Hur ska man göra? :/
Sitter här med marsvinen i några filtar på sängen och tänker massa tråkiga tankar..
Jag ska börja på hundgymnasium om ett år och det är ett internat,
Var ju tänkt att min mamma skulle ta hand om marsvinen då och jag kommer hem på helgerna.
Men nu ska min mamma börja jobba heltid och så har vi 2 hundar så kommer hon knappt ha någon tid över till marsvinen och att bara låta dom sitta i en bur hela dagarna är ju inget val man väljer heller.
Min mamma sa ju att jag hade kunnat ha kvar dom nu ett år tills jag börjar och sen hitta ett bra hem att ha dom på eller sälja men det känns ju inte heller så bra,
jag menar ska jag sälja dom kan jag ju lika bra sälja dom nu för det blir ju inte bättre om man väntar precis..
Men jag är ju så otroligt fäst vid dom, Jag älskar ju mina små grisar.
vet inte vad jag ska göra :/
Är det enda valet att sälja dom?..
Jag har hört om folk som haft med sig marsvinen på internat. Så ta och kolla upp vad som gäller, det kan hända att du får lov att ha med dig dom.
Hanna
Tänkte precis likadant en del internat får ju ha med sig djur på. Så hör med dom innan du bestämmer dig för att sälja. Vilket hundgymnasium är det?

Man kan hinna ändra sig väldigt många gånger om vilket gymnasium man ska gå på. Avvakta du tills du vet att du kommer in, att du trivs och verkligen vill gå kvar. Kanske har tillvaron förändrats då så att du kan ha kvar marsvinen. Ta inte ut problemen så långt i förskott.
Jag tappade räkningen på hur många gånger jag bytte gymnasieprogram… Det är rätt vanligt att man ändrar sig, väljer om och hit och dit och även om man är säker på vad man vill är det nog dumt att räkna med att det blir exakt som man drömt om.
Dock känns det lite trist att du i den andra tråden skrev att du skaffade marsvinen den 13 juli i år, dvs för inte nes en månad sedan och du funderar redan på att sälja dem.
Envishet och drömmar

#3 Att säga att jag funderar på att sälja dom är ju inte rätt,
då det är något jag ABSOLUT inte vill.
Men hur snällt är det att låta 2 marsvin bara sitta i en bur dag in och dag ut?
Jag skriver ju i mitt inlägg att jag funderade på att hitta ett hem dom kunde vara i när jag gick i skolan, då menar jag någon som jag känner eller liknande.
Det är ju ändå ett år till..

Såja lugn och fin !
Nu skall ni inte bli ovänner.
Berätta vilket internat det gäller, så skall vi hjälpa dig att forska i saken.
Om dom har hundar på internatet, då tror jag nog att det även går bra med två marsvin.
Nu behöver du inte sitta klistrad vid dina marsvin 24-timmar om dagen för även dom behöver lugn och ro ibland.
Jag mailade Irene på Eragons.se och ställde frågan om jag kan ha marsvin, även om det går elva timmar från det jag lämnar tills jag är åter.
Hon anser inte att det är något problem, om man ger dom mycket kärlek under tiden man är hemma.
Massor av gott hö.
Mycket och framför allt friskt vatten.
En rejäl bur som gärna får vara kompletterad med en hage, där dom kan busa runt med sina rör, filtar och allt annat som är roligt för ett marsvin.
Det finns säkert mer, men glöm inte att dom måste få vara två eller fler för att må bra såväl fysiskt som mentalt.
Nu är jag inte så bevandrad när det gäller internat men visst är väl bostaden i närheten av skolan ?
Om det är så, tja då kan du springa hem och hälsa på dom små liven …
Få nu inte panik,det kommer att ordna sig !
Vänligen
Flemming
Internat brukar ligga direkt i anslutan till skolan.
Jag bodde på internat och när jag sökte till den skolan så trodde jag att jag skulle få ha med djur men icke. Så mamma tog hand om dom i veckorna matade och pratade lite med dom. Och när jag kom hem på helgerna så gosade jag och dom fick springa av sig det fungerade bra =) Som sagt man åker måndag morgon och komma hem fredag kväll så det är bara 3 dagar dom är utan gos och spring det fixar dom =)
Jag tror nog att du kan få ha med dig marsvinen! Så ta reda på det först. Om du nu inte får det & känner att din mamma inte kommer pyssla med dom, och du kanske inte har så mycket tid om/när du kommer hem på helgerna heller? Så kanske det är bättre att sälja dom trots allt? Men om din mamma kan tänka sig att pyssla lite med dom & om du kommer hem på helgerna så är det nog inga problem. Dom klarar sig! (:
Jag tror inte dem kommer må dåligt av att ingen gosar med med dem under vardagarna, en kul bur, mat och vatten så är dem glada. Djur ahr sällan nåt behov av männsklig kontackt ;)
Och ta inte ut det i förskott, mycket kan ändras på ett år, någon lösning kanske dyker upp :)

Skulle det vara så att det visar sig att du inte får ha marsvinen på internatet kan du kolla efter inneboende rum i närheten.
Det kanske till och med blir billigare än att bo på internatet. I alla fall blev det så för mig.
På mitt gymnasie jag gick, gick naturbruk - Smådjur, fick vi INTE ha smådjur eller hundar på rummen pga att det kunde vara folk som bodde på internatet som inte tålde vissa djur, eller pälsdjur överhuvudtaget, vissa gick ju lantbruk eller skog eller häst. Så det är långt ifrån alla internat som tillåter djur på rummet.
Vi hade ett hus där dem med hund kunde bo om dem ville som inte var anslutet till det riktiga internatet utan ligger en bra bit ifrån :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag gick på naturbruksskola med internat tidigare. Bodde dock inte på internatet själv eftersom jag bodde ganska nära. Där fanns det 2 hus (av 6) som man fick ha djur i. Så det är värt att kolla upp iaf :)
Mvh Alexandra

På internaten så tror jag bara att man får ha hundar, inte smådjur.
Hundarna får inte vara där på dagarna, då är dom i hundstall.
men jag ska självklart kolla för att vara helt säker,
Ett annat alternativ är ju att min mamma ger dom mat i veckorna
och byter i deras bur, så kommer jag hem på helgerna.
Jag hoppas att allt ordnar sig iallafall!
#5 Tack för ditt inlägg, det peppade mig!
Jag har lätt för att oroa mig för saker som egentligen går att fixa.
#9 Jag ska kolla upp det, tack för tipset :)