Kliar i näsan av marsvinen
Har aldrig reagerat på ngt djur tidigare. Inte ens hästar och stallmiljö, katt eller vad än det handlar om. Men då jag sitter i samma rum som marsvinen eller grejar i deras bur kliar det i näsan. Har även sår i näsan som jag börjar förknippa med dem. Kan sår i näsan ha samband med allergi? Ska prova att byta ut spånet till pappersströ. Kan man ge dem höbricketter? Hoppas på att det är damm från burmaterialet och inte dem i sig som jag reagerar mot.
Vad är bäst att göra, undvika eller "vänja" sig vi dem. Vill inte att det förvärras så att ev allergi "sprider sig" så att den kommer att omfatta även andra djur. Orolig…
Höbriketter har jag för mig att jag läst här om förr att man inte ska ge dem. De behöver hö så som det är. Någon annan som vet mer får gärna svara.
Testa att byta ut till pappersströ eller något annat som är mer allergivänligt, fleece kanske? Det du kan göra med höet är att du går ut och skakar det lite innan du ger dem det om det dammar mycket.
Hur bor du? Har du marsvinen i samma rum som du sover? Annars kanske det går att flytta på dem.
Hoppas att det blir bättre och att du ej är allergisk mot de små liven 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se