Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 4217 ggr
Flemming
0

Vad betyder marsvinen för er ?

Nu är jag nyfiken på vad ni som skriver på detta forum har för förhållande till era marsvin.

Ett:  Dom är det bästa som hänt och jag är beredd att göra allt för dom.

Två: Dom är en del av mitt liv men jag ser dom inte som jätteviktiga.

Tre:  Visst är dom trevliga men jag har tröttnat.

Fyra: Jag hoppas kunna tjäna pengar på dom och bryr mig inte speciellt mycket.

Ni måste inte välja något alternativ, jag försökte bara göra en skala på vad marsvinen betyder för er.

Följer ni råden om två marsvin, en stor bur, matskålar i keramik, golvtid och allt annat som det står i böcker och på nätet ?

Berätta gärna så mycket som möjligt om ert förhållande till marsvinen.

Flemming

[jejjas]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste nog säga alterna tiv 1 =) mina marsvin lever inte fär mig jag lever för dom.. Hur dåligt med pengar jag än har så har alltid marsvinen mat och rent i burarna..

alla har inte keramik skålar utan många har plast men tycker det funkar fint för dom =)..

Har just nu bara en Hane som går men han funkar inte med andra har försökt med hur många som hälst, gav upp när han hade jagat ur en bebis hane ur buren så stackare slagit av båda framtänderna upp och hade massor med sår på kroppen..

men kort sakt Älskar mina Marsvin alla 18 av dom =) utan marsvinen skulle inte jag göra något förut sitta vid tv eller datorn..

Bjuder på en bild på FunFunFun en av mina älsklingar =) hon är lite smutsig men ska bada i dag =)

Royalz
0

För mig är dom någonstans imellan 1 & 2.

Jag behöver mina djur för att må bra. Och samma som #1 skrev så behöver jag dom för att inte sitta och ruttna bort vid datorn.

Jag älskar alla mina marsvin, visst vissa är favoriter och jag tycker helt enkelt om dom mer än dom andra. Men alla har väll favoriter som har fler än 2?

Vet dock inte om jag skulle vilja ha marsvin om jag inte gjorde något med dom, alltså inte ställde ut eller att det kom några kullar då och då. Har varit så med alla mina djur, som t.ex min f.d ponny skulle jag inte velat ha om jag inte fick tävla osv. Så att bara ha djur att greja med och inte göra något speciellt är inte min grejj.

Jag ska sluta med hamstrarna och ska lägga ner min själ nu i marsvinen. Marsvin är helt och hållet min grejj.

Söta små djur i perfekt storlek och som sitter stilla när man har dom i knät :)

[Tisslibiie]
0

Marsvin betyder allt för mig! De är både mina familjemedlemmar och bästa vänner (det lät kanske lite töntigt, men det bjuder jag på!). Jag skulle göra vad som står i min makt för att de ska ha det så bra som möjligt! <333

Jag pysslar med mina marsvin stort sett flera timmar om dagen. De får springa lösa i köket om dagarna, sen tar jag in dem på kvällarna då det är dags för kvällsmaten och sen sover dem (hoppas jag hehe) Flört

Marsvin är vad jag brinner för! Det är liksom svårt att förklara riktigt, så mycket betyder dessa underbara limpaformade grisar för mig!<33

[Maijah]
0

Marsvinen betyder väldigt mycket för mig, jag har alltid gillat massa olika djur, men marsvinen är något alldeles speciellt. Det finns inga underbarare djur -får ligger och ev katter på samma nivå- , de är jättehärliga att sköta om och väldigt underhållande, gosiga och helt enkelt härliga små vänner. Inte för stora och inte för små. Jag älskar att städa deras bur t.ex och se dem bli helt vilda av glädje över den nystädade ytan.

Jag försöker ge dem ett så bra liv som jag kan, stora burar, mycket golvtid, rätt foder, ja allt sådant. Det finns så många marsvin därute som sitter i små, trånga burar dygnet runt med en morot, ett hus, en vattenflaska och en skål med gnagarblandning. De förtjänar så mycket mer! Vissa människor har helt enkelt väldigt lite respekt för djuren. Marsvin har inte jättebra status direkt, men inte den sämsta heller. Om vi bara fick bort alla djuraffärer, privatpersoner och såkallade uppfödare som totalt skiter i var deras djur hamnar, skulle det helt klart bli bättre.

För mig är de familje-medlemmar och inga ägodelar.

Jag ställer inte ut, avlar elr något. Det behövs inte.  De ger mig kärlek & glädje och det är det som räknas :) Inte behöver de ha perfekta öron eller fin färg t.ex. De är marsvin, att se dem bli glada gör mig glad.

[Tisslibiie]
0

Mina marsvin äter grönsaker ur en svart hundmatskål i plast från IKEA, jag är faktiskt en tonårsmamma som inte har så gott om pengar! Men jag har kanske 5 matskålar som inte är lika stora som den svarta, som de äter kornkross i och till frukost varje morgon får de kligröt också ^^

Jag tycker inte att det är något fel på att ha plastskål till marsvin. För mina tar absolut ingen skada utav det, så varför skulle andra göra det liksom? Vet inte vem som kom på att plastskålar är dåligt för marsvin. Mina gnager inte ens på den.

I framtiden (då jag har villa och hela baletten) hoppas jag att jag driver ett omplaceringshem för grisar som andra tröttnat på, vilket jag aldrig kommer förstå att folk ens gör. Enligt mig så får en person som inte pysslar om sina marsvin ett ledset och "stillasittande" marsvin. Man borde igentligen inte kalla det för att man har tröttnat för om man engagerar sig så får man hur sociala och glada grisar som helst!^^

[Maijah]
0

Ja just det, #5 påminde mig om det :) Jag vill också, någongång när jag har mera tid & pengar, driva ett litet omplaceringshem. Men iget jättestort. Vill ju hinna med alla ordentligt också.

Det behövs verkligen fler sådana!

[Tisslibiie]
0

#6 Synd att vi inte bodde nära varandra! Annars hade vi kanske kunnat starta upp ett omplaceringshem tillsammans! Flört

[Maijah]
0

#7 Absolut! ^^ Men ja vi bor ju tyvärr ganska långt ifrån varann:/

Atensia
0

Mina marsvin betyder jätte mycket för mig! Kan inte tänka mig något annat djur som passar mig så bra som marsvin. Jag tycker det är jätte roligt att sitta vid deras bur och kolla på alla deras små påhitt, enligt många är marsvin "tråkiga djur" och det förstår jag inte hur någon kan tycka! Jag ser till så att mina marsvin har en stor bur med så "naturlig" inredning som möjligt, de får alltid grönsaker och en massa härligt hö, golvtid får de flera gånger i veckan och det finns alltid tid får en liten gose-stund framför tv:n. Och om man bara ger sin kärlek till sina små grisar så får man så mycket tillbaka!

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

[Liinda]
0

Djuren är en av dom viktigaste bitarna i mitt liv, utan djur skulle jag känna mig tom och livet vore inte kul. Så jag skulle göra allt för mina djur

Lyan
0

Jag skulle inte kunna leva utan mina djur! Har så många gånger när jag mår dåligt funderat på att bara göra av med alla utom Mattis, men det går bara inte!

När jag har en dålig period blir det inte så mycket mer än att de får mat och jag tittar till dem lite, men de har så stor bur och så mycket att göra att det inte gör något. De är inte jättetama och är säkert bara glada över en matte som kladdar på dem hela tiden :-P

Jag tycker det är jätteroligt att ställa ut dem och göra dem fina, man märker vilka som gillar det och vilka som inte gillar det. Rufsi tex tycker inte det är roligt och trots att hon skulle kunna hävda sig väldigt bra nu när hon gått över 48månader behöver hon inte följa med. Likaså Betty som det har gått Jättebra för slipper följa med just nu för hon känns inte riktigt i form. Mys som tyvärr dog för ett par månader sedan tyckte det var roligt, det sken om henne när hon satt hos domaren :-D

Jag anpassar inte mitt liv efter djuren (tyvärr), det klarar jag inte pga mitt mående, men de får vad de behöver och mer därtill, det är jag skyldig dem för de ger så mycket tillbaka!

Alla mina har plastskålar, jag är väldigt klumpig och tappar allt som jag inte har senilsnöre på.

Har två hanar som sitter ensamma nu, men de väntar bara på varsin bebiskompis som föddes för en vecka sedan.

De får i princip aldrig golvtid, hanarna kan få det ibland när de är spralliga. Dock har honorna en bur på 15kvm och hanarnas burar brukar vara minst 1kvm, gärna större

Flemming
0

Många som läser men få som skriver …

Tack för en intressant läsning, marsvin är tydligen guld för många här på forumet.

Ni andra då, vill inte ni dela med er ?

Ni behöver inte vara rädda för kritik, alla skall få berätta direkt från hjärtat om sitt liv med marsvin.

Flemming

Albtraum
0

Mitt hanpar betyder en hel del för mig. Ett gott sällskap som jag gärna delar min lägenhet och tid med. Det gör mig lugn och jag trivs när jag hör dem prata nöjt med varandra i buren eller springande runt på golvet. Det värmer mig när de hälsar vid buren varje gång jag gå in i köket även om det främst är då de har förhoppningar på en godbit. Min lägenhet skulle bli bra tyst utan dem.

Håller just nu på och flyttar. Då mitt nya ställe ska renoveras har jag lämnat bort dem i en månad. Kommer att kännas så ensamt.

Men samtidigt har jag planer på att fixa en bättre hage till dem och något så de kan gå hur buren själva. Så det blir mer golvtid utan att behöva att bli passade. Båda verkar ha fått en förkärlek till att gnaga på lister…

MarsvinsGrisarna
0

Min marsvin är familjemedlemer och har en stor en bit av mitt hjärta, en bit dem bär vart dem än går, och som ingen kan ta i från dem. Jag är beräd att göra allt för dem, det spelar ingen roll hur mycket pengar som måsta läggas eller hur mycket tid som behövs, jag är berädd att lägga det på min små grisar. Min marsvin är inte bara ett marsvin, utan också mina bästa vänner och mina bäbbisar. dem är mitt allt. Även om vi inte pratar samma språk förstår jag dem ändå.

utan dem våre jag inte dem jag är, dem är en så stor del i mitt liv. Och det går inte förklara hur mycket jag älskar dem. Jag är inte intreserad av att tjäna pengar på dem, dem ger mig så mycket annat, dem ger mig kärlek och dem får också till baka kärlek.

Marsvin är ju bar för söta, för snälla, roliga och helt undervare. Kanske inte perfekte i en domares ögon på en utställning men i  mina ögon är dem det bästa som hänt och dem är helt perfekts som det är det spelar ingen roll om dem får körsbärsöga (som ett av min fick men det la ner sig igen), bara dem är lyckliga och inte lider av något.

om någon gjorde mina djur illa, skulle det var det sisata dem personen gjorde, jag skulle kuna göra vad som helst med dem. för jag är mina djurs beskydara och jag gör allt för dem.

Helt klart jag ÄLSKAR DEM AV HELA MITT HJÄRTA, OCH DET KOMMER JAG ALLTID ATT GÖRA.

Ett så litet djur kan ta så mycket, dem tar mitt hjärta. Det borde stå varsnings skylltar på burarna i djur affäre och hemma hos upfödare texten borde lyda " varning titta mig inte i ögona för så tar jag ditt hjärta".

Det går inte skriva med ord hur mycket jag älskar dem och hur mycket jag är berädda att göra, jag ör berädd att göra allt och jag älskar dem över allt annat. Dem är mitt allt och varge minut sekund tillsammans med dem är jag lycklig.

mina älskade marsvin Carla och Molly ni äger mitt hjärta nu och för alltid <333

tantnett
0

Efter att läst föregående inlägg så ifrågasätter jag varför det inte skulle vara ok att ha plastskålar till marsvinen? Förvisso kan jag förstå att det inte fungerar med mjukplastskålar då dom kan tugga av bitar samt även kan vara vältbara men det finns jättebra stadiga hårdplastskålar som fungerar utmärkt till marsvin.

Sen som en del skriver här så anses marsvin vara tråkiga djur som bara sitter tysta i sina burar. Ja vad skall stackars uttråkade försummade djur göra? klart dom blir apatiska.

Även jag har fått höra det från mina vänner som efter att dom träffat mina åtta raringar häpet utbrister att aldrig dom trott att marsvin kan vara så härliga och personliga.

För det är ju just det marsvin är, ett litet behändigt djur med stor personlighet.

Vart och ett av mina marsvin älskas av mig helt utifrån deras personligheter.

Självklart sköts dom optimalt självklart skall dom vara i centrum självklart skall var och en ha sin egna dagliga gosestund i knäet.

Marsvin är ett djur jag känner att jag trivs med, och så länge jag känner att ett liv utan marsvin vore otänkbart så kommer det att finnas xantal av dessa små juvliga småpratande pälsklingar hos mig. Glad

En annan positiv aspekt med val av marsvin som husdjur är att man är inte bunden på samma vis som med en hund, utan kan tillbringa i lugn och ro sin dag på exempelvis jobb/skola samt även andra fritidsaktiviteter.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

emelie92
0

Marsvinen är för mig sällskapsdjur, djur som håller mig sällskap när jag försöker sova och samtidigt lyssnar till deras tuggande på hö. Små söta filurer man kan titta på samtidigt som man gör läxor vid skrivbordet.

Jag vet inte riktigt vad jag har för "förhållande" till mina djur. De är en liten del av mitt liv, men de är inte mitt liv. Jag har många andra saker som konkurrerar om min tid & intresse.

Precis som hos många andra tonåringar (tror jag) är det ganska enkelt att andra intressen lockar mer än marsvin. Så jag hade nog en bättre relation till mina marsvin för 2 år sedan än vad jag har idag eftersom intresset för dem då var större.

Om jag nu ska placera mig in i din skala så får jag nog säga att jag är nummer 2, och om jag ska vara ärlig så är det nog påväg åt 3, tyvärr.

Creation
0

För mig är det närmsta alternativet det första. Dock brukar jag vara ganska petig med vad jag benämner mig som och kan därför säga att jag inte fyller i ramen helt och hållet. De är nog inte det absolut bästa som hänt mig, men de är bland de bästa saker som hänt mig. Jag är beredd på att göra allt jag kan för dem inom rimliga gränser. Det går inte att ge marsvinen det absolut bästa hela tiden(och därmed göra allt för dem), för det finns ju alltid bättre, och ibland är det svårt att avgöra vad som är bäst.

Men för att komma till sak… ;-)

Jag älskar marsvin! De är ju bara för underbara! Jag har svårt att föreställa mig ett liv utan dem. Idag har jag två hanar som är 3 och 4,5 månader gamla. De bor för tillfället i en 120x60 gallerbur, men så snart mitt rum målats klart ska de flytta in i en hembyggd bur med ca 168x58 i innermått. Det enda som kanske "inte följer regelboken" av de goda råden på internet eller i bra böcker är väl att de inte får golvtid varje dag och jag inte tar upp dem varje dag heller(jag är inte hemma varje dag och tror inte att de har så stort behov av någotdera egentligen).

Planerna är att marsvinsantalet ska öka ganska snart. Jag kan ju inte få nog av djuren! :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

godisgrisen
0

Jag föder bara upp marsvin för att tjäna pengar. Jag håller på att bli riktigt rik nu!

Var det någon som trodde på det?

Jag föder upp utställningsmarsvin målet är att få fram champions. MEN det viktigaste är att jag älskar dessa fantastiska djur! Jag har haft marsvin nästan hela mitt liv och kan inte tänka mig att leva utan. Jag tycker marsvin är perfekta husdjur och vänner. Jag älskar att pyssla om dem och umgås med dem. Att jag efter många års marsvinsumgänge bestämt mig för att börja föda upp beror på att jag är väldigt intresserad av genetik och avel men också att jag vill fungera som ett alternativ till djuraffärerna, de flesta av mina uppfödingar säljs naturligtvis som rena sällskapsdjur. Alla ungar som föds här är lika välkomna och gulliga oavsett om de ser ut som utställningsdjur eller inte.

Marsvinen är min hobby och det är en hobby som jag lägger mycket tid på. Jag är noga med golvtid, hälsa, foder, tassvård, val av nya hem till ungarna och naturligtvis även med att lära känna dem personligen och pyssla med dem så de blir trygga och tama sällskapsdjur. Jag kan säga att marsvinen betyder väldigt, väldigt mycket för mig!

Abico
0

#18 - Du får dela med dig av knepen för att bli rik på marsvinsuppfödning ;)

Hanna 

godisgrisen
0

#19 Nähäää min hemlis!

Kristall
0

Till att börja med, det går inte att beskriva hur löjligt glad jag blir när jag ser att mina marsvin trivs och har roligt. Hur lycklig jag är när jag ser dem göra sina små bocksprång, kommunicera med varandra och undersöka en nystädad bur.

Jag försöker se till att mina marsvin (och andra djur, för den delen) har det så bra som möjligt. De har en relativt stor bur som städas varje dag, de får springa löst i mitt rum flera timmar varje kväll, får hö och vatten och en massa olika grönsaker varje dag, och så vidare. Men samtidigt letar jag alltid efter sätt att göra deras tillvaro bättre. Är en ganska nybliven marsvinsägare och lär mig hela tiden nytt, så mina stackars små "grisar" har fått uppleva en del ändringar i foderstaten, burinredningen osv under deras tid hos mig. ;)

Jag skulle kunna sitta timmar i sträck och bara titta på dem, som förtrollad. Jag älskar deras personligheter, deras flockbeteende, ja, nästan allt som har med marsvin att göra.

Mina marsvin betyder väldigt mycket för mig. Det bara är så :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Moa-16
0

Dom är nog inte det bästa som hänt mig.. Men dom betyder extremt mycket för mig. så två får det bli!

Och jag gör mitt absolut bästa för att ge mina marsvin ett bra liv. Så pass att jag faktiskt kan tänka mig att byta liv med dom någon vecka, eller månad ;)

Lady-X
0

Jag säger "Två". Jag ser till att de har det bra och jag tycker om dem. De sprider glädje och det är mysigt att pyssla med dem. Men det är mina barn som betyder allt för mig. Kärleken till ett djur är INGENTING i jämförelse. Skulle definitivt inte göra vad som helst för mina marsvin. Inte ens i närheten. Det skulle jag för mina barn. Man får perspektiv på vad det här med kärlek innebär när man blir mamma :-).

Flemming
0

Fantastiskt !

Inget munhuggande har förekommit och det är vi nog alla glada för …

Jag har alldeles glömt att berätta en sak !

Det finns inga djur i mitt hem ännu, men det mesta lutar åt marsvin.Anledningen till att jag då befinner mig på ert forum är naturligtvis för att jag vill läsa så mycket som möjlig om andras erfarenheter av marsvin innan jag bestämmer mig.

Jag vill inte vara den som efter någon månad säger "nä det här är inte min grej"

Har  marsvinen kommit innanför min dörr, då anser jag dom skall få lov att stanna deras liv ut och det får man hoppas är länge.

Mycket text, men nu vet ni varför jag frågar …

Vänligen

Flemming

[Tisslibiie]
0

#24 Klart du ska bli med grisar Flemming!^^ Flört

Moa-16
0

#24 Vad glad jag blir! Tänk om alla kunde tänka som du! Tror nog du blir en super bra marsvinsägare! (:

[Tisslibiie]
0

#24 Du för börja blogga om dem också sen Flört Då vet du en som kommer läsa den flitigt ^^

[Licroana]
0

Mina betyder väldigt mycket för mig, mitt emellan 1 och 2.

Inte det bästa som hänt mig, men absolut underbara kelgrisar som underhåller mig när jag är hemma! :)

Skulle inte vilja va utan dom<3

Flemming
0

Tack för berömmet ( #25 & # 26 )

Blogga ?

Det börjar bli mycket …

Jag får nog vackert börja med ett allergitest, för att se om jag tål dom …

Men först av allt måste jag sova på saken.

God natt gott folk !

Flemming

Moa-16
0

#29 Hehe, ja, nu vart det kanske lite mycket. Sov på saken du D=

[Maijah]
0

Om det är OK lägger jag till en liten fråga här :)

Ni som har grisar, tror ni att ni kommer ha tröttnat på dem om ett tag, dvs om kanske ca 5 år? Tror ni att ni alltid kommer vilja ha marsvin? Kanske svårt att avgöra nu för mycket förändras jue men ändå, hur känns det nu? 

Jag kan ju säga att jag tycker om alla mina marsvin supermycket - de är mina bebisar <3 - och de ger mig mycket glädje så jag tror inte jag någonsin vill vara utan dem. Jag tror inte heller jag kommer att tröttna.

Moa-16
0

#31 Jag kommer aldrig tröttna på marsvin! Vet dock inte om jag kommer ha marsvin i framtiden. Det är svårt. Jag vill ju ha tid med dom. När ett av mina marsvin dör *ryser* vill jag känna att jag gett dom ett bra marsvinsliv. Annars skulle jag inte kunna leva med mig själv!

[Tisslibiie]
0

#31 Tröttna på marsvin?!Förvånad Det tror och hoppas jag verkligen inte att jag kommer göra … Men som du säger, det är ju alltid lite svårt att avgöra just nu …

MarsvinsGrisarna
0

Trötna nää alldrig jag älskar dem så mycket så det ïnte kan förklaras i ord. Föe mig är dem min barn min bäbbisa och jag som är mamma, trötnar inte på min barna. dem är min och för altid mina.

Kristall
0

#31: Jag kommer nog aldrig att tröttna på dem, har aldrig tröttnat på något djur (har t.ex. haft kaniner i 10 år och kan inte tänka mig ett liv utan dem). Och jag förstår inte hur man skulle kunna tröttna på ett så underbart djur som marsvin! :)

Dock vet jag inte om jag alltid kommer att ha marsvin, kommer antagligen att ha någon "paus" efter att mina har dött (usch… :/) eftersom de tar upp ganska mycket tid och jag kommer troligen antingen studera eller nyss ha börjat jobba då, och vill ju inte ha djur utan att ha tid för dem.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

godisgrisen
0

Att ha husdjur är för mig lika nödvändigt och självklart som att ha en säng att sova i. Många olika djurslag har jag haft men de som alltid kommer tillbaka och som passar mig bäst är katter och marsvin. På sina älsklingsdjur ledsnar man inte. Jag tänker inte ens försöka mig på att leva utan katter och marsvin någonsin igen… man vill ju ha ett bra liv!

Abico
0

Marsvin är jätteviktiga för mig, de har hjälp mig genom mycket och jag mår väldigt bra av att ha dem omkring mig och av att pyssla med dem. Men de är inte det bästa som hänt mig och jag skulle inte göra vad som helst för dem, det finns gränser för allt.

Mina marsvin bor i par om minst 2 i rena, rymliga burar, får rätt kost och kommer ut på golvet/i gräset med jämna mellanrum. Jag kan inte påstå att jag följer allt som står i böcker och på interrnet eftersom det står så mycket strunt. Men jag sköter mina djur på ett sätt som jag anser korrekt och riktigt.

Om fem år har jag fortfarande kvar marsvin eftersom flera av mina fortfarande kommer att leva då.

Hanna 

Lady-X
0

#31 Hade jag trott det hade jag inte skaffat dem. Jag räknar med att ha dem hela dess livslängd. Det skulle vara om ngt oförutsett händer som slukar all min energi och tid så att jag inte längre kan ta hand om dem på samma villkor. Jag anser inte att man är en bättre djurägare om man har kvar ett djur trots att villkoren för dess leverne ändrats. Att ha kvar dem till varje pris av princip är inte nödvändigtvis det bästa för djuret.

Rafflan
0

#31 Jag kommer troligen inte skaffa marsvin igen när dem jag har har gått bort, detta pga min killes allergi, så jag ska försöka hålla ner antalet "allergi djur" allt eftersom dem går bort av ålder :)

Dock e mina grabbar bara några år och har många år kvar :)

[Liinda]
0

Jag kommer nog alltid ha marsvin för det är verkligen det rätta djuret för mig och nu har jag ju haft marsvin några år och jag känner inte ens en tendens till att börja tröttna så den risken finns inte ens. Plus att jag skulle aldrig sälja mina djur eftersom det är mina små bebisar och för att dom gånger jag gjort det så har det gått fruktansvärt fel och det är något jag ångra än idag att jag sålde dom.

FeliciaS
0

Om jag ska välja ett av ovanstående alternativ så stämmer alternativ ett bäst in på mig och mina marsvins betydelse för mig. Jag har haft marsvin i drygt 10 år, ett liv utan dem skulle kännas fruktansvärt konstigt och tomt eftersom det har blivit så naturligt för mig att ha dem i min vardag. Jag skulle aldrig klara av att flytta ifrån dem, vilket inte skulle vara något problem gällande de tvåbenta i min familj :P Jag ser inte marsvinen som mina ägodelar utan de äger enbart sig själva och för mig har de precis samma värde som någon annan utav mina familjemedlemmar. Därför har jag också väldigt svårt att släppa taget om marsvin som bott här, och har enbart sålt marsvinsungar från två kullar (en oplanerad när jag fick hem en dräktig hona, samt en planerad) som fötts här och fler marsvin än så hoppas jag inte att det blir som behöver flytta ifrån mig i framtiden heller.

Jag skulle kunna tänka mig att göra i princip allt för att de ska ha det så bra som möjligt, så länge de mår bra gör även jag det. Av samma anledning försöker jag tillfredsställa deras behov genom att ha en stor bostad åt dem där de kan springa omkring, söka skydd, busa, äta - helt enkelt leva ett så naturligt marsvinsliv som det går att göra bortsett från det vilda. Jag följer de tyvärr alldeles för mesiga lagarna som finns för att hålla marsvin och jag ger dem den kost jag anser är optimal för deras hälsa, vilket man tyvärr inte hittar korrekt information om i många böcker eller ens på majoriteten av alla internetsidor.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Knutte-love
0

Jag älskar min marsvin mer än allt annat, Alternativ nummer ett och halva två stämmer mest in på emj, jag kan göra vad som helst för mina amrsvin och dom är det bästa som hänt mej. och dom är en del av mitt liv.

JAg tror att jag inte kommer tröttna på marsvin. har bara haft marsvin i ett och ett halvt år men jag älskar dom lika mycket.

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

Creation
0

#31 Jag tror absolut inte att jag kommer att tröttna på marsvin. Jag har haft marsvin nästan så länge jag kan minnas(jag var 6 år gammal när jag fick mitt första marsvin) och vill gärna fortsätta ha det så. ;-) De är mina kamrater. Inte en chans att jag vill ge upp dem.

Visst, man kan ändra sig. Tidigare har jag älskat att spela basket, dansa, spela fiol eller rida, men samtliga av dessa intressen tappade jag efter några år. Djur(d.v.s. marsvins)intresset har dock alltid bestått, vilket får mig att vara säker på att det kommer att bestå i många år till.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Flemming
0

Jag läser fortfarande era kommentarer om ni skulle tvivla …

#31 Inga problem Maijah, tvärtom en mycket bra fråga som jag glömt men du kom på …

Flemming