Äldre marsvin som tappar vikt?
Min ena hona har börjat tappa en del i vikt. Det är inte mycket, men hon går stadigt neråt. Hon har tidigare legat runt 1100g men väger idag runt 970g. Jag vet inte exakt ålder men hon är 4-5 år. Hon har inget hull typ. Ser inte smal ut men känner man på henne har hon massa löst skinn och revben och ben vid baken känns tydligt.
Är det normalt att äldre marsvin tappar vikt? Vad kan man ge dem för att hålla uppe hullet?
Hon har blivit slöare men ser inga teckan på äggstocksystor eller annan sjukdom. Hon är fortfarande glad i mat och är lika kelig och uppmärksamhetssökande som vanligt.
Mvh Alexandra
Känner igen det där på min hona som snart fyller 5 år, särskilt att man kan känna benen vid baken tydligt. Jag försöker att ge henne havregryn utöver kornkrossen som de dagligen får. Hoppas på att det finns någon som kan ge lite bättre tips.
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

#1 ja det är så tråkigt när dom blir äldre. Man vill ju ha dom kvar för alltid. Havregryn har jag också testat utöver havrekrossen de får. Men hon gillar det inte.
Mvh Alexandra

Jag har en hane som är 6 1/2 som nu väger 878 g. I sina glasdagar vägde han ungefär 1260 utan att vara det minsta tjock. Han är pigg och glad, äter med god aptit osv. Jag tror att det kan vara som med äldre människor, man förändrar näringsupptaget när man blir äldre och kan bli väldigt smal. Min farfar tex, han är 93 och är så mager att en Auschwitzfånge skulle sett fet ut i jämförelse. Jag petar i marsvinspojken lite extra av allt men samtidigt vill jag inte störa för mycket, han är ju frisk och jag tror inte på att öka hans vikt för min skull eller att tvångsmata friska djur.
Har en hona som är ca 5 år som hade en viktdipp i våras, har inte siffrorna här men hon gick från ca 1050 till 850 och upp igen utan förklaring. Veterinären sa att det kan vara så i den åldern för honor. Jag gav henne havregryn då men inte längre, det är samma som med hanen, jag måste ju acceptera att hon blir äldre och inte tvinga i henne något för min skull. Det hade ju vart annorlunda om de vart sjuka eller svultit på något sätt. Åldrande förändrar och det måste man ju tyvärr, tyvärr acceptera.
Angående äggstockscystor så verkar det väldigt vanligt, kanske har hon problem som ännu inte syns eller känns. Av de honor jag haft har alla haft mer eller mindre påverkningar av det när de blivit äldre.
Envishet och drömmar

#3 Håller med dig i att man inte ska tvinga i ett marsvin något. Var mest om det fanns något bra som man kunde testa att ge för att hon ska få vara pigg så länge som möjligt.
Hade en hona men äggstocksystor som jag fick avlia för ganska exakt ett år sedan. Så det är jag nästan säker på att det inte är.
Mvh Alexandra

# 4. Vill bara förtydliga att jag inte menade att du förslökte tvinga i henne något, det var mer allmänt.
Hoppas att hon slipper problem med äggstockarna och relaterade åkommor. Jag ska inte envisas med att hävda att hon har det, jag har ju aldrig sett henne. ;-)
Envishet och drömmar

Mvh Alexandra

Min gamling Röde Orm har också gått ner mycket i vikt, visst är det ålderstecken men man kan enbart ge dom så mycket som möjligt av havregryn, vitkål samt "skämma" bort dom med extra pellets.
Jag ger även mycket gräs och maskrosor så länge naturen bjuder på det. Och givetvis ständig tillgång på hö.
Ett tips jag vill ge är att var noga med att ha extra koll på tänderna på era gamlingar. Börjar dom äta sämre så slits ej tänderna lika fort som normalt, så ha koll att dom inte växer sig för långa.
Marsvin 4-ever
.
Min flicka vägde som mest 1200g under sina bästa dagar. Nu ligger hon på ca 950g och är 4 år gammal. Hon är smal och inte så jättefin i kroppen men vräker i sig allt som kommer nära henne. Hon har för några veckor sen återhämtat sig från en livmoderinflammation och har först nu fått tillbaka livsgnistan. Hon har äggstockscystor men det är inget hon verkar lida av. Så länge hon är pigg och glad så låter jag henne leva :) Såklart tar jag beslutet om avlivning när slutet börjar närma sig.
Som #3 sa, det är nog likadant för marsvin som för människor.. De blir tunnare med åldern och tappar vikt. Så länge de har livsgnistan kvar…
Min tjej äter Oxbow Performance och havregryn för att hålla sin vikt.

Klart dom blir tunnare när dom blir äldre. Men vi försöker ju få i oss extra grejer när vi blir gamla också för att orka så mycket som möjligt. Var mest så jag tänkte :p
Mvh Alexandra
Så länge hon är pigg och glad är det nog inget att oroa sig för :) Men pröva att ge henne havregryn eller något annat för att se om hon går upp i vikt… Min hona har blivit piggare nu när jag bytt foder från ett billigt till Oxbow och havregryn.

Tyvärr gillar hon inte havregryn :p Hon är fortfarande glad och tiggig. Men man märker att kroppen inte är lika pigg längre..
Mvh Alexandra
Har du provat med kligröt och blåbär? Gjorde under för min gamling!

kligröt får hon då och då :) blåbär har jag dock inte testat :p
Mvh Alexandra
#13 Kan vara värt att prova :-) Det är rätt mycket protein i kli, bra för att få upp hull och muskler. Blåbär innehåller mycket antioxidanter, bra för lite skröpliga kroppar

#14 Ska absolut testa :)
Mvh Alexandra
Vad är det för blåbär man köper då? Är det blåbärsdricka eller hela blåbär?
#16 Jag har plockat själv och frusit in eller köpt frusna, sedan tinar jag upp några stycken åt gången
Okej blandar du i dom i gröten eller?
Ibland, oftast ger jag dem som det är, de blir så glada då :-)
Okej ska testa det då =)