Marsvin i stall
Går det att ha marsvin i stall? Inte fuktigt, eller dragigt.
I uppvärmda sadelkammare vet jag att det finns folk som har sina marsvin i men är stallet isolerat och det är dragfritt så är det nog lungt. Fast det är ju dock ganska kallt i ett stall så risken kanske finns att marsvinen blir förkylda. Jag skulle inte rekommendera det iaf. Men är det huffsat varmt och dragfritt så ja, varför inte? :-)
//Emma
Okej! Ja det var ungefär så jag tänkte med, men jag var inte säker.
Mina marsvin (som jag blev allergisk emot) fick komma till min pojkväns syster, men nu har även hon blivit allergisk. :(
Så var det en vän som kunde ta dom, om dom kunde bo i hennes stall. Men vi vill ju inte att dom ska må dåligt självklart, så tänkte att det var en ide att iaf kolla upp.
#2 Du kan ju alltid åka dit och kolla hur det är! :-)
//Emma
Jag har haft marsvin i vårt stall. Vi hade dem i en hel box så de hade det lyxigt. Mina bodde nog där i ca 3 år, ingen var någonsin sjuk eller rinnig i näsa eller liknande. Det enda man får tänka på är att kolla upp hur kallt det blir i stallet om vintern. (Vårt stall är så pass litet att det blir uppvärmt av hästarna) Men blir det bara inte för kallt för dem, & inget drag så ska det inte vara några problem.
Bra hus åt dem som verkligen är gjorda för att kunna hålla värme är jättebra också. Underlättar en hel del. Vi hade "hela" hus åt dem som de kunde gå in & lägga sig i. Med spån, och massor med halm så de fick mysa in sig.
Så som sagt, ingen var sjuk på de 3 åren vi hade våra där, så ska fungera bra bara man kollar upp de ovanstående sakerna. :) Lycka till!
Så länge temperaturen inte blir för låg(hur varmt brukar det vara där om vintrarna t.ex.?) borde det gå att ha marsvinen på en sådan plats. Det blir ju dock lite väl avskilt kanske. Jag föredrar att ha marsvinen närmre rörelse och mänsklig aktivitet, så att de vänjer sig vid det och lättare blir tama.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.