Rumsren, ja just det..
Det har jag läst på flera håll att marsvin är renliga djur som går att toaträna till rumsrenhet. Men mina pojkar skiter och pinkar överallt både i buren och utanför. Det står att man ska samla upp "alla korvar" och lägga dem i en hörna "så fattar de snabbt galoppen". Vet inte om mina är mindre begåvande men de fortsätter friskt bajsa järnet överallt trots mina ansträngningar. Det är ett himla sjå att samla upp alla korvar dessutom och få dem på ett ställe. De tvekar heller inte på att kissa i både matskål och i höet där de sedan sitter och smaskar. De är rena riktiga grisar de två. Egentligen är det väl skitsamma (bokstavligen) då golvet går att moppa osv. Men finns det verkligen rumsrena marsvin och HUR I HELA FRIDEN bar ni er åt för att lyckas med den bedriften?!?
Jag skulle säga att det är mer undantag än regel att marsvin kan gå att få rumsrena. Själv skulle jag aldrig ge mig på det ;)
Hanna
Våra grisar lärde sej att bli rumsrena genom att vi bevakade dom som hökar när dom va på soffan. Så fort dom kissade - ner i lådan eller buren. Ganska snart kopplade dom, även om de hände att de satt på kanten av kisslådan & kissade utanför…
Nu är dom helt rumsrena & har tydligen själva dragit slutsatsen att kissregeln omfattar även golvet. De bästa av allt var att våra äldre masrvin tydligen har lärt juniorerna hur man gör. Dom e nämligen rumsrena trots att vi aldrig pottränat dom!
En bajsplutt hamnar då & då på golvet, men de är ju lätta att dammsuga upp….
Marsvin kan aldrig bli helt rumsrena. Bajsar gör dom överallt. Det kan dom lixom inte kontrollera.
Mina brukar kissa direkt när jag sätter in dom i buren. Eller om jag sätter en plastpåse på golvet kissar dom där,ibland.. Jag har dock aldrig tränat dom. En del marsvin är väl helt enkel,naturbegåvningar ;)
Mina marsvin är helt renliga när man har dem i knäet, fast när de blir nödiga så kan man inte stoppa dem, men om man har dem i en handduk så bajsar de på direkten :P