Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 3063 ggr
Piggy-wiggy
0

Sperma i pälsen=omöjligt att få bort?

2 av våra 4 marsvin rider väldigt mycket på varann just nu. I helgen var jag tvungen att bada dom för dom hade båda 2 sperma i pälsen på flera ställen. Tyvärr var det omöjligt att få bort sperman med tvål så jag provade även med lite diskmedel för det var nån som sa att det skulle funka men det gjorde det inte. Det slutade med att jag fick ta saxen och klippa bort vilket inte syndes så mycket efteråt eftersom båda har ganska lång päls.

Nu har även det andra marsvinsparet börjat. Där är det pappan på ett år som rider på lille sonen 10 veckor och idag hade även han sperma i pälsen. Dessa 2 små herrar är korthåriga selfar och jag vill helst inte klippa i deras päls eftersom det antagligen kommer att synas.

Nån som har tips på hur man kan få bort detta klet från pälsarna??

Creation
0

Den enda enkla och välfungerande lösningen jag funnit är klippning. Någon gång, när kletet fastnade på olämpligt ställe(nosen), försökte jag med någon sorts salva jag ej minns namnet på just nu(gul rund burk, vanligt läppbalsam typ), men det var både kletigt och krångligt. I slutändan fick jag rycka loss det ändå.

Spela roll om det inte ser bra ut, det växer ut igen. :-) Kan säga att det inte sett snyggt ut någon av de gånger jag klippt efter att mina marsvin fått sperma i ansiktet eller nära huden på resten av kroppen. Men hellre det än att de går runt med klet i pälsen.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Piggy-wiggy
0

Jag lyckades tillslut få bort det med hjälp av en babywipe, jag tog det i stort sett med en gång innan det torkade…

Nassing
0

Eftersom sperma är protein stelnar det så fort man har varmt vatten på, ungefär som ägg….

Ta kallt vatten om det går, annars låt det torka och kamma försiktigt bort det. Har det blivit som en klump kan man, när den är torr "gnugga" isär den o sen kamma med fin kam.

FeliciaS
0

Jag har hört att man kan få bort det med vaselin, testa det :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus