Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 7921 ggr
Neah94
1

Mjällkvalster=sellnic?

Idag har jag varit hos veterinären med mina små. Det visade sig att det var Mjällkvalster (cheyletiella). När jag sökte på det på internet så stod det att det var samma sak som Sellnic eller marsvinsskabb och att det kan smitta till människor och kan vara livsfarligt för marsvinen. Veterinären sa dock att det inte var något farligt och att marsvinen inte märker av det. Det kunde bli behandlat med något slags ohyremedel för liten katt som man droppar i nacken. Nu är jag förvirrad. ÄR mjällkvalster för marsvin farligt eller inte? :S och smittar det till oss människor?

Abico
0

Mjällkvalster finns det inget som heter, fast jag har hört andra få samma diagnos. Sellnic (marsvinsskabb) smittar inte till människor men orsakar sort obehag för marsvinen och kan till och med ta död på dom.
Kan behandlas med stronghold som droppas i nacken.

Hanna 

[nono39]
0

om vetrenären sa till dig att de inte är farligt då är de väll inte farligt för att en vetrenär kan mer en oss alla hära

Abico
0

#2 - Tyvärr är det många veterinärer som inte har någon koll på marsvin. Och eftersom marsvin inte kan ha något som heter mjällkvalster kan det veterinären sagt ju ine stämma.

Hanna 

[nono39]
0

#3 herregud e de sant ! men dom e ju utbilldade :(

[Tisslibiie]
0

#2 Veterinärer är tyvärr inte alltid de som vet mest om marsvin. Eftersom marsvin klassas som exotiska djur krävs en specifik utbildning om exotiska djur för veterinärer, och alla har inte den med sig i bagaget. Och min erfarenhet om veterinärer är att de flesta (tyvärr) är helt ute och cyklar när det gäller vissa grejer …

Som tex när mina fick Ringorm i början av sommaren, då ville min veterinär att vi inte skulle använda Virkon S, sanera eller någonting över huvudtaget för enligt denna person skulle Ringorm enbart smittas via hudkontakt. Och som de  flesta härinne vet så är ju Ringorm en svamp som sprids via sporer i luften …

Neah94
0

Jag har förstått det. Det är därför jag är orolig. Har förstått att veterinärer inte får så mycket utbildning om smådjur som marsvin eller hamstrar. Medlet hon ville behandla parasiterna med heter advocate. Någon som har provat detta och vet om det fungerar på vad det nu än är de har….? Veterinären sa också att det kan spridas via spånet. Någon som vet om detta stämmer? En till sak bara som jag inte förstår… Om det nu inte finns något som heter mjällkvalster, hur kan då det latinska utländska namnet cheyletiella finnas och vad är det för parasiter??

[starlights]
0

#6 Mjällkvalster finns, men går endast på kanin, hund och katt. INTE marsvin. Dock verkar många veterinärer kalla sellnic i tidigt stadie för just mjällkvalster eftersom symptomen är liknande.

Neah94
0

Veterinären sa att det kallades mjällkvalster på svenska men nämde inte det utländska namnet. Jag tycker att det ser exakt ut och låter som static lice men är inte 100 på det. Kan static lice vara samma sak som mjällkvalster? Vad ska man tänka på när ens marsvin har fått parasiter? Måste man tvätta all textil i hela rummet eller räcker det med burarna? Hur noga måste man vara? vilka är de bästa rengöringsmedlena och hur rengör man på bästa sätt? Vill att mina små grisar ska bli rena och friska igen :)

Royalz
0

Det medlet brev jag tippsad om av en uppfödare att doppa mina marsvin med jämna mellanrum för att hålla ev Ohyra bort eftersom jag åker på utställningar minst en gång i månaden.

Så det borde ju funka också.

[starlights]
0

#9 Är du säker på att det inte var sebacil?

Angående att behandla djur utan påvisad smitta, eller att de verkligen blivit utsatta för det och med största möjlighet kommer utveckla sjukdom, är verkligen inget jag skulle rekommendera. Risken är att bakterierna/ohyran blir resistenta till slut! Dessutom tror jag inte det är nyttigt för marsvinen på något sätt att med jämna mellanrum bli utsatta för olika typer av läkemedel.

Neah94
0

Saken är den att dom inte alls har något problem av det. De kliar sig inte och äter och leker som vanligt. Verkar inte som att de märker av det alls. Det ser ut som att de har massa mjäll på hårstråna. Mest på bakdelen men även på resten av kroppen. Syns inte om man inte tittar i solen eller under ljus.

Royalz
0

Kan det inte vara static då? Går det att blåsa bort?

Abico
1

Static och Sellnic (eller mjällkvalster om dom nu tyckte att det skulle kallas så) är ju hemskt olika saker. Static är små, små djur som sitter på marsvinets hårstrån och äter hudavlagringar. Ruskigt ofarliga för marsvinets hälsa :P
Medan sellnic är små, små djur som gräver gångar under huden och ger klåda, håravfall och irriterad hud.

Hanna 

[Liinda]
1

Jag har använt advocate en gång på en marsvinshane. Och han fick ruskigt läska biverkningar. Någon/några timmar efter jag droppat det i hans nacke så la han sig i spånet med näsan rakt ner och andades jättekonstigt. Knappt kontaktbar men han klarade sig otroligt nog. Att han reagera som han gjorde kan ju också ha att göra med att han var i otroligt dåligt skick när vi började medicinera. Men jag har hört andra säga också att deras djur mått dåligt av det medlet men dock är det bara vad jag hört så det vet jag inte om det stämmer.

Sandra-B
0

En hona som jag har fött upp (såld med sin kullsyster) dog strax efter att hon blev behandlad av advocate, hon blev jättekonstig och typ apatisk, ägaren ringde mig helt panikslagen.

Har även hört andra skräckhistorier om advocate, har för mig att det har diskuterats om det i någon tråd här på sajten- du kan ju testa att söka med hjälp av sökfunktionen.

Jag känner rent spontant att jag inte skulle våga använda mig av det medlet.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Abico
0

Jag har också hört att advocate är giftigt och skulle inte våga använda det till marsvin. Måste finnas annat som funkar lika bra men som inte är lika farligt.

Hanna 

Neah94
0

Jag tror att det är static och inte sellnic…. Usch och fy! nu blir jag livrädd ju! Pratade med dom på apoteket och dom sa att det inte var farligt. De ska dock helst inte slicka sig i pälsen eftre att ha tagit det. Dags för behandling snart…. Hoppas verkligen att de klarar sig bra och att ingenting händer. :S :S :S Klarar mig inte utan mina kelgrisar <3

Abico
0

Men du, är det static skulle jag inte hälla i advocate.
Det finns mycket enklare och helt ofarliga sätt att bli av med det på.
Marsvin tvättar sig när dom är fuktiga i pälsen, jag tror att det blir mycket svårt att se till att dom inte får i sig det.

Hanna 

Royalz
0

Advocate droppar man bakom ena örat. Annars kan pälsen trilla av på stället man droppade.

Den jag pratade med sa att den droppade sina marsvin typ en gång i månaden och då även små ungar och det är inte någon som dött. Denna har typ 100 marsvin eller vad det var.

Ska vara en liiten droppe.

Abico
0

#19 - Uh, trilla av? Förvånad
Usch, det låter verkligen som ett fruktansvärt otrevligt medel det där..

Hanna 

Royalz
0

#20 Det är ju ändå ett ohyremedel som det krävs recept på. Alltså pälsen kan trilla av just där droppen landade, inte all päls ;) Ställer man ut är det ju inte så bra om marsvinet får en kal fläck.

Abico
1

#21 - Jovisst. Men något som får pälsen att trilla av låter inte speciellt nyttigt. Frontline finns också och när jag haft static på någon nykomling här har en vecka med matolja i pälsen räckt för att bli av med ohyran. Så det finns verkligen ingen anledning att använda så giftiga preparat mot lite static.

Hanna 

luneas
0

#19 Jag skulle säga att det inte alls är att rekommendera att behandla alla sina marsvin en gång i månaden med ohyremedel. Det är ju bara jätteonödigt, dyrt, kan inte vara bra för marsvinen och man riskerar att resistens utvecklas. Inte alls bra. :-/

Royalz
0

#23 Denna sa att dom inte blev resistenta som t.ex hästar och hundar kan bli.

Nu har inte jag sagt att detta är bra eller inte utan jag bara säger vad denna personen sa till mig.

En pipett räcker till 18-19 marsvin..

idipidi
1

#24 I så fall visar det tydligt att den personen inte vet vad han/hon pratade om.

Marsvinen blir inte resistenta, lika lite som att människor (eller hästar eller hundar) blir det. De som kan bli resistenta är ohyran och bakterierna. Det är stor skillnad. När man pratar om problem med antibiotikaresistens så handlar det om att bakterierna blir resistenta, inte vi människor.

Desutom är det dåligt för både djur och miljö att hålla på att behandla med starka preparat i tid och otid. Ingen veterinär skulle rekommmendera det. Man vet inte vad det kan ha för effekter på lång sikt.

Neah94
0

Marsvinen är behandlade nu och de lever och mår bra. *pust* Håller med om att preparatet var ganska starkt. Man skulle undvika att få det på kroppen över huvud taget "vid hudkontakt: skölj genast med tvål och vatten" Får marsvinet i sig preparatet via munnen så kan de få konstig andningsrytm, utvidgade pupiller, kräkningar, ostadig gång och annat obehagligt. Preparatet blir bara livshotande om de får för hög dos. Mina väger ca 1000 gram och skulle då ha 0.1ml. Medlet var visst inte bara för djur som lider av parasiter just nu utan också förebyggande.

Var kan man få tag på frontline? och hur behandlar man med matolja? Var på djuraffären idag för att byta spån eftersom att de hos veterinärerna sa att det kunde bero på spånet man använde och där berättade dom att det finns något slags filmjölksbaserat medel som också kan användas och då sprutas på pälsen. Någon som har hört talas om detta?

Abico
0

#26 - Frontline vet. finns receptfritt på apoteket.
Matoljan (brukar ta rapsolja men det funkar säkert med vad som helst) häller jag över marsvinet (inte i ansiktet förstås) och gnuggar in i pälsen, torkar av ev. överflöd och låter det sitta i åtminstone en vecka, det kan behöva fyllas på med matolja under veckan om det går ur mycket ur pälsen. Att tänka på är att marsvinen inte kan reglera kroppstemperaturen med olja i pälsen så man får hålla extra koll på att dom varken blir för varma eller kalla. Vad matoljan gör är att den kväver staticen. Efter en vecka sköljer jag ur pälsen och använde diskmedel för att bli av med oljan. Buren tvättas också av med diskmedel eftersom den blir lite kladdig. Sen är det klart. Mycket naturligt, enkelt och dessutom blir pälsen jättemjuk :P

Hanna 

Neah94
0

Vad smidigt. Har hört att det är väldigt svårt att bli av med. Hur gjorde du med leksaker, hus och tillbehör i buren? Hade ett rör som var klätt med fleece. Slängde det för säkerhets skull. Måste man sanera hela rummet eller räcker det med buren?

Abico
0

#28 - Ja det har jag också hört, men inte förstått. Första gången jag fick in static sprayade jag med frontline vet. men trots upprepade behandlingar hände inte mycket, bara på ett av marsvinen upplevde jag att staticen faktiskt försvann. Efter en oljebehandling var de andra också av med problemet. Sedan dess kollar jag alla nya marsvin noga, misstänker jag static får dom sitta med olja i pälsen i ungefär en vecka.
Både de vuxna kvalstren och äggen dör av detta, för att vara helt säker på att bli av med dom kan man upprepa behandlingen ytterligare en vecka. Efteråt diskar jag av rör och annan inredning med diskmedel, mest för att bli av med oljan. Ingen sanering behövs.

Hanna 

[Liinda]
0

Om man läser i Fass om advocate så står det faktiskt att djur som är i dåligt skick alltså dåligt allmäntillstånd kan reagera mycket kraftigt på medlet och man ska då göra en bedömning innan ifall det är värt det.

Neah94
0

Okej. Tack så mycket! förhoppningsvis så blir de av med ohyran snabbt nu. :)

FeliciaS
0

Jag har fått diagnosen "mjällkvalster" på marsvin två gånger, dock flera år sedan och nu i efterhand är jag säker på att det var sellnic. Vi fick då den behandling som är mot sellnic, dvs Stronghold till alla marsvin och nogrann rengöring av bur och all inredning och det försvann snabbt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

westblom
0

hej! jag har också varit till vet för att mina marsvin kliade sig mer än vanligt,,vet  tittade på två av marsvinen hon sa att de var marsvinsskabb,,jag har skrubbat burarna med virkon och marsvinen skulle ha strong hold  3 ggr med 14 dgr mellanrum,men det har gått en vecka och jag tycker inte att de blivit bättre,,nu fick jag tippset att använda något som man har till hästar,för det hade den jag pratade med använt till sina marsvin och det hjälpte på en gång,,så fort hon märker att det är något på g så ger hon dom det,, och de försvinner direkt,det liknar som ett riskorn,,jag vet att det skrivits om det här på sidan men jag vill veta ändå hur ni gjort,och hur det hjälpt osv,man får så himmla mycke tipps hit och dit så jag tänkte någon som har många år erfarenhet av marsvin kanske kan tala om hur ni gör ,,, man blir så fruktansvärt förvirrad av alla tipps,,vill bara att allt ska bli rätt och riktigt,,

MVH ny medlem katarina westblom