Sära på hanar?
Har skrivit om detta tidigare men efter att ha läst "Att sammanföra marsvin" där det står att man ska sära på hanar som har riktiga slagsmål och skadar varandra, får mina tankar fart igen. Känner också igen mig i inlägget "Bråkande hanar".
Mina 9 månader gamla hanar har som sagt alltid bråkat. I sommar har de haft en stor utebur, 200 x 100. De har även bråkat i denna. Den ena blev riktigt skadad när de var ute i den buren. För någon vecka sedan fick den ena en uppriven läpp ändå upp till nosen, och det var ingen rolig syn. Det har dock läkt bra och jag kollade tänderna också. Den ena har ryggen/baken full med småsår.
Igår efter att jag städat buren har det nästan varit tandhackande, gällt gnällande och jagande i buren. Även rena slagsmål där de rullar runt. Tidigt i morse vaknade jag av det. Hela golvet full med spån.
Enda gången det går bra är när de får hö eller grönsaker, av någon anledning så kan de sitta och äta hö bredvid varandra.
Har tidigare fått svar att det inte är ovanligt i denna ålder med hanar osv. Men tanken att ta bort den ena har börjat gro. Den som inte är dominant tänker jag mig. Han är dessutom väldigt rastlös och inget bra keldjur. Samtidigt känns det jobbigt eftersom man samtidigt är väldigt fäst vid sina djur. Samtidigt kanske han kan trivas bättre i sin tillvaro med en annan kompis.
Det närmaste omplacerings stället (EnAndraChans) hittar jag i Blekinge och jag bor i Skåne. Finns det något närmare?
Det du beskriver låter inte som någon normal dominansuppgörelse. Enstaka sår av misstag vid ett par tillfällen brukar inte vara något farligt, men flera sår vid flera tillfällen som dessutom är ganska allvarliga låter inte bra alls. På en så pass stor yta också!
Att hanarna brottas som en boll är hör heller inte till det normala. Hanar som gör så hade jag särat på direkt. Den enda gången jag skådat två marsvinshanar slåss så var när ett hus i buren starkt doftade hona(och då var det en match på liv och död för dem).
Så jag hade särat på hanarna i din situation. Det låter inte som att de har något sunt förhållande till varandra.
En idé vore ju att du skaffar en till bur och har två hanpar istället. :-) Ifall du skaffar en hanbebis som vän till den undergivna blir den hanen dominant och i alla marsvinspar jag haft så har den dominanta varit den som varit mer framåt. När jag satte en bebishane med en tidigare undergiven, mer tillbakadragen hane blev han betydligt mer framåt. Kan hända att det skulle bli samma sak med din hane ifall du försökte.
Men ifall du enbart önskar ha två marsvin och en bur får du förstås ha det. Om jag var du skulle jag då ej lämna det ena marsvinet till ett omplaceringshem. Jag hade föredragit att omplacera marsvinet själv, så att man vet vart det hamnar. Kommer marsvinet ifrån uppfödare eller har någon annan tidigare ägare kan det också vara en god idé att kontakta dessa allra först, för att se om de inte möjligen skulle vilja ta emot marsvinet eller åtminstone veta vart det tar vägen.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#1 Tack för ditt svar.
Jag pratade faktiskt med min sambo om det igår och mina barn. De vill absolut inte ta bort något av dem och då kom förslaget om varsin bebis och en bur till. Lite förvånande att min sambo kom med det förslaget men gärna för mig. Problemet ät att jag tänkt bygga en stor ny bur och har svårt att få plats med två stora burar, men det löser sig. Nu börjar jag fantisera om en Teddy bebis och en Coronet bebis……
#2 Det blir nog jättebra. :-) Du kan ju alltid bygga ett sorts burskåp, alltså bygga på höjden.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.