Nu blir det bantningsläger
Jag har fått problem med överviktiga marsvin nu efter att dom regelbundet äter kraftfoder. Det är så att 5 av honorna behöver det för att hålla ett bra hull och då tänkte jag att det är bättre det än att dom blir för smala. Men nu har dom 3 övriga damerna lagt på sig ordentligt! 
Millan väger 1328 gram, Djannie väger 1293 gram och Eivy väger 1345. Lustigt är att dom är dom 3 som fått ungar förut om det kan ha lite med saken att göra?
Nu börjar iallafall bantninglägret för dom hehe, så nu blir det att gå upp 1 timme tidigare på morgonen och få dom att motionera i köket medans dom andra äter sin kraftfodersfrukost =)
Vi får väl se hur det går 
Hårda bud ;)
Hanna
Japp hårda bud och inga visor hehe
Jag har också en dam som lägger på sig lite extra, även hon har haft en kull.
Dock har jag även en annan hona som är helt omöjlig att få något hull på, hon har också haft minst en kull. Just nu inbillar jag mig att det är bättre de är lite feta än för smala.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Låter kanonbra med motionspasset ;)
Jag har haft två honor som haft extra lätt för att lägga på sig, båda efter en kull.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#3 Ja jag inbillade mig också det att det är bättre dom har lite hull oc det tycker jag fortfarande. Men dom här tar priset dom är som degbollar :P
#4 Okej det kanske är så då att dom lägger på sig extra lätt då.
Nu är damerna iallafall ute på golvet och ska motionera men dom var inte så pigga på att motionera utan resten av flocken så ja dom får väl bara sitta där i köket på morgnarna då :P haha
För min hona är det inte bantningsläger som gäller, utan hon ska lägga på sig lite vikt.
Just nu pendlar hon mellan 890 och 940 gram men jag vill ha henne lite över 1000. Hon är 4 år gammal så det är väl inte så lätt att få upp henne i vikt men vi kämpar och det går sakta uppåt :)
Lycka till =)
Nej det är nog inte så lätt jag kämpar också med en hona som är 4 och ett halvt år och hon behöver också gå upp i vikt :/
Hoppas det går bra med din hona! =)
Bara dom här dagarna har gett resultat
Djannie har gått ner 90 gram, Eivy 50 gram och Millan 25 gram.
Jag förstår helt varför deras viktkurva ser ut så för Djannie hon brallar runt som en galning i köket och Eivy följer på ibland. Medans stackars Millan vägrar röra sig. Kommer jag in en timme senare sitter hon fortfarande på samma plats :/ Så min förhoppning är att hon ska orka när hon går ner lite till =) Jag antar att det är viktnedgången som gjort Djannie så hyper sprallig :P
Min hona knäckte idag 1000grams gränsen =) Jag ser att hon hellre är lite för mullig än för smal, då har hon någonting att ta av ifall hon blir sjuk. :) Just nu är hon något smal sen hon var sjuk men går sakta uppåt.
Ja så tänkte jag också förut då jag hade en hane som blev jättesmal och sjuk att nu ska dom allt hållas lite mulliga. Men det är inte så hälsosamt längre när Millan är så fet att hon inte ens vill gå runt i buren. Hon ligger och blir pissig och det är inget bra liv. Dom andra är inte riktigt lite tjocka men det är på tok för mycket. Jag vill ha hälsosamma marsvin.
Fortsätt med sträng bantning för henne :)
Att ett marsvin är lite mulligt (speciellt som äldre) är enligt mig bättre än att de är lite för smala. Men det är lite skillnad när de blir så pass tjocka att de inte orkar röra sig :P
Ja precis jag tycker också att marsvin ska vara lite mulliga =)
Ja det enda jag egentligen gjort för dom här 3 damerna är att ta bort kraftfodret och dom får motionera 1 timme extra varje dag. Och man ser ju redan nu att Djannie är piggare och tycker det är jättekul att springa 90 gram mindre :P
Hur mycket tycker ni en fullvuxen hona ska väga? :)
-1da98
// Ida och marsvin.
"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"
Det är olika en av mina honor ska väga 1200 när hon är i perfekt hull en annan 1100 och 2 andra 1000 så det är olika =)
#15 Mina två honor väger ganska lite men dom är inte "smala"..
Men dom kanske behöver gå upp lite i vikt har du något tips? ;)
// Ida och marsvin.
Säger samma som Moa =)
Okej :) tack!
// Ida och marsvin.
Hejsan!
Jag har en marsvins-hanne som heter Jupiter på ca 4 månader och väger 750g. är det normalt vid den åldern?

#20 Det låter som en normal och bra vikt, ja :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Lycka till med att få ner damerna i lagom hull! :p Ja matglada grisar som får i sig lite för mycket är nog inte jätteovanligt.
Men det är ju inte så lätt när vissa i flocken blir tunna utan kraftfoder och vissa tjocka, knepigt. Men du verkar ha hittat en bra lösning nu iaf. :)
okej tack då vet jag det!
Mvh mig och Jupiter.