En konstig fundering...
Jag undrar över en sak som kanske är konstigt. Jag tänker såhär. Om man ska köpa äldre marsvin, tex de som är ett år. Vi säger att dessa djur inte fått en bra kost, (inte mycket av nyttiga grönsaker, inte ett bra "kraftfoder", utan blivit skötta lite på måfå, för att ägarna inte haft nog intresse och kunskap) då måste det ju faktiskt betyda att dessa lättare kommer dra på sig sjukdomar/olika skador, generellt? Jag menar, om deras uppväxt var utan tillräckligt med nyttigheter, då lägger väl inte detta en lika bra grund som för marsvin som fått en bra normal kost? Vad tror ni om detta? Är det bara jag som tänkt såhär? Är jag FÖR petig?
Kanske mycket av den här anledningen jag funderar över, att jag själv inte skulle våga köpa äldre. Jag tycker om att lägga grunden för dem själv, för då vet jag ju vad de fått för mat & hur de skötts osv. Vågar man köpa ett marsvin på tex 5 månader utan att veta vad de fått i sig ordentligt? Kan man räkna dem som vuxna, färdigvuxna vid ett års ålder eller när är dem det?
Jag tror inte det spelar någon roll för jag tänker så som med människor. Det finns dom som äter jättedåligt och har jättedåliga värden men när dom ändrar kosten och börjar ta hand om sin kropp så brukar värderna bli normala igen. Så jag tror det är samma med djur.
Om dom får sjukdomar tror jag mer beror på det genetiska arvet eller slumpen.