Sperma i ansiktet...?
2 av våra marsvin är precis jämngamla och hanar. Dom håller på och gör upp dominans och dom rider på varann ganska ofta. Den ena rider den andra i ansiktet och för ett stund sen hade den stackarn nåt vitt och kletigt i ansiktet. Jag tror att det var det andra marsvinets sperma…
Jag vet att dom rider varandra men är det vanligt att dom får sperma på sig??
Jag kan tycka att det är vanligt enligt vad jag själv sett med mina hanar. Men ta lite diskmedel å gnugga in försiktigt. Sen väntar du lite, och efter det kan du skölja. Det kan hända att allt inte går bort och då kan du vänta någon timma och sedan ta lite till. Men akta ögon och öron!
men mina hanar har aldrig ens gjort de ? :)
#2 Alla hanar gör inte detta.
Ja det är är rätt vanligt, vissa hanar gör såhär mot varann ofta och vissa inte alls. Det är nog vanligast bland hanar som gör upp om rangen när de är unga.
Mina är 11 månader och dom har hållt på och bråkat och ridit på varann i över en månad nu men detta är första gången jag sett sperma. Lite äckligt är det men det är väl bara att göra rent så gott jag kan. Hoppas det inte händer för ofta bara…
Jag kan kalla mig ganska erfaren i ämnet. ;) Säkert tio gånger på 2 år har jag fått PETA bort sperma från marsvinshanarna. Bara två av dessa gånger jag kan minnas har varit på någon annan plats än i ansiktsområdet(främst kinder och runt munnen, en gång vid nosen).
Och ja, jag har bara haft två i taget. Med mina nuvarande(som är 4-5 månader gamla) har det redan hänt två gånger. Båda gångerna i ansiktet. Dock tror/hoppas jag att det inte kommer hända lika ofta med dessa, eftersom det nu är mer självklart vem av dem som bestämmer. Mitt förra hanpar hade bott tillsammans i princip sedan födseln och tjafsade mycket mer om dominans. Gegga ner varandra i ansiktet började de inte med förrän de var kring året dock.
Själv brukar jag alltid bara klippa bort sperman. Det är den enklaste lösningen och den enda lösningen som fungerat bra för mig.
Sånt här får en att börja undra om det inte finns homosexuella marsvin också… 
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag gav dom båda herrarna ett bad men fick inte bort kletet så det blev till att ta fram saxen och klippa. Nu är dom rena och allt klet borta. Hoppas det dröjer innan det händer igen, bäst är det om det inte händer igen. Pälsen blev ju alldeles stel där spärman satt, inte trevligt alls.
Mitt andra marsvinspar, far och son, den ena 13 månader och den andra 9 veckor rider också på varandra lite då och då men där hoppas jag att det inte blir samma "problem" eftersom den lille är så mycket yngre än den andre. Det är väl ändå självklart att det blir pappan som bestämmer där, eller…?