Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1095 ggr
Piggy-wiggy
0

Hane och hona i samma bur?

Har 2 frågor som jag skulle vilja ha svar på.

Den första frågan, hur gammal bör en hona vara vid första kullen?

Undrar också om det funkar att ha en hane och hona tillsammans om hanen är kastrerad? Hanen i just dett fall är ett år och honan är 3 månader. Har även 2 hanar redan på 10 månader men villskaff 2 till och dom jag blivit förtjust i råkar vara en av varje kön. Hur löser jag detta bäst?

Tacksam för svar :)

HannaVastervik
0

Går väl bra att ha en kastrerad hane med en hona. men varför sätter du inte två honor och sen två hanar i samma bur om de du blivit förtjust i är en hona och en hane och det är det du har hemma med??

Piggy-wiggy
0

Dom jag har hemma redan är 2 hanar så med dom 2 nya blir det 3 hanar och en hona.

Hade det varit 2 avvarje så hade jag ju satt damerna tillsammans och herrarna för sig.

Vet inte riktigt hur jag ska göra…

Aristarcos
0

Hona + kastrerad hane   samt två okastrerade tillsammans funkar ju. Bara den kastrerade verkligen _är_ kastrerad så funkar ju det jättebra, så länge honan inte går med okastrerade hannar, men honan kan ju möjligen orsaka gruff i buren med de okastrerade hannarna, om de är nära varandra..!

Aristarcos
0

Avel artikel

Du kan klicka på artikeln som jag la in här ovan, angående avel och en del om detta , det är en artikel här på marsvin i fokus..

Piggy-wiggy
0

Tack för svar!

Kom på en fråga efter att jag läst artikeln…

Det står att honan behöver sällskap av en eller fler honor efter att kullen är född och hanen ute ur buren. Då undrar jag om det inte funkar lika bra med en kastrerad hane? Eller kan han skada marsvinsbäbisarna? Måste det alltså vara en hona?

FeliciaS
0

Honan bör vara runt 10 månader när hon får sin första kull, men det viktigaste är att gå på hennes kondition och hälsa. Hon får inte vara tjock, eller för tunn, när hon sätts med hane utan hon ska vara i bra form.

Jag skulle löst din situation genom att kastrera hanen ganska omgående, lämpligast är att göra det när de är runt 1 år. Låt honom bo hos dig ett par veckor först bara, så han hinner anpassa sig till sin nya omgivning innan kastreringen för att han ska slippa återhämta sig i en helt ny miljö.

#5 En kastrat funkar lika bra som en hona, huvudsaken är att hon har sällskap efter det att ungarna är avvanda eller har flyttat. Är det 3 månaders honan du funderar på att para?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Piggy-wiggy
0

Ja, det är 3 månadershonan samt den nya hanen jag funderar på att para. Nya hanen är en self de golden, honan är jag osäker på för det fanns inga papper p henne. Eftersom jag vill para dom 2 nya så måste det ju bli en av hanarna jag redan har som får bli kastrerad och sedan bo ihop med nya honan tills hon är redo att bli parad. Nya hanen får väl bo ihop med den andra hanen jag redan har och sen får jag väl hålla tummarna att dom funkar ihop…

Känns lite tråkigt att behöva separera dom 2 jag har hemma nu, dom har växt upp ihop och just nu håller dom på att göra upp om dominansen så dom bråkar en hel del. Kanske vore ny burkompis bra för dom?

Piggy-wiggy
0

Glömde säga att dom 2 hanarna jag har hemma är 10 månader. Är det för tidigt att kastrera dom vid den åldern?

FeliciaS
0

#7 Varför ska du ta en kull då? :)

Jag skulle kastrerat den nya hanen ändå, risken finns att han inte funkar så bra ihop med hanar efter att han bott med honan om han nu gör det.

Mvh Felicia

Piggy-wiggy
0

Jag funderade på detta hela helgen och på söndagen när det var dags att hämta hem dom bestämde jag mig för att ta en hane istället för honan så det blev till slut 2 nya hanar istället. Det blir enklare så och dom var far (1 år) och son (8 veckor), då vet jag att dom funkar ihop också.

Nu har vi haft dom hemma i ett dygn och dom är jättemysiga :)

Första mötet med dom 2 hanarna vi redan hade var inte så trevligt men andra gången gick det bättre :)

FeliciaS
0

#10 Låter ju jättebra, vad skönt :)

Mvh Felicia