Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1020 ggr
[Majasmamma]
0

Utbyggnad, gallerbur

Har förhoppningsvis två marsvin "på ingång". Tyvärr är vi tvugna att ha en vanlig, trist gallerbur åt dem då vi har både katt och hund (hundarna kommer iofs aldrig att vara på samma våning som marsvinen men för säkerhets skull…). Jag skulle gärna ha gjort ett läckert hembygge som många av er andra gjort och nu funderar jag på om man kanske kan göra en utbyggnad från gallerburen som man kan öppna upp till när vi är hemma. Med typ kompostgaller-lock för säkerhets skull. Hage ska de förstås också få men jag tänkte mig mera som en förlängning av buren.

Vad tror ni om det? Någon som har gjort något liknande?

Creation
0

Du kan ju fortfarande göra ett hemmabygge, typ en egen gallerbur. :-) Du kan ju bygga en utebur i stil med DENNA, fast med träbotten+låga sidor istället. Du skulle kunna göra så att framsidan går att öppna likaså. Det lär ju ge dig en bur som är skräddarsydd precis som du önskar.

Men vill du göra ett mycket mindre projekt går det väl att ha gallerbur + utbyggnad. Det jag tänker på är bara att bursidorna på utbyggnadsdelen måste vara väldigt höga för att marsvinen inte ska kunna hoppa upp på ev. kompostgaller.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Majasmamma]
0

Tack för länken, något sånt skulle man kanske kunna göra, blev ju jättefin!Glad

Hur menar du att marsvinen ska kunna hoppa upp på gallret? Min beskrivning var kanske lite svårbegriplig men jag tänkte typ trälåda och sen fästa någon typ av galler ovanpå (öppningsbart) som lock över hela lådan. Sen fästa hela alltet mot gallerburens sidolucka.

Då borde de inte kunna hoppa upp, eller?

Creation
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Jag antar att du menar att marsvinen ska kunna gå som de vill mellan delarna och att locket på extradelen ska vara nere hela tiden? Och du menar att det ska se ut som en typ bokhyllebur?

Som min vackra illustration nedan visar(Flört), är en extrabokhyllebur ej möjlig med lock nere, eftersom locket då blockerar ingången till extradelen. Det blir enbart möjligt att ha lock ifall sidorna på bokhylleburen är minst ca 35-40 cm höga(antar att gallerburen är 50cm hög) eller bokhylleburen står på någon sorts höjd. Först då blir ingången ledig.

Hoppas du fattar, trots den skumma ritningen och luddiga förklaringen.:-P

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Emmsann
0

Jag vet inte om det är ett alternativ men kanske kan du hitta en billig 1.50x50 gallerbur till och på något sätt lirka fast din nuvarande med den nya, stilrent och det har skydd mot hund och katt. Annars gillar jag Creations idé :-)

//Emma

[Majasmamma]
0

#2 Ja nu förstår jag! Skrattande Så långt hade jag inte ens tänkt… Får nog sätta mig med papper, penna och måttband och klura lite på hur man kan lösa det. Eller helt enkelt satsa på ett hembygge liknande den i länken.

#4 Jag har tänkt på den möjligheten också, hittar man bara ytterligare en bur rel billigt så skulle det ju kunna funka bra!

Annars kanske man skulle kunna göra en utbyggnad av galler (typ kompostgaller), med träbotten och högre sidor och mecka ihop med gallerburen? Sen ha någon typ av ramp så att de kan gå ut o in? *Tänker högt…*

Emmsann
0

´#5 Du kanske kan ta och kolla blocket eller se om någon säljer en eller göra en Önskas köpa tråd här på iFokus.

//Emma