Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1562 ggr
thildatessie
0

Rumsrent marsvin?

Hej, jag har sett att vissa har kaniner lösgående i lägenheten/huset precis som en hund. jag undrar om det går med marsvin? alltså få det rumsrent så att det inte issar och bajsar överallt, att den går in i buren och gör det eller kanske låda? har verkligen ingen aning.. det är så att min systerdotter som är tio år har fått ett marsvin som hon nu inte ka ta hand om, hennes mamma säger att ho inte får. ni får säga vad ni vill om mamman för jag hatar henne efter allt hon har gjort mot min bror vilket resulterade i hans död. marsvinet som är en tjej, säger dom, har ingen bur och inget alls, ingen kompis eller något. jag har inte sett den men tror inte att den har klippta klor eller något, den är från djuraffär och hon har inte haft henne i mer än kanske 3 månader.. jag ska flytta till egen lägenhet nästa vecka och jag vill verkligen hjälpa marsvinet, vet inte om mina föräldrar går med på det men jag tänker att om det går så köper jag en till bur och sätter ihop så att mina två marsvin kan sitta ihop med den eller så köper jag en egen bur så får den marsvinstjejen flytta med mig och få en kompis.. vet inte hur jag ska göra, men snälla hjälp med rumsrenhets frågan….

[Maijah]
0

Jag har hört om grisar som blivit helt rumsrena (haft en burbotten som de kissat/bajjat i), men det är nog ganska ovanligt. De har ju väldigt snabb ämnesomsättning så det kan ju krångla till det. Men ja det kan nog gå, men det är nog inte det lättaste.

Fast det skulle nog vara bäst om hon kom till dig och fick några kompisar låter det som. Elr om de skaffar en vän till henne men de låter inte som att mamman skulle tillåta det direkt..

Aristarcos
0

Hm, lite hårda ord i texten, förlåt, men det hör väl inte hit …

Men nje, jag tror nog inte det går att få dem rumsrena… för visst brukar man kunna hålla dem ett tag, men går det över ca 30 -60 minuter så kissar de & bajsar de när man håller dem. De går inte till ett speciellt ställe i buren heller. Ska du ha ett rumrent djur skulle jag isåfall rekomendera kaniner, för de tror jag gå att få rumsrena min far hade en vädur som blev det.

Om du inte kan så mycket om marsvin och funderar på att ta över det, så läs gärna här artiklarna om att skaffa marsvin, bla är de känsliga för drag, ska ha speciell kost m.m…

HannaVastervik
0

Jag tror på att det går att lära alla djur att bli rumsrena, bara man gör på rätt sätt och individuellt hur man lär varje djur. Men det är väl bara prova? =o)

[Maijah]
0

#2 Men ThildaTessie har ju redan två honor? :p Hon verkar redan kunna om hur de ska skötas då jag har sett henne skriva här förut…

shintaida
0

Vi har två hanar som springer fritt i köket dygnet runt.

De har sovlådan, med hus. Och i den har vi pellets. Och så har vi en matlåda. Också den med pellets i.

Det är SÄLLAN pojkarna kissar ute. För när dom kommer på att dom är kissnödiga, blir det racerfart till lådorna.

Men släpper kottar gör dom, men inte mycket.

Jo, Buseman kissar revir under husses stol, när husse är på jobbet!!. Buseman har inte gjort det, nu när husse har semester.

thildatessie
0

#4 japp jag har två :)

#5 bra att du skrev, har sett dina inlägg innan och sett att du har två lösgående marsvin, det  var så jag kom på att det kanske går.

förlåt för orden men jag gillar inte att mamman köper ett djur till henne och sen 2-3 månader efter säger att hon inte får ha den, tycker synd om djuret och det är inte första djuret som hon gör så med , min brorsdotter blir ju lärd att man kan göra så, göra sig av med ett djur och sen bara köpa en ny när man vill ha ett igen.