Skvätter kiss
Mina hanar är ganska nyss ihopsatta och jag har märkt att den dominanta hanen urimarkerar då han är ute på golvet och den lilla far efter och nosar. Det blir blött här och var men det luktar nästan inget.
Går det att vänja honom av vid det och hur? Det är inte för att han är kissnödig utan det är ett småskvättande.
Är era pojkar rumsrena då de har golvtid?
Hanar markerar oftast när det är ute på "upptäcksfärd", men då genom att släpa pungen mot marken. Och det kan ju lukta lite men det blir inte direkt blött.
Kan ju vara så att han just nu bara är lite extra skvättig då han nyss har kommit till er (?) och vill verkligen markera att detta är hans revir? För i normala fall brukar de - iaf vad jag vet - bara skvätta urin när det lukat hona och de blir "parningsugna";) Annars är det släpa stjärten i marken som gäller.
Jag tror det kommer gå över så småningom. Det finns nog iaf inget sätt som du kan "hejda" honom från att göra det, och inget som går att vänja av heller.
Mina killar markerar lite häråvar när de är ute och motionerar men skvätter inte. Bara någon gång då de vill visa vem som bestämmer elr när de känner att någon hona brunstar.
Mina både markerar med små kissfläckar och strör bajskorvar lite över hela golvet. Nu när de även fått smak på lister och jag har hyresrätt kommer de att få en hage där jag har vaxduk i botten. :)

Tack för svar.
Ja det bor faktiskt en kaninhona i samma rum som de hälsat på och som den vuxna hanen blev förtjust i. Dock brunstar inte kaninhonan. Kan ju vara det ändå… Men jag tror, precis som ni säger, att det faktiskt har att göra med att killarna fortfarande håller på och gör upp samt att den vuxna hanen är ny. De har inte hunnit vara ute på golvet så mkt, så han har väl mkt att "göra till sitt".
Honor, gör de inte såhär alls? Det är ju inte hela världen på ngt sätt då rummet är anpassat men jag kollade runt innan jag valde kön och då sades det att hanar inte luktar mer än honor, att det var en myt.
Våran ena hane kissar alltid ute på golvet och det är pölar vi pratar om då, inga småskvättar.
Han kissar även när han sitter i knät eller i soffan eller när man håller honom mot bröstet. Den andra hanen blir som tokig och ska bara nosa i baken då och slickar även i kisspölarna.
Vet inte riktigt varför han kissar så mycket men det är lite jobbigt att det är just så mycket och ofta. Han är en riktigt bajsmaskin också och pluttar hur mycket som helst när han är ute ur buren…
Honor brukar inte småskvätta(revirmarkera) när de är ute på golvet, dock kan de "spreja" varandra i ansiktet med en kisstråle ifall de känner att kompisen är för närgången, både i och utanför buren. Det kan man ju se som lite mindre trevligt.
Vanliga kisspölar kan man förvänta sig se hos alla marsvin under golvetiden dock, förstås beroende på hur mycket vatten de fått i sig innan.
Alla fyra hanar jag haft har småskvätt(markerat) lite när de varit ute på golvet. Tre av dessa skvätte luktfritt kiss, en av dem revirmarkerade med en riktigt stark lukt och gjorde mycket större pölar än övriga gjort(hos dem handlade det mer om droppar än pölar). Lika starkt har det bara luktat hos mina övriga hanar den period de gjort upp om dominans. Antagligen var den fjärde "utbölingen" ovanligt dominant av sig.
Själv har jag löst problemet med att marsvinen skvätter och/eller kissar ner sig(jag har långhår) genom att låta dem motionera på ett gammalt tjockt överkast jag har. Där sätter sig lukten(som de känner, men inte jag) och kisset mycket lättare än när de går direkt på golvet, vilket gör att de ger upp beteendet så fort det luktar som dem överallt. Får de gå på samma överkast nästa gång brukar de inte skvätta precis lika mycket och ger upp beteendet ännu fortare. Flyttar man inredningen däri under tiden de är på tyget brukar det dominanta marsvinet dock markera på nytt inuti det. Annars är det lugnt.
Men man måste förstås tvätta tyget regelbundet, eftersom de kissar ju vanligt kiss på den också och det förr eller senare skulle börja lukta om den ifall man inte tvättar den.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#5 Ok. Jag har dem i ett rum som är lätt att torka av golvet. Nu har jag varit noga med att moppa rent för att jag tänkte att de gärna fortsätter kissa där de tidigare gjort det. Kanske ska ligga lågt med moppandet då så att de inte känner behov att hela tiden märka ut revir. Dock är jag mån om att det inte ska lukta för en annan. Märkte idag att de kissat i gardinerna som ligger an mot golvet. Det kisset luktade starkt. Blir att sätta gardinkappa i "djurummet" istället :-).