Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1543 ggr
Mojma
0

De allra mest C-vitaminrika grönsakerna?

Vilka är det? (Som går att hitta oftast i livsmedelsbutikerna) Skulle vara bra att få en sammanfattad lista på de vanligaste som innehåller mest.

& måste det vara krav märkta / ekologiska grönisar? Eller går det också bra med "vanliga"?

Tasspuls
0

Jag har ju svarat på detta i din tråd "Flytande Cvitamin?". Där skrev jag vilka grönsaker som innehåller mest och hur mycket ett marsvin behöver av dessa per dag.

Mojma
0

Var det bara dom alltså? Lät inte mycket trodde de va ett par exempel bara. Ja mängd & allt vet jag.

Royalz
0

Det finns massa artiklat här inne som det står det mesta man behöver veta. Så man inte behöver starta hundra trådar med något som redan finns skrivet :)

Mojma
0

Ja jag har läst massor massor svårt att komma ihåg allt som står bara. Bara dom som är intresserade av att svara på trådar behöver, andra kan strunta i dem, inget tvång ju :)

Royalz
0

Då är det väll ändå bara att läsa igen? Istället för att starta massa nya trådar hela tiden.

Mojma
0

Då jag inte är någon person som handlar grönsaker då jag själv e dålig på att äta & inte har något djur härhemma som ska ha, så är jag inte så hemma på vilka grönsaker som är lättast & få tag på i affärer, och om de måste vara ekologiska eller om det går bra med vanliga. Det var inte bara en fråga jag hade som du säkert ser. Jag valde bara en överskrift. Så jag tyckte då inte det var så fel att fråga dessa frågor för att se vad fler tycker. Som sagt behöver man inte svara på trådar som irriterar en, eftersom det då bara blir dålig stämning inne på forum….

Abico
0

Jag ger aldrig mina marsvin ekologiskt, om det inte är extrapris eller så. Det blir för dyrt och jag köper sällan ekologiskt ens till mig själv.

Mina favoritgrönsaker att ge är vitkål, broccoli, gul/grön paprika, palsternacka, morot och grönt utifrån såhär års.

Hanna 

Tasspuls
0

Dessa är väl de vanligaste c-vitaminkällorna (taget ur en artikel här på ifokus). Till ett marsvin på 1kg ka man ge:

28 gram vitkål

14 gram blomkål

12 gram broccoli

8 gram grönkål

6 gram nässlor

9 gram grön paprika

5 gram röd paprika

5 gram persilja

28 gram kålrot

26 gram salladskål

Ekologiskt tycker inte jag att man behöver köpa. Jag köper inte åt mig själv och därför inte heller till marsvinen.

Mojma
0

Tack så mycket för era svar har skrivit upp :)

fia-mia
0

Har sett en artikel på nätet där de t.ex. fotat den mängd paprika som två marsvin behöver. Det fanns om alla grönsaker och man fick bra uppfattning om vilken mängd som behövs. Vet nån vilken jag menar och kan länka isf?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Abico
0

#10 - Det är på eragons hemsida.

Hanna