Farligt marsvin?
Jag har tre marsvin, alla flickor.
Den senaste veckan har marsvinet Vitan utfört en rumpdans mot de andra två flera gånger om dagen samt att hon låter "prrr". Som jag förstått det så är det en dominansdans för att bestämma rang. Hon hackar också på de andra två samt puttar undan dem om de kommer i vägen eller försöker äta ur matskålen samtidigt som hon.
Nyss tryckte hon även in ett av marsvinen (Belle) i ett hörn och attackerade henne om och om igen. Belle skrek högt av (som det lät ) av rädsla. Så jag reste mig snabbt och försökte få Vitan att sluta. Då bet hon mig. Riktigt hårt också.
Är den här dominansdansen något som kommer att passera eller är det helt enkelt så att hon inte går ihop med andra marsvin?
Hon kan ju även vara väldigt brunstig, om hon håller på och "dansar". Men det låter som att hon vill bossa över de andra. Låt henne hålla på, du kan ändå inte göra något (en annan sak om hon skulle göra de andra illa förståss, om de skulle ryka ihop).
Min ena tjej som -som det verkar som- bestämmer över de andra kan nafsa till de andra och även "trycka upp dem" mot väggen så de tjuter. Hon accepterar inte heller alltid att de äter ur samma skål. Helt naturligt och inget att oroa sig för. Svårt när man bryr sig om sina små "stackare" som tillsynes blir mobbade av något annat marsvin jag vet, men det är ju som sagt naturligt och ingen "mobbning" egentligen. Flockar funkar ju så, nån måste ju styra och ställa.
Jag tror hon bet dig därför att hon trodde att du var någon burkompis som kom och störde. Har hänt här med, jag har fått nått bett när jag råkat ta nån på rumpen och denne blivit sur.
Hon har varit ledaren i stort sätt hela tiden och tillrättavisat de andra osv till och från. Det är också alltid Belle hon hackar på. Belle är minstingen och nyast. Det är nu på senare tid som det har spårat ut och Vitan har blivit riktigt jobbig.
#2 Ok. Håll koll på din nya så hon får äta och så ordentligt iaf. För de kan ju bli utstötta också från flocken och då mår de inge bra. Men antagligen så går det över, iaf så hon inte är så jättejobbig längre, när den nya har hittat sin plats i flocken ordentligt.
Hur ny är den nya Belle i flocken då ?
Antingen kan hon ha någon hormonstörning (äggstockscystor tänker jag på) eller så brunstar hon, jag tror mest på det förstnämnda. Jag har en hona här hemma som håller på precis som din hona i perioder, hon går också på den yngsta framförallt. Dock tror jag det låter mycket värre än vad det är, marsvin (särskilt små) är riktigt duktiga på att låta som om de lider och har ont fast burkompisen bara är för nära - det är också deras överlevnadsinstinkt :P
Jag tycker du ska låta dem hållas, en stor bur med mycket inredning löser många problem, däribland att de får tänka på annat och inte behöver vara nära inpå sina burkompisar. När min hona är riktigt jobbig brukar hon få vara i egen bur under natten (för att jag ska kunna få någon som helst sömn och de andra marsvinen lugn), jag har två burar som sitter ihop så det är enkelt för mig att bara stänga luckan emellan.
Precis som #1 skrev är jag säker på att hon bet dig för att hon trodde att det var den andra honan som kom och skulle säga ifrån. Jag tror inte heller att hon kommer skada någon utan det är enbart hormonerna som spökar..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#3 När jag säger nyast så menar jag att hon är den som kom sist in i flocken, inte att hon är helt ny.
Matbiten är det inga problem med. Jag har buren i samma rum jag befinner mig i så jag har de hela tiden i uppsikt.
#4 Belle har varit med oss i drygt ett år nu.
#5 Hmm … ok. Ja, lilla Belle kan låta som ett brandlarm (typ) när hon blir inträngd i ett hörn. Helt skräckslagen verkar hon bli och då gör det ont i mig.
Riktigt hjärtskärande …
Jag har aldrig blivit biten förr. De har bara nafsat på mig när jag stoppat ned mat, kanske för att kolla om jag är ätbar.
Så det är kanske som du säger.
#6 Ok. Ja det kan ju vara äggstockcystor som #5 nämnde också… Då blir de ju jobbiga i perioder. Ibland jätteofta. Håller hon på hela tiden?
#6 Det beror på vad man menar med hela tiden. Men så fort ett marsvin är i hennes väg på ett eller annat sätt så hugger hon.
#9 Jag har också ett marsvin som beter sig så! Dock bor hon tillsammans med en kastrerad hane men när jag har de två tillsammans med mina tre honor så är hon väldigt elak och biter och tränger in i hörn så att de andra bara står och skriker i högan sky.
Tanken har hela tiden varit att jag ska fixa en stor bur och ha dessa fem marsvin tillsammans men jag börjar bli mer och mer fundersam om det ens kommer att gå när denna bitch håller på såhär. Har de mycket att äta och saker att undersöka hela tiden så är hon inte lika elak mot de andra marsvinen, det gäller nog att hålla dem sysselsatta
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
P. S
Kom på att håll såret under uppsikt, då det kan bli rätt djupa sår av marsvinen… om det börjar bli varmt sök VC/ akut direkt då det kan bli annat av det om man har otur..
#11 Jag tror att det är lugnt.
Det svider bara lite, känns inte varmt. Jag desinfierade det omgående efter att hon bitit.
Nu har hon hackat på Belle hela dagen. Jagat iväg henne från husen osv och Belle piper högt så fort Vitan bara kommer i närheten. Borde jag verkligen låta de hålla på så här?? Har tagit upp Belle och kollat henne och Vitan verkar i varje fall inte göra henne illa, men…
Jag är bra förvirrad.
Inlägget något redigerat av administrator på grund av svordom.
det låter som om hon vill vara bossen över alla t.om dig haha men tror inte hon kan de haha XD
#14 hehe ja det är en bestämd liten fröken.