Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2005 ggr
[Maijah]
0

Haltar, vad göra?

Dax för nästa problem då -.- 

Min ena hona, Brumma, som jag misstänker börjar utveckla äggstockscystor, haltar nu också. Höger bakben är det som inte vill hänga med. Hon stödjer jättelite på det men inte mycket, man ser när hon går och springer att hon hoppar på bara det ena benet. Upptäckte detta i morse.

Jaha, nu blir jag ju ännu oroligare för min tjej, vad ska jag göra? Vänta? Åka in till Vet? Jag försökte klämma försiktigt på benet/gemföra med det friska men tror mig inte känna något ovanligt, ska testa igen.

Jättetacksam för svar!

Abico
0

Kan hon ha trillat ner från någonting i buren? Hoppat och landat fel?
Jag skulle ha väntat någon dag innan jag åkte till vetten, ofta verkar sånt här gå över av sig självt ganska snabbt.

Hanna 

[Maijah]
0

#1 Jag tror inte det, hon har både äggskalsöga och starr på ena ögat nämligen, så hon hoppar inte gärna upp på husen. (Jag har inte sett henne göra det en ända gång sen hon fick starr på det ena ögat) Hon ser ju med andra ögat - det är helt friskt - men hon har blivit lite osäkrare då hon knappt ser något på det andra.

Ok, jag tror jag avvaktar och ser lite då…

godisgrisen
0

Ja du kan nog vänta lite och se. Troligen går det snart över. Vi har haft några halta typer här.

Arthur hängde upp sig själv i burgallret med sitt ena bakben, vi fick krångla loss honom. Efteråt så hade han riktigt ont och vi åkte till Ulltuna och röntgade benet. En liten spricka hade han fått. De gjorde inte mer utan han skulle bara hållas i stillhet. Det läkte ganska fort men han fick ett rejält överben på benet och det var lite stelt ibland.

När Kinross kom till oss från Skåne hade han skadat ett bakben i transporten. han var väldigt halt men jag höll honom i stillhet precis som med Arthur och det läkte bra. Han har inga problem alls med sitt ben nu.

I våras så haltade Episkey på ett framben. Hon var öm upp i bogen. Hon hade väl fått en smäll, ibland tacklar de ju runt husen ganska våldsamt. Hennes skada satt i ett tag men nu är det ju helt bra.

Ett av marsvinen vi hade när jag var liten Ylle haltade då och då med sitt ena bakben. Vet inte varför. Det var korta perioder och gick alltid över innan vi började oroa oss så mycket att han fick gå till veterinären. Han är förövrigt det marsvin jag haft som levt längst, 11 år blev han!

Så har det ju varit några tass och klo skador också. Oj det låter som jag plågar mina stackars djur… hm… men det är ju rätt många marsvin som bott/bor med mig.

[Maijah]
0

#3 Oj en 11:åring, det hör nog inte till det vanliga :p Ja men du har ju ett par st som sagt;) Inte konstigt att det blir ett par skador då och då, olyckor händer ju.

Jag tror inte det är någon större fara, hon kliar sig med det som vanligt nu t.ex så hon kan inte ha jätteont, men man blir ju så nojjig när något händer :p

EvaLuna
0

Jag har oxå haft ett marsvin med mkt svåra äggstockscysteproblem som haltade ett par dagar med några månaders mellanrum. Hittade aldrig nån tass- lr kloskada, ingen muskulär smärta eller så. Tror kanske att de kan vara relaterat till hormonstörningarna.

Jag tror inte heller du behöver oroa dej!

FeliciaS
0

Marsvin kan, precis som människor och andra djur, också trampa fel, sträcka sig eller liknande och halta. Jag tycker du ska avvakta men hålla koll på det så hon inte blir värre.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Maijah]
0

#5 Hmm ok, jag hoppas det inte är äggstockscystor min hona börjar utveckla…… men det är typiska symptom på det tyvärr :/

#6 Ja man får ju hålla koll….

….men nu haltar hon inte alls längre iaf :) Det var nog bara en liten vrickning/stukning elr något som tur är:)