Kliar av marsvinen...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hmm… Det har börjat klia oerhört när jag håller på med marsvinen. Tycker att det blir lite svårt att andas med. 
Jag hoppas verkligen inte att det är allergi eller någonting, för det är jättejobbigt, och så vill jag ju inte ha det när jag håller på med mina sötnosar.
Var tvungen att skriva av mig bara.
Och jag vet inte vart jag ska lägga tråden heller, vill nog bara … prata av mig. Och någon annan kanske har likadant, eller liknande … Och kan lugna…?
Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.
Usch då :( Det låter som allergi måste jag tyvärr säga, och det är inget att leka med. Speciellt inte om det är så att du får problem att andas…
Hela min familj är gräs-/höallergiker fastän jag är den som känner av det minst. Men det är ingen som mår dåligt av det sålänge inte övriga familjemedlemar är med när jag städar burar eller rivet runt i höet.
Jag känner dock hur det kliar i halsen när jag ger gräs till marsvinen en gång om dagen nu på sommaren, men bara medan dom äter och ibland lämnar jag därför rummet medan dom äter och kommer tillbaka när gräset är borta.
Hanna
Men gud… Usch. Det här var väl verkligen det sista som skulle få hända. Mina små bäbisar… Jag kan ju inte sluta hålla på med dom. :( Herrejisses. Hur ska jag nu göra?
Undrar om det blir värre med tiden, eller om det kommer stanna såhär…? Isåfall .. överlever jag det ju, även om det är lite jobbigt… :(
Skönt att gräs/hö-allergin inte är så illa iallafall då. :)
Allergi är väldigt individuellt. Det finns allergier som försvinner med tiden (ofta om man håller sig undan från det som triggar igång den) men som kan blossa upp igen om man utsätter sig för det man tidigare var allergisk mot. Det kan också bli mycket, mycket värre ju mer man utsätter sig för det man är allergisk mot.
Jag har hört om folk som har katter trots allergi och som då äter allergimedicin regelbundet. Själv vet jag inte hur hälsosamt det är eller om det är något att rekomendera (vet själv hur trött jag blir av allergimedicin under pollensäsongen) men det går ju att kolla upp om det är intressant.
Hanna
Jag får kolla vidare om det. Det är tur att jag inte har dom i sovrummet iallafall. :) Haha.
Vill tipsa om AllerPet och Petal Cleanse. De finns i välsorterade djuraffärer & är lite som sköljmedel ungefär. Du baddar på djurens päls 1 gång per vecka. Detta gör att de fina dammet som orsakar allergin dämpas.
Testa de!

Jag har allergiproblem på våren och blir då lite allergisk mot marsvinen också, men resten av året går det bra. Så mitt tips blir att kolla om det är något årstidsbundet eller något du bara gör på sommaren som gör att problemen kommit just nu.
Jag fick jättestora allergiproblem i vintras när jag åt en vitamintablett som heter MittVal Kvinna. Jag begriper mig inte på kemi men på något sätt triggade den igång allergin och jag fick inte luft när jag var i närheten av marsvinen. Det gick över när jag slutade med den.
Lycka till!
Envishet och drömmar
Jag är inte allergisk emot någonting annat… Och äter inga tabletter eller liknande…
EvaLuna: Är det verkligen bra att marsvinen får ngåot blött på sig så ofta…? Vill ju gärna inte att dom ska få svamp eller liknande… Speciellt teddyn verkar väldigt känslig emot sådant.
Jag är inte säker, mend et känns som om jag blir mer kli:ig av teddyn med…
Himla tråkigt iallafall.. Jag får liksom som lite andnöd… 
Jag tycker att du ska göra ett allergitest hos en doktor
Förstår att du är förkrossad över detta, min lillebror var i samma sits som du är nu. Och han gick direkt och gjorde ett test, som sen visade sig att det var damm allergi så han bytte ut spånet mot toa-lätt :) Och hö reagerade han inte alls på så …
Lycka till vi här hemma håller tummar och tassar för dig!<3
Sån tur har jag nog dock inte… Då har jag kaniner med (med samma spån, halm och hö) som jag inte reagerar det minsta på. :(
Men ja, att ta ett test vore nog en ide.
Tack så mycket. :) Det känns verkligen surt det här. Jag pysslar ju med grisarna ändå såklart, men vi brukar ju ha mysstunder i soffan, då dom kliver omkring på mig. Men nu går det inte att ha dom nära ansiktet. 
Åh jag vet inte vad jag ska skriva, mer än att jag tycker synd om dig (hoppas att du inte tar det på fel sätt)! *Kram*
Ja, tycker att det är en bra idé att allergitesta dig, för då vet du ju säkert och slipper gå och oroa dig över att du inte vet vad det är liksom!
Lycka till nu tjejen! Håller tummarna!<3
Det känns så himla tråkigt, just för att jag längtat efter marsvin sedan jag var liten, och nu när man blivit "gammal" ;) haha. (21 år) så kunde jag äntligen skaffa mina grisar…
Tack så mycket, får hoppas att tummarna hjälper mig. :D
Chamisia: Jag tror inte de e nån fara alls. De blir inte blöta så, utan lätt fuktiga. Jag brukar borsta in det med en tandborste. Min sambo är lite lätt allergisk & upplever en stor förbättring
Prova vanliga allergi tabletter på apoteket, kan hjälpa!
Jag har bara hittat sådana tabletter som är till för "tillfällig allergi", och den här allergin kommer jag väl få dras med i 5 - 10 år till, minst isåfall…
Jag håller tummarna för att det inte är nå allvarligt! Så du kan hålla på me marsvinen iaf! Jag tror att jag håller på att bli lite allergisk mot katten min, inge kul:/ Men jag vet inte säkert. Det är bara ibland som jag blir täppt i näsan och det börjar klia.
Tack! :)
Nej usch, inget kul alls… :/

Jag kände faktiskt ngt liknande idag när jag städade buren till mina marsvin (som jag inte haft så länge), att det kliade i ögonen och i halsen. Har haft katt och har även en kanin vilka jag aldrig reagerat på. Jag tror dock att det är spånet för det dammade som sjutton. Ska byta till papperspellets igen.
Jag är ej väl insatt men jag gissar att det är bra om man väljer ett så dammfritt bottenmaterial som möjligt samt dammfritt hö. Men är det själva marsvinet i sig du reagerar på är det svårare. Testa det där shampot ngn tipsade om. Jag har även en luftrenare i djurrummet som gör luften nästan fri från damm, pollen, "mjäll" från djur etc. Luften känns fräsch därinne fast jag har ändå två stora djurburar där :-). Luftrenaren täcker ca 80 kvm så den kan man placeras lite varstanns. Tror det är viktigt att minimera de allergener du kan så att du inte utsätts för det hela tiden.
Jag skulle förelå att gå till en doktor. Få det konstaterat att du är allergisk mot marsvin (kan vara spånet eller höet också eftersom dom lever i det) och det finns allergimedicin mot det. Jag har själv en syster som vaccinerar sig och efter ca. 1 år blev det en otrolig skillnad!
//Emma
Det är med sorg jag skriver detta… Jag känner mig som världens sämsta människa.
Eftersom att jag har kaniner, katter och chinchilla (och reagerar aldrig på hö, halm, spån m.m) hemma och inte reagerar alls på dom så vet jag att det är just marsvinen jag är allergisk emot… 
Andnöden har blivit allt värre, och det kliar såfort jag tar i dom. Igår när jag satt med dom så svullnade mina händer upp massor och blev alldeles röda.
Då min familj (och jag…) tycker att det blev lite för farligt med andnöden så fick det beslutas att mina fina, fina, fina tjejer fick flytta ifrån mig.
Men min pojkväns syster som har velat ha marsvin hade möjlighet att ta över mina tjejer, så vet jag att dom kommer att få det toppenbra. Och jag får hälsa på dom när jag vill…
Men det känns så obeskrivligt dåligt, och jag vet inte hur mycket jag har gråtit över det här. 
Jag kommer aldrig glömmer er, Dais och Peachie…
#19 - Det är klart att det är tråkigt när älsklingar flyttar, annat vore konstigt. Men det var rätt beslut att låta dom flytta. Allergier är inte att leka med. Skicka tröstkramar.
Hanna
#19 Vad tråkigt :( Jag förstår absolut att det är jobbigt att de ska flytta, men det låter som att det kommer få kanonbra. De får ju ett bra hem där du kan träffa dem, vilket måste kännas skönt trots allt :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Styrkekram till dig. Tråkigt.
#20 Jo det var väl det, antar jag… Så himla trist bara. Tack.
#21 Ja skittråkigt! Usch… Ja absolut, det känns jättebra att det är nåogn jag känner och som jag vet har kanonbra hand om djur som har mina älskade tjejer. :)
#22 Tack.. Ja verkligen. :/