Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1221 ggr
Mari
0

Nu är det min tur :(

Nu är det visst min tur att få dras med Ohyra på marsvinen Rynkar på näsan

Efter att ha läst artikeln och kollat på bilderna är jag rätt säker på att det är static lice mina älsklingar fått. Dock såg det ut som på Maja att det var någon slags liten mask som rörde sig i pälsen, kan det vara så eller har hon fått Sellnik?

Ingen av dem har tappat hår, mitt långhåriga marsvin Kola är värst drabbad, hela hennes päls verkar utsatt. Förstår inte hur det kan ha kommit så snabbt? Det var inte länge sedan jag gick igenom dem alla.

Marsvinen verkar inte må dåligt av detta, de kliar lite extra i pälsen nu när jag varit och petat där men inte mer än vanligt, äter, sover och pratar. Kan detta vänta med att gå till veterinären tills på måndag/tisdag? Eller måste jag akut ut nu i helgen?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Det är bara den kastrerade hanen Terry som jag inte kan hitta dessa symptom på, dock så vill han heller inte vara still när jag undersöker fast jag antar att det är lika bra att behandla alla 5? Speciellt när hans burkamrat också har detta fast i väldigt liten uppstättning mot för de andra 3 damerna

Haha ursh det kliar på mig nu Skrikandes

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fridaaaa
0

#1 Hade nog behandlat alla för säkerhets skull :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Abico
0

Tror att du blandat ihop det lite. Static är små "prickar" på hårstråna, helt ofarligt och lättbehandlat. Running lice är små "maskar" i pälsen, också det tämligen ofarligt och lättbehandlat. Sellnic är marsvinsskabb, livsfarligt utan behandling men också ganska lättbehandlat.

Du får bestämma dig för en av dom så ska du få hjälp sen med behandling :P

Hanna 

Mari
0

#3 Men det är både prickar på hårstråna, iaf på alla marsvinen. Maja såg jag även något genomskinligt som maskade sig runt nere vid hårbotten, hon är även mer mjällig eller vad man ska kalla det på rumpan än de andra.

Ska man klippa av all den långa pälsen på de två långhåriga? Gråter

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

gnagarlover
0

testa matolja och hjälper inte det så blir det vetten.du badar dem först med hexocilschampo

Mari
0

Jag åker nog direkt till veterinären, känns lite osäkert att doppa dem i matolja och låta det sitta i en vecka Obestämd Speciellt när jag är osäker på vad det är, jag ser ju både saker som sitter fast på hårstråna och något som kryper nere vid hårrötterna Förvånad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fridaaaa
0

likabra att höra direkt med en veterinär då :D Så att man får rätt behandling med en gång .)

Mari
0

#7 Precis vad jag tänkt, ska prata med jourhavande veterinär idag, så får vi se vad de säger.

Någon som vet om detta brukar försvinna direkt när de fått behandling? Eller kan det vara kvar länge?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lady-X
0

Om det är maskarna "running lice" fungerar ohyreshampo för att bli kvitt dem. Kan köpas på Zoo.  Oljan är för Static Lice. Stacic måste inte behandlas då det inte orsakar problem för marsvinen, men vem vill ha Ohyra på dina djur… Sellnic behöver en veterinär skriva ut preparat som tex Stronghold. Håller på och behandlar mina marsvin just nu för Sellnic. Sellnic syns inte i pälsen utan sitter under huden.

Fridaaaa
0

#9 stronghold finns receptfritt.

Lady-X
0

#10 Är du helt 100 på det? För det blev ett väldans dyrt veternärbesök där det i slutänden i alla fall var jag själv som sa vad diagnosen var och vilken behandling som gällde. Hade blivit bra mkt billigare att bara köpa medicinen.

Fridaaaa
0

#11 har sett det i sölvesborg i alla fall… du kan ju kolla på apoteket