Bild på carob marsvin?
Någon som har en bild på ett carobfärgat marsvin? Gärna långhår.
Har aldrig sett det och är väldigt nyfiken på hur den färgen ser ut :-)
Vad jag har förstått är det ett grey marsvin som också är chokladbärare, stämmer det?
Jag är också nyfiken på detta! :)
Det är inte ett chokladbärande grey marsvin(bärare är ju när marsvinet bara bär på anlaget och det inte direkt syns), det är när ett marsvin med greyanlag dessutom innehar dubbla chokladanlag. En choklad med greyanlag eller en grey med dubbla chokladanlag kan man säga.
Jag har bara sett carob hos korthår, det var i alla fall vad ägaren kallade det.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#3 Ah, men hur kan bara ett greyanlag synas då? Jag har haft greybärare och på dem har det inte synts. Eller det syns bara om marsvinet är choklad?
**#4 Greygenens lokation och funktion är ännu lite osäker(så denna fakta kan komma att ändras, alltefter att man får reda på mer om genen), men än så länge verkar det som att genen är kopplad till P-locus.
**
Anlagen i P-serien
P = mörkögt, bleker ej färg, dominant över pg och p
pg = främst rubinögt, bleker ex. svart till grey och choklad till carob, dominant över p
p = främst rödögt, bleker ex. svart till lilac och choklad till beige, recessivt
För att förstå detta bäst kan du öppna upp Marsvinsfärgskalkylatorn och välja a a i A-serien. Då kan vi se hur anlagen i P-serien påverkar ett marsvin som utan blekande anlag är av färgen svart.
I varje serie får det, som du kanske redan vet, plats två olika/lika sorters anlag. Följande kombinationer är alltså möjliga:
PP = Dubbla anlag av mörkögt. Marsvinet blir svart.
Ppg = Ett anlag för mörkögt och ett anlag för blekning till grey. Marsvinet är svart, men bär också på "greygenen".
pgpg = Dubbel uppsättning av anlaget för blekning till grey. Marsvinet blir grey.
pgp = Ett anlag för blekning till grey och ett anlag för blekning till lilac. Marsvinet är grey, men bär också på "lilacgenen".
pp = Dubbel uppsättning av anlaget för blekning till lilac. Marsvinet blir lilac.
Ett mörkögt ex. svart marsvin kan alltså bära på greygenen. Ett rödögt ex. lilac marsvin kan inte det.
#5 Ok. Tycker jag kan mycket om färgerna men det dyker upp nya saker hela tiden :-P
En av anledningarna till att jag frågar är att Vivi är reggad som carob, alla stod frågande om hennes färg och sedan var det en som sa att hon var carob. Hennes mamma var svart greybärare, pappan var beige.
Fast nu blev jag bara ännu mer förvirrad när jag tittade i pappans stamtavla… Kan buffar bära grey? Hans mamma är visserligen black/buff men bakom henne ligger endast buff och de white. Pappas sida är endast pe.
Vivis ena unge blev grey, de andra två föddes samma färgsom greyen, sedan blev de "gula" och nu silvergrå
Vivis syskon är en "normal" lilac och en varm, mysko sak som vi velade mellan beige och lilac, dock är jag ganska säker på att hon är lilac eftersom mamman är svart utan choklad i stammen, dock heller inget pe…
Visst, det är roligt att ha mysko färger på grisarna, men någon måtta får det väl vara :-/
#6 Vivi skulle jag tro är en pgp carob i så fall. :-) Hennes pappa är ju pp och hennes mor är pgpg eller pgp. Antagligen är modern pgp, med tanke på Vivis syskons färger.
pgp + pp = 50% pgp 50% pp
Läs beskrivningarna jag skrev tidigare för ökad förståelse.
Dock kan jag inte på något sätt förklara varför hennes ungar blev gula innan de blev silvergrå.
Vivis mamma är Pgp, hon är svart och har bara grey och svart bak till sista ledet i stamtavlan där även lemonagouti, zobel och golden finns, uttryckte mig nog dumt. Den "virriga" stammen är pappans.
Vivi blev också gul innan hon ljusnade igen.
Vivis mamma
Vivis pappa
#8 Oj, jag läste fel. Trodde att det stod att modern var grey. Det gör ju skillnad. Då är det Ppg + pp = 50% Pp 50% pgp som gäller. Alltså hälften svart eller choklad som bär på rödögt och hälften grey eller carob som bär på rödögt.
Men då borde Vivis syskon inte vara annat än grey och carob, ifall genetiken stämmer. Knepigt det där. Som sagt kan det man räknat ut; att grey hör till P-serien, vara lite fel. Kan hända att pg inte är dominant över p, utan att det varierar. Det kanske till och med rör sig om en tredje gen som ser nästan likadan ut i hela röran! Man måste nog utföra ett mer grundligt avelsarbete för att lista ut hur det egentligen ligger till.
#11 Blir inte klok på det här :-/ Kanske ska strunta i mina myskosar och börja med pe white så vet man vad man får :-P
Men var kommer chokladen ifrån? Fanta (mamman) har ju inget choklad
#12 Choklad är ju en recessiv gen, så det kan hända att hennes farfars farfar(vilket ej syns på stamtavlan) var choklad och genen burits vidare därifrån. Ifall jag räknat rätt, är det 12,5% chans att något sånt ska hända i ett släkte där ett marsvins farfars farfar är choklad, så chansen är ju inte jätteliten ändå.
Carob är choklad och grey på samma gång. Även en helt vanlig grey kan dock vara mycket bruntonad. Någonstans har jag en bild på vad som mest troligt är en riktig carob, men jag kan inte hitta den. :/
Kan tillägga också att de troliga carobs som jag sett inte är speciellt lika grey utan mer som en mörk beige med rubinögon.
Ja… inte carob iaf tror jag. Grey kan se ut på en massa olika sätt. Egentligen är det inte konstigare än att en golden kan vara allt ifrån mörkröd som en irländs setter (red och golden är ju som bekant samma anlag) till nästan creamfärgad med röd ton.
Sen vet vi vet inte om grey och ruby eyed lilac är samma anlag eller två olika. I praktiken spelar det dessutom ingen större roll. Ljus grey eller ruby eyed lilac… Spela roll? :)
#21 Nej, egentligen spelar det ingen roll, men det hade varit väldigt roligt att veta :-)
Creamfärgade golden har jag ju också haft, ser också lite konstigt ut
Med tanke på att jag vet vilken variation av nyans som uppfödare av self grey fått i sina kullar, trots att de försökt avla mot ett visst håll, så är det ju inte så konstigt om du får variation i kullarna på dina långhår med extremt blandad genkompott.
#24 Nä, precis, i mina finns nog allt och lite till :-P
Men jag är väldigt mycket att allt ska vara som det ska vara :-) Det ska vara logiskt och gå och sätta i självklara tabeller i princip (kanske ska börja med något annat än djur :-P)