Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 4241 ggr
Mojma
0

Flytande Cvitamin?

Är det bra & nyttigt att ge flytande Cvitamin på flaska som man kan köpa på djuraffärer, eller är detta också ruffel & båg? Känns som att det borde vara riktigt, eftersom vitaminet är bra för dem & vitamin kan de väl ändå inte fuska med & ta in sk*t?

[Tisslibiie]
0

Köp inte det! Djuraffärer bara bluffar att det är bra och bla bla för att kunna sälja denna produkt. Ge hellre dina marsvin vitkål som är bra med c-vitamin i och nyttigt för dem :)

Sandra-B
0

Fullständigt onödigt att köpa och ge, ytterligare en sak som djuraffärer marknadsför som en nödvändighet för att tjäna pengar.

Ge dina marsvin färska grönsaker varje dag istället så får de i sig vad de behöver i vitaminväg, exempel på grönsaker som är bra att ge är vitkål, paprika, blomkål (både själva blomkålen och blasten) och persilja.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Lady-X
0

Jag tycker det är skönt att ge tillskott så att man säkerställer c-vitaminintaget. Det är inte alla dagar jag har hemma rätt sort eller rätt mängd grönsaker eller att de ens vill ha det som jag serverar. Jag tycker att det är bekvämt. De får grönt varje dag ändå. Det går inte att överdosera c-vitamin så blir det mer än vad de behöver en dag så har det ingen betydelse.  Däremot är det bra att ge direkt i munnen då det i tex vattenflaskan "bryts" ned innan marsvinen hunnit få i sig hela dahsbehovet. Jag har veterinärer som är proffs på smådjur som rekommenderar det. Tex Roslagstulls smådjursklinik.

Slutsatsen är att det gör man som man vill med. Känner man att man kan tillgodose marsvinen rätt mängd c-vitamin dagligen på annat sätt är det ju överdrivet.

sollyckan
0

Jag menar också att det är helt onödigt med c-vitamin som tillskott. Bättre med grönsaker/rotsaker och det ansvar har man ju när man har djur att se till att foder finns hemma.Har fött upp marsvin under x antal år förut men haft en paus nu och har aldrig gett tillskott och det ska mycket till om jag ska ge det till mina djur.

Men man är ju som sagt var olika.

Lady-X
0

#4 Jag litar fullt på de veterinärer som rått mig att ge tillskott för att vara på den säkra sidan. Jag har foder hemma till mina djur, de har allt de behöver hos mig. Det gör inte dem mer olycklig eller att de får sämre hälsa av att jag ger c-vitamindroppar istället för en extra näve vitkål. De får ändå grönt att mumsa på dagligen och all den näring och stimulans de behöver. Blir irriterad att så fort man hittar lösningar pga egen bekvämlighet (utan att djuret tar ngn skada what so ever) så ska man framställas som en ngt sämre djurägare. Du säger inte det rakt ut men undertonen är ändå den. " Bättre med grönsaker/rotsaker och det ansvar har man ju när man har djur att se till att foder finns hemma". Blir så trött!

Royalz
0

Det är bara onödigt och kostar massor av pengar att ge C-vitamin på flaska. Bättre att ge dom C-vitamin genom grönsaker än på ett onaturligt och konstgjort sätt.

Jo, tar man inte åt sig fakta vad som är bra för djuren man har är man faktist en sämre djurägare. Det är långt ifrån alla veterinärer som kan marsvin och bara för att just den personen är veterinär betyder det inte att den är Gud och vet allt.

Lady-X
0

#6 Om mina marsvin får fri tillgång till hö, rent vatten, varje dag bjuds de grönsaker och ibland frukt. De får c-vitamintillskott utöver det. På vilket sätt skulle mina djur må  sämre än dina? Jag tycker att man ska komma med fakta och inte en massa tyckande när man vill låta påskina att jag skulle vara en sämre djurägare än dig eller ngn annan. Så kom igen! Motivera med fakta, varför är jag en sämre djurägare?

Samtliga veterinärer i min stad är eniga om att Roslagstull (som är inte ligger i min stad) är mycket respekterade och kunniga just på marsvin (och andra smådjur). Enl dem och enl Jordbruksverket står att läsa att marsvin ska gest tillskott av c-vitamin. Det står till och med tips om att smula en vanlig c-vitaminbrustablett över maten. Det står även att man kan ge dem grönsaker av vissa slag så att det får i sig c-vitamin. Det står ingenstans att det är att rekommendera framför att ge tillskott. Eller att det på ngt sätt är sämre att ge tillskott.

Lady-X
0

#6 Var får du din fakta ifrån? Jag har inga problem att ta åt mig fakta. Men då ska det inte vara från "vanligt" folk som tror sig veta bäst eller som tycker en massa saker "att det är dyrt" osv. Om jag vill betala "massor" av pengar för c-vitamin gör knappast mig sämre än dig och är helt och hållet MITT val.

isblixt
0

Är det inte så att man KAN överdosera C-vitamin? Sjukdomen de kunde få av det heter också någonting med skörbjugg… Eller är jag helt ute och cyklar? Är bombsäker på det nämligen :)

Aristarcos
0

#8 vad är naturligast, att ge grönsaker som innehåller C-vitamin eller ge via vitamin droppar. De flesta här har lång kunskap om marsvin pga att de är uppfödare. Så jag tror nog att det vet att det inte är befogat om man bara ger dem c-vitamin rika grönsaker.

Yeay
0

Jag ger mina c-vitaminrika grönsaker dagligen men ger dom även någon nypa asorbinsyra i deras havre/kligröt som de får varje kväll för att vara på säkra sidan :) Ser inget fel i att ge c-vitamin tillskott för att vara säker på att de får i sig det dom behöver och blev dessutom rätt ordentligt tillrättavisad av min veterinär nere på blå stjärnan när jag sa att jag inte gav dem något extra c-vitamin utöver gott om c-vitaminrika grönsaker. Det var för ca ett halvår sedan och sedan jag fick höra det av någon som faktiskt ska vara ordentligt välutbildad och verkligen måste kunna sin sak så har jag för att vara säker gett dom lite extra c-vitamin :)

Får jag fråga varför alla här inne verkar bli så upprörda så fort någon utöver att ge dem tillräckligt med grönsaker dagligen även ger någon form av c-vitamintillskott? Det är ju inget de tar skada av direkt, eller har jag fel? För isåfall får ni gärna rätta mig :) 

Sen kanske ska tilläggas att jag dessutom inte tror på argumentet att det är det mest naturliga då jag absolut inte tror att det som är naturligt alltid är det bästa, ibland och kanske tillochmed oftast men jag tror verkligen inte det är alltid det är så. Menar inget illa eller så med det jag skrivit, jag är bara nyfiken på vad ni har att säga om det jag frågat om :)

Lyan
0

#9 Skörbjugg är när man fått brist på c-vitamin. Har också hört att man kan överdosera men jag kommer inte ihåg vad som hände då, dock var det väldigt stora mängder det gällde.

Jag tror askorbinsyra är bättre än dropparna, tycker det borde vara det iom att askorbinsyran är ren, är det inte annat tillsatt i dropparna?

Dessutom är ju c-vitamin bra för urinvägarna och kan minska uppkomsten av bakterier så jag tror inte det skadar alls med extra.

Just nu får inte mina askorbinsyra, dock får de andra vitaminer då jag inte har möjlighet att ha dem ute denna sommaren och så har de speciella UV-ljus, men jag tror jag ska köpa hem det igen bara för säkerhets skull.

isblixt
0

#12 Ja, jag vet att brist på c-vitamin kan leda till skörbjugg. Men sen läste jag att sjukdomen de kan få av för mycket c-vitamin också hette något med skörbjugg. Det var ett ord till efter skörbjugg… Irriterande att jag inte kommer på vad det hette.
Och ja, det är förmodligen ganska stora mängder som ska till.

[Chamisia]
0

Hmm, jag trodde att man bara kissade ut överskottet av c-vitamin?

Lyan
0

Jag har också alltid trott att man kissar ut överskottet, det är vad jag fått höra förutom denna gången.

#13 Kan du inte hojta till om du hittar det? Hade varit intressant att veta!

Crania
0

Det finns massor om överdsering på nätet, men frågan är vilken sida man ska tro på för alla är ju övertygade om att de har rätt. Dessa sidor gäller ju inte marsvin utan människor, men påverkar det oss så kan det ju påverka marsvin också.

Här kan man läsa att överdosering av C-vitamin kan ge njursten: http://hem.passagen.se/ahgren/vitaminer.htm

Sida på engelska där man kan läsa mer om överdosering: http://www.vitaminsdiary.com/vitamins/vitamin-c-overdose.htm

Några besvär man kan märka:
* Illamående
* Starkt illaluktande urin
* Uppsvälldhet
* Magbesvär

Här däremot på en norsk sida står det att man kan bota allt möjligt med C-vitaminer i stora mängder: http://www.iform.no/pub/art.php?id=265

Abico
0

Som jag förstått det är risken om man ger väldigt mycket c-vitamin att marsvinen får ett större behov av det att fylla liksom. Och att när man sedan någon gång ger mindre reagerar dom som om dom fått c-vitaminbrist.

Jag har aldrig gett annat än grönsaker till mina marsvin, om dom inte varit förkylda för då har dom fått lite extra askorbinsyra. Och så måste jag erkänna att jag aldrig mött ett marsvin med c-vitaminbrist (åtminstone inte sådan att det gått att se på utsidan, förlamning och dyl.) trots att jag träffat flera marsvin som på sin höjd fått en morot i veckan. Därav har jag dragit slutsatsen att vikten av c-vitamin kanske är en aning överdriven, jag tror faktiskt att marsvin överlever utan problem utan några grönsaker eller andra ersättande tillsatser ett bra tag.

Mina marsvin får dagligen grönsaker som ger dom allt dom behöver och lite till. Att stoppa i dom extra grejer "bara för att" skulle jag aldrig göra. Droppar i vatten eller över mat tror jag i många fall bidrar till att marsvinen drar sig för att äta och alltså får i sig mindre vätska eller mat än dom borde och skulle fått utan dropparna (de droppar jag luktat på luktar minsann inte gott, inte heller askorbinsyra är så smaskigt (jo jag har smakat) men går ner med lite trugande om det är nödvändigt). Dropparna lär visserligen gå att ge i munnen också men det finns inte en chans att jag skulle sitta varje dag och spruta i 10 marsvin droppar i munnen när det är helt meningslöst eftersom sådana sällan innehållar speciellt mycket vitaminer ändå ;) C-vitaminbrus kan vara direkt skadligt för marsvinen och är heller inte något jag skulle ge, ändå har "kunnig" veterinär envisats med att detta är livsnödvändigt för alla mina marsvin. Av vilket jag drar slutsatsen att man ska ta allt man hör med en nypa salt och inte lita blint på någon bara för att dom ska kunna sin sak. Bättre att försöka bilda sig en egen uppfattning om vad som är bäst genom att prata med många erfarna och duktiga personer.

Hanna 

isblixt
0

Jag hittade det! Det fanns i en artikel här på marsvin i fokus.

Länk: HÄR

Normalt sett kissar marsvinen ut den överblivna dosen av c-vitamin om de får mer än vad de behöver (vilket de oftast får då deras behov som nämnt är väldigt litet), det är helt naturligt och ofarligt. Ger man däremot tillskott, som är koncentrerad c-vitamin, och dosen blir uppåt 10 gånger för stor för att sedan komma ner på en mer normal dos igen förtvinar den normala mekanismen i marsvinet som tar upp vitamin C. När marsvinet inte kommer tillbaka till normala mängder c-vitamin igen kan den inte heller ta upp tillräckligt med vitamin C och marsvinen kan drabbas utav Pseudo Skörbjugg. Det är ett tillstånd med precis samma symptom som vanlig Skörbjugg.

Lyan
0

#16 Får kolla igenom dem lite :-)

#17 Jag har tyvärr sett c-vitaminbrist och det är inte roligt :-( Den första var en liten unge som vårt djuraffärsmarsvin födde när jag var liten, kommer bara ihåg att den låg på sidan och släpade bakbenen efter sig, kommer inte ihåg vad som hände med den men troligtvis avlivades den:-( Den andra var en lakelandhane jag hade för några år sedan, han föråt sig på morötter troligen, då fick de c-vitamin i vattnet och han drack nästan ingenting pga morötterna, han överlevde :-)

#18 Ah, det namnet kände jag igen nu när du säger det!

Abico
0

#19 - Fast hur ung var den ungen? En nyfödd unge äter ju ändå inga grönsaker eller tillskott utan får i sig allt från mamman. Då känns det ju troligare att det var något fel hos den vid födseln, något som hamnat i kläm eller så.

Hanna 

Lyan
0

#20 Kommer inte ihåg men den var normal från början, det var när de skulle flytta från mamman tror jag. I mitt minne var den stor som en 3 månaders, men som sagt, jag var bara liten då

Yeay
0

#17 Ville bara säga att mina två marsvin äter helt klart inte sämre efter att de fått asorbinsyra i sin kligröt. Hade utan asorbinsyra i början och dom kastar sig fortfarande över skålen så fort jag sätter in den, precis som förut :) Så alla marsvin tycker inte det smakar illa.

Sofieproppan
0

Jag hade marsin när jag var liten, vi pratar 80-tal. Man hade tyvärr inte samma kunskaper då, mindre burar, ensamma marsvin osv. Mitt ena marsvin dog av förkylning tror jag. Började nysa och sen gick det tyvärr snabbt. Det andra har jag förstått nu i efterhand hade nog c-vitamin brist. Fick nog inte tillräckligt med grönsaker. Åt mycket gurka, sallad och morot. Åt gräs och maskrosor på sommaren. Har ett minne av att hon blev just slö, rörde inte sig som hon skulle osv. Ingen trevlig syn. Avlivades. Nu har jag mycket mer kunskap och ger grönsaker som innehåller c-vitamin.

Tror dock som någon skrev att det inte ska överdrivas, detta behöv av c-vitamin. Marsvin är mycket små och mängden de behöver är inte mycket. Om man ser vad marsvin dör av, om man läser här inne, så verkar det inte vara pga det. Det är mycket urinsten, tumörer och annat.

Abico
0

#21 - Okej, ja det är ju svårt att analysera det så lång tid i efterhand :)

#22 - Det beror ju på hur mycket askorbinsyra det är och hur det blandas ut också. Med väldigt lite askorbinsyra som blandas ut i en skål kligröt blir det inte mycket smak av askorbinsyra. Men askorbinsyra smakar inte gott, prova lite själv :P

Hanna 

idipidi
0

Visst kan man ge tillskott om man nu vill det, men man ska vara medveten om att det inte är nödvändigt om man ger en bra kost i övrigt. Det är inte svårt alls att ge tillräckligt med c-vitamin via grönsaker.

Hur tror ni att det funkar i det vilda? Marsvinen är knappast anpassade för att äta tillskott varje dag. ;)

Man ska också hålla sån koll på dosen att man inte ger extrema mängder (vilket är lätt hänt), av ovanstående anledning.

Viktigt också att man inte ger c-vitamin i vattnet eftersom att det kan påverka hur mycket marsvinen dricker. De måste alltid ha tilgång till rent vatten. Bl.a. kan de få problem med urinvägarna om de dricker för lite.

Är man bara medveten om allt detta och ändå vill ge tillskott för att man själv sover lugnare då, så varsågod.

Yeay
0

#24 Ja, det är ju klart att det beror på. Men min poäng var väl mer att bara för att man tillsätter asorbinsyra i kosten behöver det inte göra att dom äter sämre :) Har läst att det ska smaka surt? Men har aldrig provat själv och det är mycket möjligt att det inte smakar något vidare. Men om man inte låter det ta över smakerna i maten borde det väl inte vara någon fara? :)

#25 Blev lite nyfiken efter att ha läst ditt inlägg, vet du vad marsvinens kost består av naturligt? Vilka växter och så det är dom äter i det vilda? :) För även om de självklart inte äter tillskott i det vilda så innebär ju inte det att dom inte behöver det i fångenskap beroende på hur bra vi kan ersätta allt de äter i det vilda i fångenskap. De kommer ju från sydamerika och alla växter de äter då tror jag knappast att vi ger dom, skulle bli förvånad om det växte vitkål där ute i det vilda där dom lever tex ;P Jag är mest bara nyfiken och grundar det mesta jag skriver på funderingar och vill bara vara tydlig med att jag inte menar något illa alls :)

Creation
0

#16 Huruvida C-vitamin orsakar njursten hos människor eller inte är en omtvistad fråga. Enligt de som menar att det inte kan orsaka njursten hos människor(majoriteten) är c-vitaminets transformering till kalcium en så pass långsam process att det inte hinner bli någon sten i människans kropp. Alltså bör det inte hinna bildas någon sten hos marsvin med deras snabba omsättning. De människor som fått njursten pga överdrivet intag av c-vitaminbrus har antagligen fått det på grund av natriumet i brustabletten.

Men man ska aldrig vara nog för säker förstås.

#26 Att så pass många marsvin i fångenskap levt utan tillskott och klarat sig utan tecken på brister är väl dock ett klart bevis på att det inte borde vara nödvändigt med tillskott?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

#26 - Nej fast det sa jag väl inte heller? Jag har själv sett marsvin rata både favoritgrönsaker och vatten för att deras matte/husse stoppat i något konstigt, men självklart är det inte alla marsvin som gör det.
Gott är det verkligen inte, aldrig att jag frivilligt käkar askorbinsyra igen. :P

Hanna 

Yeay
0

#27 Ja, det kan man se som ett klart tecken på det. Men jag hade även ett marsvin när jag var liten som mådde jättebra, var fullt frisk, pigg och uppvisade inga symptom på att vara deprimerad, trots det satt han pga av min dåvarande okunskap ensam och det enda fodret han fick var nån pellets från en zooaffär och hö. Grönsaker såg jag som godis och det fick han maximalt en gång i veckan och då handlade det om morötter. Inte skulle jag ge mina nuvarande marsvin samma kost eller låta dom sitta själva pga att det gick bra den gången :)

#28 Det kanske du inte gjorde, jag uppfattade det som om det var det du menade iaf :) Men då har jag nog uppfattat fel. Okej, jag har aldrig varit med om det faktiskt :P Men då har jag inte testat på spec många marsvin heller så det säger ju inte spec mycket :P

Lyan
0

Mina reagerade inte på askorbinsyra i gröten, men som sagt, det smakar förjäkligt :-P

Visste ni också att om man blandar askorbinsyra med blåbär så blir blåbären knallrosa istället för blåa :-P

Lady-X
0

#10 Jag litar inte på marsvinsuppfödare bara för att "de har lång erfarenhet" och föder upp. Jag litar på veterinärer som är medicinskt skolade och till fullo förstår mekanismerna i en liten djurkropp. Särskilt veterinärer som är väl ansedda på området. Det och vetenskapliga bevis, dvs forskning tar jag till mig. Vad en uppfödare tror och tycker är ingen bra källa anser jag när det är fakta vi söker.

#18 Intressant! Vem har skrivit den artikeln och var kommer uppgifterna i från?

Lady-X
0

Man kan ju ha balans på det hela. Om de fått mkt c-vitaminrika grönsaker en dag men lite sämre en annan dag kan man ju komplettera med droppar de dagar de inte fått de mest c-vitaminrika grönsakerna. Mina älskar sina droppar som de får direkt i munnen. Jag jobbar på att få dem att gilla persilja, kål etc som de helst inte äter konstigt nog!

FeliciaS
0

Jag skulle aldrig ge mina marsvin några konstgjorda tillskott när de får i sig allt de behöver genom det de gillar mest. Det kan likaväl jämföras med människor, vem vill äta massa tabletter och piller istället för frukt och grönsaker? Det känns inte särskilt hälsosamt precis.

Ett stort problem med vitamintillskott är att marsvinen får i sig alldeles för mycket, för koncentrerad dos, av vitaminer. Mer finns att läsa i artikeln "Marsvin och c-vitamin" :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lyan
0

#33 Jag! Är jättedålig på att äta nyttigt och tex vatten går inte alls :-P

Lady-X
0

#34 Jag med! Stoppar i mig allt i pilleväg. Alla genvägar till en bättre hälsa och ett vackrare yttre är min melodi ;-)

[Strawberi]
0

Enda piller jag äter är antidepresiva. Och annars är jag HELT piller fri! Jag äter grönsaker och sådant så inte behövs några piller här inte!

Moa-16
0

#31 Men det säger ju lixom sig själv att det är bättre för både djuren & oss människor att äta grönsaker istället för piller/pulver med vitaminer. Finns ju en massa att välja på. Tycker faktiskt det är väldigt onödigt att ge marsvinen extra vitaminer. Om dom nu är friska. Finns ju extremt många grönsaker som inehåller mycket C-vitamin!

[Strawberi]
0

#37 - Precis!! Grönsaker FTW

Lyan
0

Jag äter inte vitaminpiller heller fast jag hade nog behövt det, men håller på att försöka lära mig äta nyttigt. Men vatten går bara inte, får kväljningar :-( Men då får jag i mig vitaminer med provivan istället :-)

#38 Vad betyder FTW?

Lady-X
0

Mitt marsvin äter inte kål, persilja, broccoli eller blomkål. Han äter bara syrliga grönsaker som typ paprika, men det kan man inte ge varje dag om jag förstått det rätt pga syran. Vad återstår att ge som är c-vitaminrikt. Han gillar morötter så han får det samt paprika några ggr/v. Serverar även det han inte gillar men han rör det ej. Utöver det bara hö. Så han knaparar sig inte mätt på pellets.

Abico
0

#40 - Marsvin är smarta djur. Vet dom att det kommer godare mat så ratar dom det som inte är lika gott :P Dom är också ofta misstänksamma mot ny mat och det tar ett tag innan dom lär sig äta nya saker.

Hanna 

Lady-X
0

#41 Japp. Men tills han accepterar de "läskiga" grönsakerna får han c-vitamintillskott. Han får inte i sig tillräcklig mängd c-vitamin annars de dagar han inte får paprika och annat syrligt. Eller är det yttepytte lite c-vitamin som behövs dagligen? En halv morot, räcker det (han får inte i sig mer på ett dygn).

Sandra-B
0

Jag ger mina marsvin paprika (grön eller gul) varje dag och det är inga problem med det här iaf (även vitkål och ofta även morötter ges det dagligen).

Vuxna marsvin behöver ungefär 10 mg C-vitamin/kg kroppsvikt (dräktiga och växande ungefär tre gånger så mycket), gul paprika innehåller 205 mg C-vitamin/100 gram (enligt livsmedelsverkets hemsida) vilket innebär att ett marsvin som väger ett kilo behöver äta ungefär fem gram gul paprika dagligen för att få i sig tillräckligt med C-vitamin.
Med andra ord så är deras C-vitaminbehov inte speciellt stort och det går väldigt lätt att tillgodose det med naturliga vitaminer- det vill säga genom grönkost.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Lady-X
0

#43. Tack för info. Siffror är inte min grej, hur mkt är 5 gram paprika då? Motsvarar det en halv normalstor paprika, en hel, en tredjedels?

[Strawberi]
0

#39 - *s* förlåt det kom av bara farten, eftersom min kompis och jag har pratat väldigt mycket med varandra på senaste tiden, det betyder for the win! :-)

Tasspuls
0

#44 Oj, nej! :) 5g paprika är väl ungefär en bit på 2x1cm…jättelite alltså :)

Jag är också emot tillskott, då de som sagt behöver så lite grönsaker för att tillgodose behovet. Jag är också emot att "överdosera" grönsaker. Jag brukar ge motsvarande en LITEN bit paprika och en kvist broccoli per marsvin och dag+en liten bit morot och lite kraftfoder. Resten vill jag ska bestå av hö och vatten. För mycket grönsaker är ju inte heller bra för dem, de ska ju äta HÖ. :) Har läst här om många som är så oroliga att marsvinen inte får i sig tillräckligt via grönsaker, men det finns ingen anledning om man ger av de c-vitaminrika grönsakerna ex broccoli, paprika, persilja, grönkål, dessa behöver man ge max 10g (broccoli 10g, de andra ca 5g) av per dag för att täcka behovet till ett vuxet marsvin på 1kg. Andra grönsaker man behöver ge mer av (och som jag därför inte låter vara ensam c-vitaminkälla) är vitkål, rödkål, kålrot mm. Sedan är det ju inte så att ett marsvin far illa OM man skulle missa ge grönsaker en dag eller två, det tar ju några veckor/månader/år innan de får några symtom MEN självklart ger jag ändå varje dag, men någon fara om man glömmer någon gång är det ju inte.

Lady-X
0

#46 Ha ha ;-), ja sa ju att siffror inte är min grej! Tack för infon!

mini-kapubara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kan man verkligen ge sina marsvin vanliga C-Vitamin brustabletter?

alltså inte hela så klart men en liten bit i vatten flaskan någon dag i veckan,

mina grisar äter grönsaker varje dag, morötter, vitkål, blomkål, gurka och även äpplen, dom har alltid hö och får ofta maskros blad,

kan man ge dom broccoli också?

jag har  tyvärr glömt lite eftersom det ändå är ganska många år sen jag haft marsvin,  =)

Tack kram Sunni

Yeay
0

#48 Jag fick det som rekomendation av min veterinär iaf att man ska ge dem en liten bit av en c-vitamin brustablett varje dag i sitt vatten. Det fick jag trots att jag även sa att jag gav dem c-vitamin rika grönsaker varje dag, hon påstod att det inte skulle räcka. Men hur väl det stämmer vet jag ju inte, men om hon är veterinär så borde det väl iaf inte vara skadligt. Broccoli ska gå bra att ge dem, mina är dock itne spec förtjusta i det alls :P

Tasspuls
0

#48 Nej, du bör inte ge dem brustabletter. Ge grönsaker som du redan gör istället :) Broccoli är en utmärkt c-vitaminkälla.

mini-kapubara
0

tack för hjälpen =)