för att marsvinen isolerar sig mer i helt stängda hus? Är lagom stängt bättre? (Framsidan öppen) Vill att dom ska känna sig trygga, men ha ett hus där de inte isolerar sig.
Spelar ingen roll bara dem har ett hus att gömma sig i :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En annan sak som färdiga "köpehus" också har är små fönster, vilket är livsfarligt om marsvinet fastnar i det.
Jag tycker bättre om öppna hus (tre väggar och tak) med minst en öppen sida. I flera av mina hus finns det en extra utgång på kortsidan också för att det alltid ska gå att komma ut ur dom, även om en tjock burkompis blockerar framtill ;) Jag upplever det som att marsvin som inte kan se ut ur husen (alltså ett hus med bara en liten öppning på ena sidan) blir betydligt mer osäkra eftersom dom ständigt blir överraskade av allt som händer när dom inte kan ha koll på något medan dom ligger i huset.
Så jag säger, skippa de färdiga husen. Gör hus av kartong elller plastlådor från IKEA/Ica/ÖB. Det är både billigare, roligare och det blir precis som du vill ha det :P
Hanna
Jag har övergått till plastlådor och klipper bort ena sidan. Upplever också att de gärna vill ha koll ut. Bra med plastlådor som har lite småhål. De har koll på läget men känner sig ändå säkra.
Det är verkligen jätteviktigt att tänka på att köpehus med små fönster är farliga. De går dock alldeles utmärkt att göra om till användbara hus med hjälp av en såg. Lite småkul är att flera som varit hemma hos oss stått och kollat förundrat på de här husen. Sen när jag förklarat varför de ser ut som de gör så har de sagt att de trodde att jag hade sågat ut en öppning i form av ett marsvin!
#3 Vad fina hus! Är det takpapp det är på husen?
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
#8 Tack :-) Nej, det är plywood på vissa, masonit på andra och det som ser ut som takpapp är färg blandat med finkornig sand för att det ska se ut som ett vanligt tak, de kommer jag dock inte bygga förutom på beställning då de är svåra att skura.

Vilken bra tråd! Ska genast såga av fronten på mitt "zoo-hus"!
#10 Bra. :) Jag tänkte att det var en överdriven varning, ända tills ett av marsvinen trodde att hon var lite smalare än hon var och fastnade. Det var hemskt! Hade jag inte varit hemma och hört skriken så vet jag inte hur det hade gått…
#3 vad har du använt för färg när du målat husen? Dom är superfina :)
Jag tycker absolut att öppna hus är bäst, antingen med tak och ben (men det blir 2 väggar för jag har de emot burkanten) eller med tak och 2 väggar. Det blir enkelt att ta ut marsvinen, men den största fördelen är nog att de kan komma ifrån varann så lätt t.ex. om ett marsvin vill vara i huset när det är upptaget (det händer ofta hos mig att en av de ranglåga blir utkörda och hade det då varit fyra väggar och en öppning hade situationen blivit något mer stressad om man säger så, kanske något oönskat bett).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#12 Tack :-) Jag använder ogiftig plastfärg i minst glansgrad 7 för att de ska vara lätta att hålla rena
Då mina hanar kan ha lite smågruff ibland så ville jag ha något med öppna sidor. Därför skaffade jag en sk hörnhylla med tillhörande ramp. Det har fungerat bra och den ena ligger gärna ovanpå också.

#15 Sådan har jag med. Funkar kalas, blir ju lite extra golvyta med!