Mia piper när hon kissar :-(
Stackars Mia har (igen) börjat pipa när hon kissar, det luktar inget särskilt vad jag märker, men ont har hon :-( Märkte det igår och tog upp henne efter en stund för att se om hon kissade igen och det tog bara en halvtimme för att hon skulle kissa. Hon hackade tänder och ville springa iväg precis innan hon kissade och krökte hela ryggen
.
Vi har fått tid på djursjukhuset i Hässleholm imorgon, de är pinsamt dåliga på marsvin men röntga för stenar och kolla en UVI ska väl till och med de klara…
Har redan bestämt att om det är stenar får hon somna, hon är trots allt 4 år och jag vill inte utsätta henne för en operation som är så pass osäker
Usch då!
Gick in här och började undra vad du visste om mig, jag heter Mia så jag skrattade gått när jag såg rubriken… ;)
Hoppas det går bra!
Usch, stackars Mia :(
Men jag skulle ha tagit samma beslut om det varit en urinsten, och den inte gick att få ut utan operation.
Hanna
Nu ska vi åka om en liten stund. Håll tummarna!
Håller tummar och tassar för Mia!<3
Hoppas det går bra för henne!
Med vänliga hälsningar, Frida. ♥
http://einleid.blogg.se/
Hoppas det gick bra med henne ! Håller tumamrna..
Nu är vi hemma och röntgen visade inga stenar. Iallafall vad vet. sa, med tanke på att jag fick tala om för honom vilken medicin och vilken dos hon skulle ha kan hon lika gärna vara full av stenar…
Jag är så trött på klåpare till veterinärer!

Kanske dom här nästa gång …
Läckeby Djursjukhus är det enda djursjukhuset inom 30 mil som har dygnet-runt-jour! Ring 0480-42 97 00
http://www.lackebydjursjukhus.se/?p=202
Dom verkar ha bra koll på marsvin och hemsidan ger ett gott intryck.
Jag bifogar även en förteckning över veterinärer och djursjukhus i Sverige.
Nu får vi hoppas att det lilla livet inte behöver mer sjukvård men det är alltid bra att veta var doktorn finns …
#9 Tack, men vi har vår vanliga veterinär i vanliga fall, de var dock så fullbokade att de inte ens kunde trycka in oss som vanligt :-(

Jag förstår !
Nu ligger länkarna där,ifall någon annan behöver en veterinär,vilket vi inte hoppas på …
Ja, tyvärr behöver man ju dem med jämna mellanrum :-(
Då hoppas jag att medicinen hjälper, det är väl bara ge det lite tid.. håller tummarna att det går bra !
Usch vad jobbigt, hoppas hon blir frisk nu :) Tranbärsdricka är kanon mot UVI, den har hållit symptomen borta från min hona. Vi ska åka till veterinären med henne också, förhoppningsvis får vi en tid imorgon när vi ringer. Har varit på semester och dessförinnan hade de ingen tid åt oss :(
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#14 Ja, tänkte börja med tranbärsdricka. Hur mycket ska de ha om dagen?
Oj, hoppas det går bra med henne! Vi håller tummar och tassar!
#14 Puttar min fråga om hur mycket tranbärsdricka hon ska ha :-)
Min hane fick cirka 6 ml per dag. Han fick dricka lite till frukost och middag och kvällsdricka =)
Ok. Mia har fått knappt 5ml om dagen nu, hon vägrar dricka den utan jag måste blanda kligröt av den och hon har välfigt lätt att bli tjock :-( Ska försöka minska på kliet mer och mer, redan äter hon om det är lite kladdigt, innan vägrade hon äta om kliet var mer än bara lite fuktigt
#15 Så mycket som möjligt. Min hona var tveksam till det i början men slukar det nu, hon får 6 ml 3 ggr/dag.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
När min marsvinsgrabb hade UVI fick han 2-3 ml tranbärsdryck vartannan timme(och ca 6 ggr per dag). I regel fick han i sig 12-15ml per dag. Urinvägsinfektionen försvann efter 3-4 dagar.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Igår fick hon runt 5-10ml utblandat med kli, vet inte exakt hur mycket eftersom hon slabbar en del. Tänkte att jag gör så varje kväll så får jag hoppas att hon inte blir för fet (har redan tendens till fatty eye) och att det håller infektionerna borta
Min fina lilla Mia är sjuk igen och kommer få somna in så fort som möjligt 

Åh nej!
*Tröstkramar* Stackars lilla gumman … Orättvist! *gråter*
#22 Beklagar verkligen! Nu kommer hon till regbågsbron iaf och slipper allt som börjar på uvi. Hon får det bra och slipper smärta. Tröstkramar skickas från Laban och Äppel här hemma.
//Emma
Ja, det är inte alls roligt :-( Önskar jag hade tagit bort henne direkt! Jag tänkte göra det, men samtidigt tänkte jag att jag ville ge henne ännu en chans, hon är ju inte jättegammal, fyllde 4år den 6:e augusti.
Ska försöka få tag på min granne, han har ett luftgevär, så slipper hon ännu en vända till veterinären och kan dö i lugn och ro när hon mumsar maskrosor

Emmy, du kanske skall "sova på saken" innan du bestämmer dig …
Någon uppe i dina trakter måste väl ändå kunna göra en bedömning om Mia verkligen måste somna in ?
Ring Djursjukhuset i Malmö, dom har jour dygnet runt och kan säkert ge dig lite rådgivning Akut: 040-55 22 55
Observera: Det står inte att det är ett betalnummer men man kan inte vara säker.
Nu vet jag att du bor i Blekinge men lite goda råd, känns alltid lite bättre än total ovisshet.
Till sist, vad är det för fel på lilla Mia den här gången ?
Vänligen Flemming
#27 Det är UVI denna gången också :-( Tyvärr finns det inte mer att göra, det är tredje gången på mindre än tre månader. Första gången försvann det för att komma tillbaka efter två månader, denna gången kom det tillbaka mindre än en vecka efter antibiotikan var slut :-(
#27 Alla djurägare möter den jobbiga stunden då man vet att det är slut nu, lidandet har blivit för mycket för ens älskling att hantera. Och även fast man fortfarande innest inne fortfarande hoppas på bättring, så vet man ändå att det skulle bara vara själviskt att låta det fortsätta …
#29 #30 Precis, det är ett väldigt jobbigt beslut att ta och med alla de djur jag haft har jag (nästan) lärt mig när det är dags att släppa taget. Det är aldrig något roligt beslut :-(
Anledningen till att jag låter skjuta henne istället för en avlivning hos vet. är för att det blir mindre stress för henne, hon kan sitta och mumsa godis och märker inget. De grisar jag har avlivat hos vet. har inte lidit men jag hade hellre sett att de sluppit åka iväg och stressas det sista de gör.
#31 Blir tårögd …
Det märks så tydligt på hur du skriver att du bara vill Mias bästa (tolka det inte fel jag menar bara väl), usch jag är inte så duktig med ord.
Jag skulle nog inte vara lika stark som dig Emmy … Jag beundrar ditt mod
#32 Tack
Det är inget roligt beslut, jag kan erkänna att det är gånger det har dröjt för länge, men också gånger jag känner efteråt att jag kunde gjort mer! Det låter som jag har låtit avliva massor av djur och tyvärr har jag det, har man (extremt) många djur och dessutom folk som lämnar in sina sjuka djur till mig blir det så :-( Jag tycker jag borde blivit tuffare med tiden men det blir bara värre
Det värsta var när jag fick ta bort min hund endast 5,5 år gammal, det var många (nästan alla) som tyckte jag kunde gjort mer, men de såg aldrig bakom kulisserna, hur ont han hade och hur många undersökningar han hade gått igenom
.
Men Mio lärde mig att så länge de kan ha fler bra dagar än dåliga ska de få en chans! Mia har nästan gett upp, det syntes i hennes ögon 
…. Du är en fantastisk matte Emmy!

Naturligtvis förstår även jag att någon gång tar livet slut …
Nu menar jag inte att marsvinet skall plågas, utan vill bara ge det hela en chans och få iväg djuret till en veterinär.
Människor har blivit felbehandlade med felaktiga diagnoser, så varför skulle inte ett litet djur kunna drabbas av samma sak ?
Ibland handlar man i affekt och då blir allt fel, vilket man tyvärr kommer på när det är försent !
Nu har jag sagt/skrivit vad jag tycker och tänker men om det är rätt eller fel …
Flemming
#35 Flemming … Mias lilla marsvinskropp klarar helt enkelt inte en kur till … Hon håller på att ge upp. Jag skulle aldrig låta mina grisar genomlida en behandling till om man redan har försökt ett par gånger tidigare. Jag skulle inte kunna göra det … Att se de glanslösa ögonen …. nej usch 
Jag gör så gott jag kan iallafall, det är vi alla skyldiga våra djur! Vi kanske inte gör rätt men huvudsaken är att alla försöker.
Mia hade säkert överlevt fler antibiotikakurer, men till vilket pris? Hon har haft ett bra liv fram tills nu och hon har varit pigg fram tills nu, hon har inte gett upp innan. Jag hade säkert fått henne att kämpa ytterligare en tid för hon vill leva, det vet jag! Men idag syntes det att smärtan var för mycket, hon har inte haft så ont tidigare, jag har aldrig sett ett marsvin gråta, vet inte om de kan, men Mia grät idag! Jag har aldrig sett något liknande och det behöver inte ha med saken att göra men det rann tårar när hon kissade 
Flemming: Jag vet att du menar väl! Alla djur är värda en chans! Mia har fått ett bra liv och hade hon kunnat bli frisk hade jag gjort allt! jag har varit med om MÅNGA feldiagnoser på djur, bla Mio som jag nämnde ovan, och många vandrande mysterium, där både Mio och min nuvarande hund räknas in.
Många tar inte sina djur till veterinär i tid och jag är glad att du letat upp telefonnummer och bryr dig! Hade jag kunnat rädda Mia genom att åka iväg hade jag gjort det
Jag hoppas att du Flemming inte trodde att jag trodde att du inte menar väl i vad du säger. Men som du vet så sörjer jag fortfarande en speciell gris … Och det gör så ont i mig varje gång folk säger att man alltid ska försöka tills det inte finns något man inte kan försöka med längre.
Som tex veterinären sa till min lillebror när vi var inne med hans hane Spike. Att h*n tyckte att han skulle låta dem operera bort Spikes tänder längst bak i munnen. Och sen att han skulle få äta barnmatspuréer hela sitt liv …. Det gör mig så arg! Vad är det för mening med ett sådant liv?
Jag skällde ut den vetten väldigt mkt, och det ångrar jag inte för om man jobbar med det yrket så måste man väl fatta att det inte är ett liv för ett djur?! Så nu sätter jag inte min fot på den kliniken mer …
Hoppas att ni förstår varför jag reagerade som jag gjorde. Jag menade inget illa Flemming och det hoppas jag verkligen att du vet!
#38 Jag förstår & håller med dig! Man är nog ingen riktigt djurvän om man kämpar in i det sista med ett djur uppenbart lider. Dom måste ju få ha ett värdigt liv. Inte bara hållas vid liv för ägarens skull. Även om man bara vill väl så blir det lite tvärt om, för djuret.
#37 Jag vet att du bara vill dina djur väl. Och du gör helt rätt som låter henne somna in. Hon har haft ett kanon liv oss dig, det är jag säker på!
Usch vad tråkigt Lyan, men du som ägare vet mycket väl när det är dags mer än någon annan kan säga här, det är jobbigt när de lider, speciellt när man inte får bort det ..för det finns väl inte heller fler sorters antibiotika heller att ge marsvinen… Stora kramar..
Nu är hon borta 
Var uppe och pratade med grannen, innan han kom ner gick jag och plockade gräs och maskrosor som Mia mumsade på medan jag kelade med henne och fotade lite. Sedan fick hon springa en stund på golvet för det tyckte hon var roligt. När grannen kom satt hon och åt hö mitt i en höbal. Han hade inte tillgång till geväret just nu så jag gav henne till honom, han gick runt hörnet och kom tillbaka mindre än en minut senare med en död Mia insvept i en filt.
Hon var glad när hon fick maskrosor, åt med god aptit och man såg på henne att hon blev glad att vara på golvet också, men ögonen var matta 
Vila i frid hjärtenosen
Åh nej så sorgligt! Hade missat utvecklingen för lilla Mia. Beklagar! Så fint att hon fick somna in hemma & slippa de vidriga, skräckfyllda vet-besöket med spruta rakt in i buken.
Vila i frid fina lilla pig
#41 Nu springer hon på dom gröna ängarna och slipper smärta! Det var starkt av dig att ta det tunga beslutet. Jag och marsvinen skickar tröstkramar. Se nu till att hon får en riktigt fin begravning.
Vila i frid lilla Mia
//Emma
#41 Du gav henne det bästa avslut för ett marsvi …
Nu slipper hon smärta och sjukdommar, hon kan springa och göra precis allting som ett marsvin önskar och vill göra ^^ *massor med kramar*
R.I.P Mia <3
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
_Vila i frid, fina Mia.
*tröstkramar*_
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tack allihopa