Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: svenska-marsvinsföreningen
Läst 991 ggr
mini-kapubara
0

Regga vuxen hona

jag funderade på om jag kan regga Mirabelle, hon har ju ingen stamtavla, men om jag får ungar med henne kan dom få stamtavla då?

hmm det kanske är en dum fråga? men men ;p

HumlanochJuvel
0

Ja, du kan regga henne och ungarna kan få stamtavla sedan också men det blir inte så mycket som står på mammans sida (på ungarnas stamtavla) då förutom hennes namn eftersom Mirabelle inte har någon stam.(och hanens namn, stam osv. kommer stå på "pappans" sida på stamtavlan) så visst kan ungarna få en stamtavla :)..
(Jag reggade mitt marsvin Humlan och hon har ingen stam, vet bara ras, färg och födelsedatum som jag har räknat ut.)

(Tror det är så som jag skrev ialla fall ^^)

mini-kapubara
0

det låter ju jättebra,

Tack =)

HumlanochJuvel
0

#2 Så lite så :) ( lycka till med din ev. framtida kull! =) )

Abico
0

Du kan regga henne om hon är rastypisk. Men du måste inte ha föräldradjuren reggade för att kunna skriva stamtavla på ungarna. Stamtavlan är ju bara som ett släktträd där det står uppskrivet föräldradjurens namn och deras föräldrars namn o.s.v.
En stamtavla kan du skriva själv hemma.

Hanna 

HumlanochJuvel
0

#4 Nu kom jag på en kanske lite dum fråga men blev lite nyfiken.. 
Kan man inte regga "pet" marsvin (alltså någon blandning mellan olika raser) bara för att få stamtavlan hemskickad om man vill ha det (om t.ex. marsvinet är till salu och man vill skicka med stamtavla)?? (Vi säger att "pet" marsvinet har stam även om det är någon blandning mellan flera raser.) Det blev lite rörigt men hoppas du förstår hur jag menar :)

Abico
0

#5 - Att registrera sina marsvin går till största del ut på att få ett reg.nummer så att dom gå att ställa ut i rasklass. Petmarsvin går inte att regga eftersom det inte är någon ras. Vill du ha stamtavla kan du enkelt göra en i t.ex. word och skriva ut. Här är en modell jag gjort själv, väldigt simpelt men praktiskt om man vill ha stamtavla på sina pettar fastän dom inte är registrerade.

Hanna 

HumlanochJuvel
0

#6 Okej, tack för svaret. :) ( Jag har inget pet marsvin som jag ska ha reggad, jag var bara nyfiken ^^ )