Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 3020 ggr
Ellenfyrkant
0

Sluta handla i djuraffär!

Vet att väldigt många insatta kanin-, reptil-, fågel- och gnagarägare (och intresserade) är emot att köpa djur på djuraffärer då detta stödjer en hel del, enligt mig, hemska saker. Bl.a. okunskap, dålig avel och säljande av djur som betraktas som ting och säljs hur som helst var som helt, i princip. Jag kan ju tala om att jag är en av dessa som aldrig skulle köpa ett djur på en djuraffär. MEN djuraffärens verkligt stora inkomst som får företagen (som säljer djur) att gå runt är tillbehören. Så som burar, spån, matskålar. Men jag tror det är många som inte tänker på detta. Så genom att vi handlar åt våra djur på djuraffärer även om det handlar om hundmat eller kaninburar så gör detta att deras "pengatjänande" på de orättvist behandlade djuren lönar sig och de har råd att fortsätta köpa in och sälja kaniner, fåglar, fiskar, gnagare och reptiler även om vi som bryr oss om djuren inte köper just djuren.

Det bästa rådet jag har att ge för att hindra att dessa liv säljs på detta vis i djuraffärer är att sluta handla på djuraffärer som säljer djur.

Så, för att komma till mina frågor:

Hur tänker ni kring detta ? Har ni funderat i dessa tankebanor tidigare ?

Mvh Ellenfyrkant

Abico
0

Visst har jag tänkt på detta och jag undviker djuraffärer som säljer djur. Marsvinstillbehör köper jag över internet eller på utställning. Mycket av burinredningen jag har till marsvinen nu (och sjävla burarna) är inte avsedd för marsvin från början. IKEA säljer bra backar som blir perfekta marsvinshus och även bra hyllor som blir perfekta burar. Maten dom får (utöver grönkosten) köper jag i hästaffär eller direkt från bonde, det är inte bara billigare och stödjer inte djuraffären utan dessutom tycker jag att det är fräschare. Höet i djuraffären i stan förvaras i smådjursrummet, och med tanke på hur mycket Ohyra som frodas där till och från känns det som en väldigt onödig risk att köpa hö därifrån och få hem någon skit.

Hanna 

Lexxi
0

Jag försökar också undvika djuraffär.. Mycket tillbehör köps på IKEA och allt foder köps på granngården, hö köps i bland även från bonde. Dock har det blivit så att jag köpt en skål efter skolan på djuraffär när det varit kris och den där hemma gått dönder eller liknande..

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Atensia
0

Om det inte vore så att jag har fiskar så skulle jag lätt kunna undvika djuraffärer då inget till marsvinen köps där. Men tyvärr så i närheten där jag bor finns endast djuraffärer som säljer fiskar och tillbehör till akvariumen.

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Moa-16
0

Jag köper i princip bara från djuraffären här i stan, även mina marsvin kommer från en djuraffär. Bara man vet att dom är seriösa & inte behandlar djuren illa. Det finns bra djuraffärer. Men det finns även dåliga precis som,tex, uppfödare. Men man ska inte dra alla över en kam tycker jag.

[Strawberi]
0

#4 - finns 1/10 bra och 9/10 dåliga..

Moa-16
0

#5 Vart har du fått dom siffrorna ifrån? Länk?

Royalz
0

Även fast djuraffären är bra så kommer till 99% djuren från grossist så då spelar det ju ingen roll om dom haft det bra kanske 1 vecka i djuraffären innan dom säljes. Grossister har ju ingen direkt vidare bra avel om man säger så ;)

[Liinda]
0

Jag håller helt med moa-16! VI tänker säkert på samma djuraffär också. Men där behandlar dom djuren bra, djuren kommer från uppfödare så man får med stamtavla. Några kände uppfödare tillomed ;) Så det är ju friska individer. Dom är väldigt måna om sina djur och att dom har bra psyke. Tex dom köpte in kaninungar från en uppfödare men så hade det kommit tillbaks 2 köpare och sagt att kaninerna hade blivit jättejobbiga alltså bitits och inte varit trevliga kaniner helt enkelt. Då bytte djuraffären uppfödare för sina kaniner. Jag frågade dom varför och dom sa att dom inte vill köpa in och sälja kaniner som inte har bra psyke för dom ville att kunderna skulle vara nöjda med sina djur.

Plus att dom är mycket kunniga där och trevliga och hjälper till. När jag skulle köpa mina första 2 marsvin så var det där. Men då visste jag inte att dom skulle vara 2 så jag ville köpa en men det tillät dom inte mig att göra eftersom dom är flockdjur.

Så jag tycker det är bra att det iallafall finns en bra djuraffär som når ut till folk. För alla sitter ju inte vid internet och lär sig.

[Strawberi]
0

#6 - jag behöver inte sånt. Jag har varit runt i många städer där djuren knappt får mat för dagen. Och som Sofia säger. Så är det tyvärr.

Jag kommer inte stödja djuraffärer det är min åsikt och det behövs inte mera diskuteras. Jag har min du har din egen.

Moa-16
0

#7 Jag skrev att jag vet att djuraffärerna jag handlar ifrån är bra. Och då vet jag självklart att inte djuren kommer från grossister!!

[Strawberi]
0

#10 - bevis behövs…

Moa-16
0

#9 Men då kan du inte skriva ut det som om det vore fakta. Det är din egen erfarenhet. Du kan knappast ha varit runt i alla (:

#11 Ursäkta?

[Strawberi]
0

#12 - det har ju du eftersom du vet om att mer än 1/10 är bra. Bevisa det nu tack.

Det räcker utesluter mig ur diskutionen.

Moa-16
0

#9 Jag hoppas verkligen du anmäler dom djuraffärer du varit runt på, om dom inte ens får mat. Man måste agera om man ser sånt. Annars hjälper man inte några djur, genom att titta, Blunda & ignorera problemen hjälper, tyvärr inte.

#13 Det har jag inte skrivit? Men dom jag har varit på är bra & det vet jag med säkerhet!

Abico
0

Tänk på tonen tjejer.

Hanna 

[Tisslibiie]
0

Jag köper hö ifrån djuraffären här i stan, och jag vet att det kanske inte är det bästa men kan inte köpa från tex bönder eller ridskolor eftersom de inte säljer. Har ringt runt till flera stycken i närheten, men alla säger nej.

Sen så vet jag att marsvinen inte kommer ifrån grossister, för jag har varit hos uppfödaren och tittat ett par gånger (då jag inte hade skaffat de marsvin jag har idag), och de har det toppen!^^

Uppfödaren är dock inte registrerad hos SMF, men det betyder ju inte att h*n är seriös.

[Tisslibiie]
0

Oj skrev fel, jag menar "det betyder ju inte att h*n inte är seriös" :P

Fabiola
0

Jag köper bara mat till mina möss från djuraffären. allt annat köper jag i hästaffär eller liknande.

[Sandi92]
0

Vi köper hö och pellets från djuraffären. Vi köpte hö från en bonde ett tag, men då blev marsvinen sjuka av det och fick Ohyra.

Tillbehör köper jag inte ofta. Huset de har ingick i buren. Sen har dom en mysrulle och en sovsäck från www.marsvinshjalpen.se :)

Affärer som ikea och granngården ligger för långt bort för att vi ska kunna handla där regelbundet.

emelie92
0

Jag köper tillbehör i djuraffärerna t.ex. vattenflaskor. Tyvärr är det plånboken som styr i det valet eftersom det känns dyrt att betala en fraktavgift på 29 kronor eller vad det nu brukar vara på näthandeln.

Sedan så är det inte säkert att man gör rätt när man väljer att köpa produkter från djurfria djuraffärer eftersom de kan tillhöra samma företag som även driver djuraffärer med djur, så man stödjer de indirekt ändå.

Tina
0

Jag undviker djuraffärer så mycket jag kan. Pellets, kornkross och spån köper jag på Granngården, där köper jag även tillbehör ibland. Hö köper jag från bönder och det funkar mycket bra och är betydligt mycket billigare än att köpa från djuraffären som jag först gjorde.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Ellenfyrkant
0

#4 Visst finns det tyvärr både dåliga uppfödare och dåliga djuraffärer men skillnaden är att djuraffärer måste ha väldigt goda skäl till att neka en köpare medans den privata uppfödaren ändå har en valmöjlighet (som en oseriös sådan troligtvis inte tar men..) Bara detta faktum är tillräckligt för att jag aldrig skulle köpa ett djur från djuraffär. Lagen behandlar dem inte med det värde dem har.

Kan också tillägga att jag tycker många är väldigt oeftertänksamma här på hela Ifokus som rör arter som finns hos djuraffärer. Många försvarar sina "djuraffärsdjur" med att säga "Men h*n kommer juh från en seriös uppfödare så det är lugnt.." Men enligt mig är ingen uppfödare, under några omständigheter, som säljer sina djur till djuraffärer seriösa. Det är min mening, som jag väldigt stadigt står fast vid.

Mvh Ellenfyrkant

Moa-16
0

#22 Men varför inte? Om personalen i affären behandlar djuren väl? och ser till att dom kommer till bra hem? Säljer inte marsvin ensamma/ger info till dom nya ägarna,osv. Varför är inte uppfödaren seriös då? Accepterar din åsikt men håller inte alls med dig.. Bättre att djuren kommer från seriösa uppfödare än oseriösa som behandlar djuren illa.

Ellenfyrkant
0

#23 Om jag själv vore uppfödare skulle jag ha ett väldigt stort behov av att känna att den nya hemmet skulle bli bra för djuret jag sålde, då djurs välmående är otroligt viktigt för mig. En uppfödare som säljer sina djur till en djuraffär har inte längre någon som helst kontroll över vart de hamnar och då kan man juh anta att det heller inte spelar dem så stor roll, alla. Det kallar inte jag seriöst. Men visst är det bättre att djuren som väl (tyvärr) kommer till djuraffären har haft det bra från födeln. Vilket de inte har om de kommer från grosisster.

Mvh Ellenfyrkant

Moa-16
0

#24 Men om djuraffären är seriös kommer djuren til bra hem. Varken personalen i djuraffären eller Uppfödare kan inte säga med säkerhet att djuren får det bra. Föräldrar kanske köper till barnen som sen tröttnar & marsvinen får sitta i buren dygnet runt,tex.

Binajis
0

Jag håller med Ellenfyrkant här.

Jag som uppfödare har inte djuraffärer som alternativ för mina ungar överhuvudtaget. Hur ska jag kunna följa upp mina djur? Få reda på ev sjukdomar och deffekter? Jag skulle känna mig otroligt otrygg, hur bra djuraffären än vore.

Dessutom är jag väldigt noga med att påpeka när jag säljer djur, att 1.Jag vill få reda på om djuren ska säljas då jag verkligen vill kunna ta tillbaka eller hjälpa till att finna dom ett nytt hem och 2.Om det händer något eller köparen har någon fråga så kontakta mig. Sök gärna på internet, fråga på forum, men mejla hemskt gärna mig först/också, för att jag ska kunna ge support samtidigt som jag "håller koll" på det nya hemmet. Det är varken möjligt eller rimligt att ställa dessa krav på kunder i butiken.

Som sagt så spelar det ingen roll för mig hur bra eller inte bra djuraffären är. Det är inte djuraffären i sig som är problemet. Utan vad som händer efter att djuret inte längre är kvar där.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Maijah]
0

Jag stödjer inte djuraffärerna alls. Jag vill inte änns gå in i butikerna då jag mår dåligt av att se alla djuren sitta där i sina burar och inte göra någonting. Den närmsta vi har här tror jag ska sluta sälja djur, hoppas verkligen det då djuren inte har någon bra livskvalitet där alls. Personalen (el det är typ en bara) är väldigt otrevlig också, jag köpte lite saker därifrån för länge sen men nu vill ja ju inte köpa något från djuraffärer så. Många, måånga djur säljs i djuraffärerna och de kan omöjligt ha koll på om de alla få passande hem. Visst finns det oseriösa uppfödare som tar massa kullar och inte heller håller riktigt koll på vart deras ungar hamnar el säljer dem till djuraffärer, men det finns många bra också. De flesta djuraffärer är ganska dåliga, och de lite bättre är få. Om det inte fanns några djuraffärer och alla uppfödare skulle ta sitt ansvar (även "vanliga" personer som inte är reg uppfödare) och se till så att alla djuren får passande hem, så kanske det inte skulle svämma över med kaniner, marsvin och ja alla övergivna djur, på t.ex blocket el alla omplaceringshem. Men tyvärr finns det ju många människor som struntar i detta.

Hursomhelst, om det till slut skulle gå att få bort djuraffärerna (med djur i), så tror jag att det skulle bli en klar förbättring på alla djursorternas status här. Det skulle vara jättebra. Men det kan ju vara svårt att få igenom då det finns många människor som handlar tillbehör/djur på djuraffärer som säljer djur.

Jag handlar hus, vattenflaskor, pellets m.m. på Husdjursbutiken, och har beställt många gånger därifrån. Det är en mycket bra webb-shop! Tycker det är lite kul också att den startades av en uppfödare av marsvin, hon har All stars marsvin :) Kornkross och spån/tolätt-strö köps på Granngården/Tuna foder här. Bor på landet så hö tar vi själva. Och som så många andra så byggs det burar m.m. från material från IKEA.

Ellenfyrkant
0

#25 Det spelar ingen roll hur seriös djuraffären anses vara eftersom de inte har rätten att neka kunder hur som helst. Vilket innebär att i princip vem som helst kan komma in och köpa t.ex. ett marsvin, oavsett hur mycket denne köpare vet om djuret eller oavsett om det ens finns en bur eller överhuvudtaget intresse eller tid för djuret får denna köpare betala och gå ifrån affären med ett marsvin.

Mvh Ellenfyrkant

Moa-16
0

#28 Dom har visst rätten att neka folk från att köpa djur om dom anser de vara olämpliga djurägare. Hur man nu ser det. Men de få djuraffärer som jag varit i, ger info om djuren,pratar med djurköparna hur dom ska skötas,osv..

Men köper man djur hoppas jag dom flesta människor läser på lite,köper bur,osv.. Och något intresse lär det finns från början. Varför skulle man annars köpa djuren? Även om en del tröttnar,skiter i djuren efter tag. Men det kan ju hända en uppfödare som säljer djur till en helt okänd människa oxå. För man kan inte se igenom en människor som köper djur, om dom tar det på allvar,osv. Långt ifrån alla uppfödare kollar upp hur det är med djuren. Dom flesta "släpper" dom när dom är sålda. Inte alla, men dom flesta.

Som sagt det finns seriösa djuraffärer, & det finns oseriösa, lixom uppfödare. Det är inte så svart och vitt som en del verkar tro.

Ellenfyrkant
0

#29 Det är inte alls lätt att få rätt i att neka en köpare som anses vara olämplig i en djuraffär. Då de flesta anledningar som gör att en kund anses vara olämplig handlar om diskriminering när man får anmälan på sig. Lagen talar om djuren som saker.

Mvh Ellenfyrkant

Moa-16
0

#30 Men frågan är vad en olämplig köpare är? Hur ser man det? Det är ju inget utseende. Om det inte kommer ett barn & vill köpa. Men man måste vara över 18 för att kunna köpa djur. Så det är svårt. Som sagt kan det komma olämpliga ägare till en uppfödare oxå. Som tröttnar efter några veckor,(tex) men det går ju som sagt inte att se.

Royalz
0

Jag har köpt hamster när jag var under 18år. Var 16 då.

När jag var 9 (?) köpte jag och en kompis möss i en djuraffär.

Så dom flesta bryr sig inte om åldrar utan dom vill bara sälja.

Klart att dom som själva har djuraffärs djur försvarar djuraffärer, men oavsett hur bra dom kanske har det när dom kommer till affären har dom fortfarande haft en fruktansvärd uppväxt i små burar och massor i varje bur.

Ellenfyrkant
0

#31 Jag tycker att man känner ganska snabbt vilka som är olämpliga köpare, ibland kan det bekräfta ens första intryck av personen med hjälp av utséendet men i de flesta fall kanske inte. Vad gäller ålder finns det många affärer som inte är särskillt nogranna. Ett skräckexempel jag har hört är att två killar gick in i en djuraffär - köpte en råtta för att sedan gå ut på gatan och plåga den till döds.

Mvh Ellenfyrkant

Moa-16
1

#33 Nja, jag håller inte med. Det är inte lätt och se vilka som kommer skita i marsvinen två veckor efter. Det kan vara dom som verkar seriösa men sen tröttnar. Och ja, jag har ingen erfarenhet av djuraffärer som säljer djur till barn. Men om det du säger är stämmer är det såklart hemskt.

Sandra-B
0

Jag håller fullständigt med!

Jag handlar så lite som möjligt  (mat till fågeln eftersom den bara säljs i en enda affär och då har vi kollat upp i en omkrets av ungefär fem mil samt vattenflaskor till marsvinen när jag behöver nya då djuraffären här sääljer den sorten jag vill ha till mindre än en tredjedel av priset som många andra tar och det är ju inget som handlas in ofta) i djuraffärer som säljer djur för jag vill verkligen inte stödja en sådan (enligt mig) vidrig verksamhet.

Alla mina vanliga gallerburar (utom den första) är köpta i en djuraffär som inte säljer djur- burarna jag har nu kommer från IKEA (ombyggda hyllor).

Husen är antingen hyllplan eller hus som min pappa satt ihop till mig.

Matskålarna (som jag inte har kvar sen jag började med marsvin för 13 år sedan) har jag antingen köpt på ica maxi för fem-tio kronor styck eller är gamla porslinskålar som min mamma skulle slänga som jag då tog till djuren.

När de får pellets så köps det på granngården, likaså spånet som jag köper antingen där eller i en hästaffär som säljer tillbehör till hästar.

Hö köps direkt från bonden.

Havregryn/ klisorter köper jag också på ica maxi och grönsaker i den/de livsmedelsbutiker som har det billigast var vecka (oftast maxi, willys, netto eller lidl).

Hundmaten och det mesta hundgodiset köps i en djuraffär som endast säljer tillbehör till hund och katt och drivs privat (inte del av någon stor kedja eller så).

Marsvin kan inte få Ohyra från hö (bortsett från ringorm) om det inte varit så att ett marsvin smittat med Ohyra precis vistats i höet som säljs, vilket inte verkar peciellt troligt anser jag.

Jag håller med dig!
Tycker inte heller att det är seriöst när man lämnar sina "överblivna" ungar till en djuraffär. Jag tycker att man avlar för mycket om man känner att man måste göra så för att "bli av" med dem- så att man får plats så att man kan ta fler kullar…

Är ju dessutom i princip helt omöjligt att följa dessa djur i de nya hemmen (eventuellt hör någon enstaka köpare av sig till uppfödaren om kontaktuppgifter till denne lämnas med vid försäljningen) och man kommer med största sannolikhet inte att få veta om de drabbas av något som kan vara/är ärftligt som man kan behöva hålla extra koll på och kanske skulle göra att man bör utesluta vissa djur ur sin avel exempelvis.

Enligt mig tar en seriös uppfödare tillbaka de djur som den sålt till någon som inte längre kan/vill ha dem kvar längre (om det inte finns väldit speciella skäl till att det inte går just då) men iaf minst hjälper till med omplaceringen.

Tycker även att en seriös uppfödare har kontakt med sina köpare regelbundet under marsvinens liv (behöver absolut inte vara varje dag, vecka eller månad- men nån gång om året iaf tycker jag).

Som uppfödare anser jag att man har ett ansvar för de ungar man sätter till världen, från det att de föds fram tills de dör och det spelar ingen roll om man säljer dem (är fortfarande uppfödaren som satt dem till världen) men istället för att ansvaret om ett bra liv helt vilar på uppfödaren delas det nu med ägaren som har huvudansvaret.

Tycker att alla ni som har djuraffärer i er närhet som missköter djuren (exempelvis för små burar, inget hö, inget vatten, inget gömställe, för unga djur, honor och hanar ihop, dräktig honor etc) ska anmäla det omedelbart!

Man ska ta kontakt med Länstyrelsen i sitt län och be att bli kopplad till djurskyddsinspektörerna och berätta vad som är fel. Det tar ett tag innan det händer något men det gäller att ringa varje gång! Om alla som ser fel ringer och amäler och gör det varje gång så är jag säker på att det blir en förändring så småningom. Händer ingenting efter att man gjort anmälningar regelbundet under en period så kan man ta kontakt med en lokal Djurskyddsförening samt tidningen- då brukar det hända lite mer.

Det är vi människor som är ansvariga och måste reagera på det vi anser är fel, djuren kan inte göra någonting utan de har bara oss som är djurvänner på sin sida och de litar på oss.

En kan inte göra någon direkt skillnad ensam men tillsammans är vi många och många tillsammans är starka och kan få till förändring!

När man gör en anmälan får man lov att vara anonym om man vill och det är viktigt att man håller sig till sanningen och inte hittar på något/överdriver för mycket för då kommer de med största sannolikhet inte att ta det på allvar.

Är också jättebra om man dokumenterar noga när man varit i djuraffären (dag och klockslag), vad man sett som är anmärkningsvärt och när man anmält det (dag och klockslag) samt vem man pratat med på Länstyrelsen.
Har man möjlighet att ta bilder i affären så är det definitivt värdefullt, både för anmälan men också för dokumentationen.

Nu blev detta väldigt långt men jag hoppas att ni orkar läsa genom det :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Dolly-Fifi
0

Pellets köper jag i en djuraffär som inte säljer djur, de pelletsen finns bara där. Höet köper jag ibland i vår närmaste djuraffär som säljer djur och ibland köper jag det i en djuraffär som inte säljer djur som ligger i ett köpcentra. Beror lite på var jag är. Jag springer inte stan runt för att köpa hö liksom.

Dessutom finns det höet inte på så många ställen vad jag vet.

alskarkolhydrater
0

Nu har jag inte läst allt som skrivits här helt och hållet, så om jag upprepar ngt så får ni skälla på mig lite :) och det kanske är en gammal tråd,men ja… tänkte dela med mig av mina tankar och frågor

Det jag undrar är om det inte finns någonstans man kan skapa en sorts protest/namninsamlingslista som kan skickas in till de som bestämmer de här lagarna med att man ska få sälja levande djur i affärer? Detta måste ju vara något man kan göra och då får ju även de s.k djuraffärerna finnas kvar. Någon som är duktigt på att skriva protestbrev? :) och någon som vet vem och hur de här lagarna bestäms?

godisgrisen
0

Jag tycker visst att det finns sämre och bättre djuraffärer. Personligen bojkottar jag totalt de affärer som säljer grossistuppfödda djur och de som jag vet slarvar med informationen till sina djurköpare.

När jag handlar på djuraffärer är det två butiker jag väljer. Den ena säljer inte levande djur och den andra tar absolut inte in djur fråm grossister utan föder upp de flesta själva resten kommer från uppfödare, de är dessutom pålästa, ger bra info och säljer aldrig ensamma marsvin mm. Nu köper jag det mesta till marsvinen på Granngården men kattmat, fiskgrejer och endel tillbehör köper jag på djuraffären.

Tidigare har jag köpt många djur på djuraffär men det är helt slut med det nu sen jag vet hur saker går till. Jag tycker det av många anledningar är helt fel att sälja djur i butik. Jag föder upp marsvin och ingenting skulle kunna få mig att lämna mina marsvinsungar till försäljning i en affär.

Fridaaaa
0

Vet en djuraffär som är jättebra, Dem är stora, fina burar till djuren och har stor koll att inte honor och hanar går ihop osv. Dem säljer både kaniner,marsvin,råttor,fåglar & fiskar. Kanonfint är det där! Praktiserade där i 4 veckor, trivdes superbra. Dem har kunskap om de djur dem säljer :) I många djuraffärer sitter t.ex fåglar i små burar men här sitter dem i stora burar, råttor osv har fina burar, lika så kaniner & marsvn, dem sitter inte i en innebur utan som en stor "låda" eller vad man ska säga på golvet med jättehöga kanter,:) Förstår ni vad jag menar?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
0

Men visst det finns fler dåliga djuraffärer än bra, 9/10 djuraffärer med djur i är dåliga :/

Tasspuls
0

Jag tycker också att det finns bättre och sämre djuraffärer. Vissa föder upp djuren hemma och därmed bara i lagom mängd, så ingen blir över. MEN det finns bra och dåliga och flest dåliga helt klart. MEN det finns dåliga uppfödare också, här tipsas ofta om att helst köpa av uppfödare, inga speciella bara uppfödare överhuvudtaget. Visst är de flesta bra, men absolut inte alla.Jag har 3 egna erfarenheter av uppfödare, registrerade i SMF som inte känns seriösa.

Exempel 1. Det finns flera som skickar djuren med någon från ex transport i fokus till en person som de inte ens känner och sedan inte hör av sig.

Exempel 2: Det finns dem som skänker bort sina ungar pga platsbrist snarare än att bra ner på antalet parningar.

Exempel 3: Det finns dem (en iaf som jag nu köpte min första hane av) som har upp till 4 vuxna marsvin i 100cm burar och ensamma hanar i miniburar. Jag gillade henne verkligen och hon var seriös på alla sätt och jättetrevlig…MEN burarna!

Lyan
0

#39 Vilken butik var det?

Linnet
0

Det är säkert så att det finns bättre och sämre djuraffärer, här har vi då tyvärr en sämre som ger helt fel information till kunderna osv (ex. att man kan sätta en kaninunge i samma bur som två vuxna marsvinshanar, att man, om man köper en kaninhane, sen kan köpa en hane till och att det ska funka mm.)

Men jag tycker inte att djur ska säljas i affär, hellre då att affären kan hänvisa till uppfödare. Djuraffärerna tjänar knappast några stora summor på djuren dom säljer, det är ju på tillbehören dom tjänar.

Creation
0

#41 Jag brukar i regel råda personer att köpa ifrån seriösa uppfödare(brukar försöka vara noga med att säga så och inget annat…).

Uppfödaren i ditt tredje exempel bryter mot djurskyddslagen. Jag hoppas att du anmälde denne.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Tasspuls
0

#44 Nej, jag har ju inga bevis. Jag TROR buren var 100cm, men den kan ju varit 120cm… :/

Fridaaaa
0

#42 kristianstads zoologiska, den ute vid harald nyborg :) Jag gillar den i alla fall, dem hade det bra när jag var där :)

alskarkolhydrater
0

Finns det någon som vet vart man kan skicka in en protest/namninsamling gällande försäljning av levande djur i djuraffären? :) Det skadar ju liksom aldrig att försöka

Lyan
0

#46 De har jag istället anmält för marsvin med Ohyra och massor av sår, de vägrade sära på dem trots att de slogs. Deras syn på djuren är också miserabel om jag förstått det rätt. Kaniner och marsvin ihop i trånga burar och en gång när jag var där hade de 5 kaniner PLUS marsvin i de burarna Gråter

Fridaaaa
0

#48 Dem har ALDRIG haft kanin och marsvin i samma burar. Och aldrig haft skadade djur när jag var där, inte en ändå gång! Skötte dem superbra. Dem har 2 burar till kaniner (en för honor, en för hanar), 2 för marsvin (en för honor, en för hanar). Ingen Ohyra, ingenting.

Och burarna är INTE trånga, det är en annan djuraffär du tänker på, vet vilken du menar. Den ligger mer vid centrum? För DÄR har dem trånga burar!

Lyan
0

#49 Nope, var den du menar. Förhoppningsvis lärde de sig efter att djurskyddet var där då :-) Det är de som startade Zooträffen här i stan så jag "känner" dem sedan jag gick i mellanstadiet (typ mellan 10-15 år sedan)

godisgrisen
0

Visst är det viktigt hur det ser ut i zoobutiken och hur djuren har det där men jag tycker inte det är det viktigaste efterson de flesta djur är där en ganska kort tid. Det är de osynliga felen som är de värsta tycker jag som att de kanske säljer djur uppfödda på ett oetiskt och slarvigt sätt som kanske fraktats långt och trångt vid för ung ålder. Eller att butiken ger felaktig, bristfällig eller ingen information till köparna. Att de säljer dräktiga djur och inte skjiljer på honor och hanar. Att de inte bryr sig om att behandla Ohyra (oerhört vanligt).

Personligen tycker jag att det inte borde säljas några däggdjur, reptiler eller fåglar alls i butiker och även fiskförsäljningen bör ses över massor för där är det ofta riktigt förfärligt…

Lyan
0

Som min lilla Lovika som tydligen kommer från Tjeckien, upp till Imazo och sedan ner till en djuraffär vid 5 veckor. När jag konfonterade butiken med att hon var satin var svaret att det var inte deras problem eftersom jag köpt henne.

Tillägg om Kristianstads zoologiska: De har en helt underbar fågelvoljär iallafall! De andra fågelburarna är också stora och fina men överbefolkade

Fridaaaa
0

#50 känner också dem, då de är med i samma fågelklubb som mamma. Duktiga på fåglar & fiskar :) Var där på praktik 2008 tror jag det var :D

Lyan
0

#53 Fåglar och fiskar vet jag att de kan mycket om, men inte gnagarna

Cartoon
0

I stan här finns det ungefär 5-6 st djuraffärer,
Jag har besökt alla och då har man ju sett hur djuren har det.
Det är endast 1 av alla som inte är bra och där djuren har det dåligt..

I dom andra butikerna har dom en extrem koll på djuren
hur dom mår och hur dom ska ha det.
Alla gnagare får rätt mat, boende och fina stora luftiga burar.

I vissa av affärerna har jag frågat hur dom gör när dom tar in djur,
och då lät det bra det med, dom tar inte in vilka djur som helst.

Jag praktiserade i en djuraffär också så jag fick se ALLT!
Och enligt mig gjordes allt på rätt sätt.
Själva ideen med att sälja djur i en butik är väll inte helt sådär super,
men om djuren har det bra så tycker jag att det är okej.

Det jag menar är att man inte ska dra alla över en kam..

Lady-X
0

Jag tycker det är dubbelmoral här. Visst jag håller med om att djur har rätt att ha det så bra som möjligt och att man tar avstånd från zoobutiker i ren princip. Men alla ni som tycker att zoohandeln är så hemsk, tar ni även avstånd från köttindustrin? Är ni veganer och vegetarianer allihopa? Nästan allt kött (och mjölk) kommer från en industri där vi verkligen kan snacka om att man ser djur som varor. Där djuren knappast har det bra. Även om du väljer ekologiskt så är slutdestinationen slakteriet, vilket i mitt tycke är helvetet på jorden det djuren genomgår där.

Så länge jag inte kan ta avstånd med allt som har med dåligdjurhållning att göra så konsumerar jag från zoo. Har köpt mitt första marsvin därifrån och trots felaktig information från personalen så har jag själv kollat upp noga hur jag ska sköta mina djur. Det tror jag de allra flesta är intresserade av att veta som införskaffar ett hudjur, oavsett om de är från zoo eller ej.

Lady-X
0

Om jag tar mig i kragen ngn dag och vill göra ngt åt situationen så är det genom att bli vegan. Det är kött och pälsindustrin som jag anser vara värst. Djuren från grossister och i zoohandeln har i alla fall samtliga en chans till ett gott liv. Det är mer än man kan säga om många andra.

Loverabbits
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#56 Där kan du inte dra alla över en kam! Vi har en mjölkproduktion där även vissa djur så småningom går till slakt. Men alla våra djur får gå i stora hagar med bete och variation, vi sköter dem och är snälla med dem och pysslar om dem, vi ger dem mat och vatten som är bra, vi klappar och kelar med dem och alla våra djur är jätte tama och vänliga. När det är kontroller för att se till så att djuren har det bra får vi alltid beröm för att våra djur är så rena, tama och har det så bra. Hos oss ses djuren inte som varor utan de tas hand om på bästa sätt. Fast jag vet även ställen som djuren bara ses som objekt och det är inget jag uppskattar.

Min favorit ko Snövit som kommer få stanna hos oss livet ut.

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

Abico
0

#56 - "Så länge jag inte kan ta avstånd med allt som har med dåligdjurhållning att göra så konsumerar jag från zoo." Jag förstår verkligen inte hur du tänker här. Du vet att djurhållningen är dålig både inom kött-/päls- och djuraffärsindustrin men väljer att ändå stödja alltihop eftersom du inte tänker avstå från det ena om du inte kan avstå från den andra? Så istället för att bidra till bättre förhållanden för djuren inom åtminstone den ena gruppen stödjer du alla tre.

"Djuren från grossister och i zoohandeln har i alla fall samtliga en chans till ett gott liv." Vet du vad som händer med många av de djur som inte blir sålda i affären? Inte är det ett gott liv åtminstone… Antingen skickas dom tillbaka till grossisten för att göra fler grossistmarsvin, eller så har man ihjäl dom.

Hanna 

Ellenfyrkant
0

#38 Är det en butik så kan de inte bestämma att kunden ska köpa 2 marsvin, de kan bara starkt råda till, tyvärr.

#51 Beror på vart gränsen går för kort tid. Men det är inte ovanligt att de avlivas om de inte är sålda innan 1 års ålder så ja, på så vis sitter de väl inte däre så länge. Men ändå hela livet i dess fall.

#56 Japp, jag är väldigt engagerad i djurens rättvisa och är vegetarian sedan 4 år tillbaka.
Men kan tyvärr tala om för dig att väldigt många, om inte t.o.m. de flesta tar inte reda på "egen" korrekt information om arten de skaffat utan förlitar sig på djuraffärens dåliga, felaktiga information och skötselråd.
Visst en chans till gott liv, som lika gärna kan sluta som ett helvete. Vem ser en misshandlad kanin i en bur inne i en lägenhet ? Ingen utifrån som inte ser kan anmäla. De små bad inte om att komma till jorden.

Håller med #59 i det hon skriver.

Mvh Ellenfyrkant

Linnet
0

#60 Men dom ska ju ändå tala om att det är lag på att man ska ha minst två marsvin, inte som jag hört flera säga, att dom rekommenderar att man ska ha bara ett marsvin.

Jag märker ju att dom allra flesta som köper marsvin av mig har läst på väldigt mycket.

Ellenfyrkant
0

#61 Ja, det har du rätt i. Men de kan inte sätta sig på tvären till att bara släppa iväg ett marsvin ut ur butiken om det var enda anledningen.

Det är ju just det som är anledningen.. De är pålåsta och väljer därför att vända sig direkt till uppdödare.

Mvh Ellenfyrkant

[Moppen]
0

jag ahr inte inte haft marsvin länge och köper inget från djuraffärer. jag ger dem hö som legat på loftet i vårt stall som vi ger till hästarna. Men det borde väl inte vara farligt eller? för hö som man köper från bonde har ju oxå legat i nån lada en gång i tiden.

Ellenfyrkant
0

#62 Så länge höet inte är dammigt, för Ohyra med sig eller är så gammalt att energin i höet försvunnit är det ok.

Mvh Ellenfyrkant

[Moppen]
0

Okej vad bra!:)

Linnet
0

#64 Energin försvinner inte, däremot kan vitaminer försvinner.

Lady-X
0

Jag förstår verkligen inte denna diskussion. Se er om i världen gott folk, är det verkligen "att utrota zoohandeln" som är den viktigaste frågan?

#59 Jag är ledsen men jag tycker att det finns viktigare frågor att engagera sig i. Jag tror att många i denna diskussion knappast har drivit djurrättsfrågan till sin spets och tar avstånd för all konsumtion som bidrar till att djur far illa. Det är vad jag i så fall kallar dubbelmoral. Jag tror att många här har ulliga gulliga små husdjur hemma och därför engagerar sig i just de djuren men sedan utan att blinka sätter i sig en smörgås med prickig korv. Inte du eller din kompis kanske men många andra. Jag tycker inte att det är det värsta som kan hända är att en kanin föds upp hos grossist och sitter i bur på zoo till den avlivas då ingen vill ha den. Det jag menar är att de har i alla fall fått en chans till skillnad från alla kaniner som föds upp endast i syfte att ätas. Allting är relativt. Nej jag är inte beredd att sluta med allt för att stoppa djurindustrin. Men ska jag börja med ngt så är det väl ändå inte zoohandeln som är det värsta? Tycker inte att man kan dra alla zoobutiker över en kam lika lite som jag påstått eller anser att man kan göra det med någonting annat heller!

Moa-16
0

#67 Det finns inget jag hatar mer än det resonemanget: "det finns djur som har det värre, hjälp dom istället" Typ.. Ingen kan hjälpa alla, men alla kan göra något för att bidra. Om det så bara är att inte köpa djur/tillbehör från oseriösa (läs:oseriösa) djuraffärer är det alltid en början!

Abico
0

#67 - Och jag förstår fortfarande inte hur du inte kan ta avstånd från åtminstone en av de saker som du tycker är fel (okej om du inte tycker att djuraffärsindustrin är det värsta, men ta köttindustrin istället då) utan att du absolut måste lägga av med allt som har med djuruppfödning för mänskligt bruk att göra om du på något vis ska ta avstånd från något av det. Det är inte nödvändigtvis allt eller inget. Alla människor måste inte bli militäriska veganer för att kunna göra en skillnad i djurrättsfrågan. Men om alla gör något litet, då blir det skillnad och förändring.

Det är möjligt att man kan tycka att det finns viktigare grejer att engagera sig i än tusentals smådjursöden, typ. krig, svält, cancer, aids eller kärnkraft. Vad vet jag. Men det viktiga är väl ändå att man engagerar sig i någonting? Och att det finns någon som tar sig tiden att engagera sig i alla dessa djur. Jag tycker inte att rymdforskning och sånt är världens intressantaste grejer och det är därför ingenting som jag engagerar mig i det minsta, men jag har vänner som är jätteinne i det hela. Och jag skulle aldrig någonsin säga till dem att "Hörrni människor, det finns faktiskt viktigare saker i den här världen än vem man kan hitta i rymden. Så dumpa det här rymdsnacket och engagera er i någonting viktigare". Om inte annat måste man faktiskt acceptera att folk har olika intressen och tycker att olika saker är av olika vikt här i livet.

Om du inte anser att djuraffärsindustrin är värd att engagera sig i: okej. Men låt andra som brinner för dessa djurs förbättrade tillvaro få göra det och lämna det där i vetskapen om att någon bryr sig.

Hanna 

Lady-X
0

#69 Jag är väldigt engagerad i många olika frågor. Har även varit vegetarian, medlem i djurens rätt, cancerfonden, unicef mm. Du har rätt, det är inte allt eller inget. Därför sållar jag i allt hemskt som finns. Zoo-konsumtionen är inte en av de prioriterade bitarna för mig. Det är fint att många här bryr sig om de "små" frågorna, men jag tycker att det på många ställen i tråden är en ganska hetsk ton mot dem som inte anser att zoo nödvändigtvis är så illa. Det är vad jag reagerar emot. "Om inte annat måste man faktiskt acceptera att folk har olika intressen och tycker att olika saker är av olika vikt här i livet". Det är precis det jag menar! På många ställen i denna diskussion råder total avsaknad av den insikten och acceptansen. Dessutom är jag alldelles övertygad om att det finns en väldigt dubbelmoral i frågan. Att många saknar ett helhetsperspektiv och debatterar väldit passionerat för just dessa djur men bortser helt från andra. Jag gillar verkligen inte dubbelmoral och tunnelseende. Det är mina tankar och det måste jag få bli respekterad för med.

Ellenfyrkant
0

#70 Alla har rätt att ha åsikter och egna tankar. Jag förstår ditt sätt att tänka till viss del, men i alla(?) dina inlägg i denna tråd har det låtit som att det inte är någon idé att försöka hjälpa grossistuppfödda smådjur om man ändå äter kött från en grisar med hemskt liv. Detta tycker jag är fruktansvärt. Därför är jag väldigt engagerad i djurs välmående och äter varken kött, gelatin eller köper djur på djuraffär. Och jag förstår precis vad du menar med dubbelmoralen, men du kan ju omöjligt veta hur många vegetarianer det sitter och skriver i denna tråd, då jag är den enda som tillkänna givit mig på den fronten. Sen tror jag också att på just den biten uppstår dubbelmoral, det finns säkerligen folk här som vill rädda djur affärs djur som blir orättvist behandlade men sitter och smaskar i sig två mackor med misshandlad gris varje morgon. Jag tycker att man ska tänka längre än så, men det är ju bättre att värna om några djur än inga alls.

Mvh Ellenfyrkant

godisgrisen
0

Det är väldigt svårt att vara helt konsekvent alltid, ingen är väl det fullt ut. Alla kan göra något och det kan vara lättare att ta itu med det man själv ser och det är ju bättre än inget. Själv äter jag inte kött av djuretiska skäl och handlar inte på de djuraffärer jag finner dåliga men säkert gör jag andra saker som inte är helt moraliskt riktiga. Mina katter äter ju kött och min son också fast inte hemma, jag handlar också sällan kravodlat trots att jag vill se mig själv som en milökämpe. Det är viktigt att ta moraliska beslut för sin egen skull men man kan aldrig tvinga andra till samma beslut.