gammalt sår??
Jag har haft mina två marsvinshonor Greta och Hedvig i 4 dygn nu. Har haft marsvin tidigare fick två st hanar när jag var 9 som var 4 år när jag fick dem. dom blev 7 år och dog för snart tre år sedan. jag är därför lite ny på unga marsvin.
ialla fall så är mina nya sju veckor gamla. när jag hade fått hem dem upptäckte jag ngt på greta som jag inte är säker på vad det är, det sitter på ryggen ganska långt fram. det är ett område på ca 1.5 cm åt varje håll som är hårlöst. skulle kunna vara ett gammalt sår elr ngt. men är inte säker. finns det sjukdomar som ser ut så?(bifogar bild).
det har inte ändrats sen jag fick henne och hon verkar inte har ont av det eller irriterad.
Förra ägaren sa inget om det och jag upptäckte det inte när vi kollade på dom där
greta väger 280 g och hedvig 320, är inte syskon men födda samma tid. är den vikten normal?
vad kan jag göra?

Jag tycker också att det ser ut som svamp.
Hör med den du köpte dem av, om några andra marsvin har liknande fläckar.
Envishet och drömmar
#4 Fast det hårlösa sitter precis bakom örat. På bilden är det iaf några cm bakom örat.
#5 måste vara något otyg, det hårlösa är förlångt bort från örat för att kunna vara något annat … tyvärr :(
Kolla på humlansmarsvin.se där finns info om olika sjukdomar.
#6 Jag svarade till #4 som sedan ändrade sitt inlägg.
Jag vet mycket väl att den hålösa fläcken på marsvin sitter precis bakom ;)
De väger verkligen alldeles för lite för att vara 7 veckor! Det är mer normalvikt för marsvin runt 3-4 veckor, och ungar får inte säljas innan de väger 300 gram… Är du säker på att vågen är exakt? :P
Det hårlösa partiet kan vara bortryckt päls, men även svamp. Är det torrt och skrovligt?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag tyckte också att de vägde lite men det kan ju oxå var fel på vågen. det är en våg man har när man bakar, icke digital.
ja det är torrt och skrovligt men det har inte förändrats sedan jag fick dem.
men de har bra aptit och äter upp allt jag lägger i i buren. dock får de ingen pellets eller gröt utan bara grönsaker och hö. borde jag ge dem extra havregryn elr sånt?
#10 Med tanke på deras låga vikt tycker jag att de borde få kraftfoder. Jag tycker du ska ge dem pelletsen Oxbow Cavy Performance (en påse räcker så länge som jag tror att de behöver det) blandat med kornkross och havre, som kan köpas på t.ex. Granngården eller någon butik där man kan köpa hästfoder. Förslagsvis 1 del pellets, 1 del havre och 2 delar kornkross.
När pelletsen är slut funkar kornkross och havre utmärkt :)
Mvh Felicia
Bra tips! Det ska jag absolut göra :).
men grejen är att de är inte tunna i hullet utan bara väldigt små. kan det vara så att de fått dåligt med mat under en tid så de är sena i utvecklingen? förra ägaren verkade inte jättekunnig.
#12 Det är möjligt att de bodde för kort tid hos sin mamma, eller att de fått dåligt med mat. Bra att de inte är tunna utan bara små :)
Kanske en digitalvåg är värd att införskaffa, Ikea har billiga :P
Mvh Felicia
det ska jag skaffa men bor tyvärr en bit från ikea men ica har säkert:)
#15 - Ja det tror jag nog att det är, svamp är ju en sorts Ohyra och kan uppkomma på flera olika sätt. Jag tycker att du ska bada henne i Selsun (receptfritt schampo från apoteket) eller liknande, massera in det på det hårlösa området och låt det sitta i en stund innan du sköljer ur. Detta upplevde jag hjälpte min ena hona mycket när hon hade svamp.
Hanna
Tack så mkt. ska pröva det:) borde jag tvätta hennes burkompis med?
#17 - Jag skulle inte ha gjort det om du inte hittat liknande på henne.
Hanna
okej. ne jag har inte hittat ngt på henne. tack för svar :)
Nu har jag badat båda i Selsun eftersom jag hittade en liten fläck på hedvig med. Dom var såå duktiga!
ska jag upprepa att bada dom med selsun? isåfall hur ofta? vill helst inte bada dem för mkt.
Jag badade var tredje dag tills jag märkte en klar förbättring. Mer om hur jag behandlade och sådär finns att läsa på min hemsida, under fakta och svamp.
Men svamp kan uppkomma av olika anledningar, jag vet inte om semma behandling hjälper på alla sorter.
Hanna
okej, tack så mkt för svar :)

# 7. Jag vet också det. Min uppkoppling är så seg att jag inte hade sett bilden när jag svarade.
Envishet och drömmar
vill bara meddela att jag har tvättat marsvinen två gånger ovh det har börjat växa lite päls på fläcken, så jag hoppas att det är på bättringsvägen :)