Vad hände mitt marsvin?
Jag satt och tänkte på mitt marsvin jag hade för några år sedan. Verkligen en ängel.
Hon vart nio år, 3 veckor före hon dog fick hon förlamning i bakbenen. För var dag som gick blev hennes bakben mörkare och mörkare (som om det blev död hud) och bena blev kalla. Jag försökte motionera hennes ben varje dag och jag satt och värmde dom med varma handdukar m.m. Jag var inte så gammal då så jag visste inte så mycket om detta, bara att det kunde vara c-vitamin brist men hon fick mycket c-vitamin före och efter detta hände. Hon var pigg och glad ända tills ca 1-2 dagar innan hon dog (om jag kommer ihåg rätt). Kvällen hon dog satt jag med henne, jag tog upp henne i famnen för det såg ut som om hon krampade. Hon började sedan höja bak huvudet och öppnade munnen så mycket hon kunde och började sedan skaka huvudet kraftigt åt sidorna! Har ni sett ett marsvin dö så förut? Är detta ett känt fel hos marsvin?

Inga av mina marsvin har självdött så kan inte svara på om de är vanligt. Men 9 är är mycket för ett marsvin så de va kanske bara åldern!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Var nog åldern. låter ju som om hon fick någon propp i kroppen pga bakbenen som blev förlamade.

ja vad jag gissat på alla dessa år efter detta är att hon var så gammal så kroppen började helt enkelt stänga av sig sakta. Men tänkte att jag kunde kolla iallafall om det var någonting annat som hände henne. :)
Jag tycker det låter som de allra sista kramperna, som de flesta marsvin genomgår om de får självdö. Äldre marsvin vet jag dock brukar somna in, men det är nog olika.
Jag pratade med en duktig veterinär om detta och hon menade att marsvinet är mer eller mindre dött när de här kramperna kommer och sällan känner något (dvs lider). Däremot är det ju strax innan som de är som dåligast. Hon hade dock mest erfarenhet av hundar och katter men såg inte varför det skulle vara annorlunda med våra små.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Glömde visst bort att nämna bakbenen. Har ingen aning om vad det kan ha berott på tyvärr.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Min hamster dog i min famn. Det var en riktigt otäck upplevelse men samtidigt kändes det tryggt att veta att man fanns för djuret när det dog. Jag sitter hellre hemma och låter mitt djur somna in i min famn än att det avlider i ens knä hos vetrinären. Men då krampade han också och sedan så blev allting tyst och lugnt Ang. benen så gissar jag på en propp också.
//Emma
Min dvärghamster jag hade för nått år sedan fick också kramper precis innan hon dog. Hon andades väldigt långsamt, hela kroppen ryckte och sen var det bara slut. Samma hände min marsvinshona som dog 2004.
Det var lite otäckare när marsvinshonan dog då hon var mycket större än dvärghamstern och slog sitt huvud fram och tillbaka.. Usch :(

Tack för alla svaren, hon verkade ju iallafall itne ha lidit när hon dog som ni säger.
#7 Jag tror nog våra marsvins honor dog nästan likadant då. Min började också andas konstigt och fick kramper och började slå huvudet fram och tillbaka. Hon öppnade ju även munnen, sen vart hon helt still och munnen började sakta sakta stängas och då fattade jag att hon dog.
#6 Jag håller med dig om det där att man hellre låter djuret somna in i min famn hemma i trygghet än hos veterinären. Mamma sa till mig 3 veckor före hon dog att hon säkert hade högst 3 veckor kvar att leva (jag vet inte hur mamma kunde ha gissat så rätt) jag blev ju väldigt ledsen när hon sa det men då fick jag även förbereda mig på att hon skulle strax dö. När hon dog så var jag inte så värst ledsen efteråt för jag hade kunnat varit ledsen i 3 veckor före det, så då kände jag mer att mitt marsvin var på ett bättre ställe nu.
Hon blev väldigt gammal för att vara ett marsvin och jag kan inte tänka mig att hon dog av annat än ålder. Härligt att hon fick leva ett så långt liv :) När bakbenen blir svala tyder det nog på dålig blodcirkulation, jag antar att det berodde på att hon var såpass gammal och åldern tog ut sin rätt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#9 Ja hon hade tur som fick leva så länge :) Ja här hemma trodde också på dålig blodcirkulation, därför vi började massera,värma,motionera hennes bakben men det hjälpte inte. Kroppen orkade inte mer.
Jag tror också på dålig blodcirkulation. Min gammelgubbe som fick somna in här i vintras blev stelare i och var ofta kall om ben och tassar. Han var pigg in i slutet och liksom du försökte jag massera tassarna för att hålla igång dom, vet dock inte om det hjälpte precis.
Min gammelmormor har just opererat benen p.g.a. dålig blodcirkulation, jag vet inte hur eller vad som gjordes men jag tror att det handlade om att öppna upp för att få igång cirkulationen… Men det känns som en ganska omfattande operation att utföra på ett marsvin, speciellt om dom är så gamla.
Hanna

#11 Jaha :/ ja jag tycker det är bättre att låta dom få somna in om dom är så gamla.

Är lite medicinsk skolad men bara på människor. Jag gissar på att marsvinet pga ålder fick en stroke (blödning eller propp i hjärnan). Stroken ledde till förlamning i benen. I benen har man små "pumpar" som hjälper blodet att strömma tillbaka till hjärtat. Dessa "muskelpumpar" aktiveras då vi använder våra benmuskler. Har man en förlamning så aktiveras inte muskulaturen och därmed heller inte dessa "muskelpumpar". Cirkulationen blir nedsatt i benen till följd av detta. Säkerligen hade marsvinet även pga ålder åderförkalkning som även det försämrar cirkulationen. Att huden blir svart till slut tyder på vävnadsdöd pga att cirkulationen i benen upphört. Du tänkte helt rätt genom att massera och röra på benen. Massage är cirkulationsfrämjande. Men massagen fungerar bara om blodflöde finns i benen.

Kramperna uppstod säkert då hjärnan fick för lite syre mot slutet. Det är inget fel på marsvinet för det. Vad strongt av dig att du vågade vara där för henne. Det betydde nog mkt. Men som sagt, jag är verkligen ingen veterinär :-)

Jag tror på vad du säger, det måste vara det som hände. :)
Tack så mycket <3