Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 2334 ggr
Mimmitroll
0

Höbal eller hö från djuraffär?

Jag undrar vad som är bäst, om man köper höbalar från en bonde eller om man köper såna där stora säckar med hö ifrån djuraffären? Just nu köper jag från affär, men jag ser alltid till att det är små lufthål i påsen, så höet är någorlunda luftat.

Så jag undrar, vad är bäst för marsvinen, att köpa på bal eller i affär? Jag an också nämna att jag "bara" har 2 marsvin och det går inte åt jättestora mängder hö.

Sen undrar jag också hur länge en höbal håller sig, om man skulle köpa flera samtidigt?

Hoppas det gick att förstå :P

PNILA
0

Om du har möjlighet så är i alla fall hö från bonde mkt billigare ,,,

Och i min mening bättre ,det hö du köper från affären kan vara skördat förrförra året men bonden säljer sitt senaste om han är seriös ,

lägg det i luftiga papperssäckar o ha de öppna så håller de länge ,

och slösa med höt !!! jag betalar runt 17 kr för 20 -23 kilos bal !!

och säckarna på zoo kostar väl runt 100 kr ,,,,,

lycka till

p

Mimmitroll
0

Okej, tack så mycket :)

Creation
0

Du kan läsa om samma ämne här: Köpa hö från bonde. :-) Där får du säkert svar på dina frågor. Småbalar brukar vara på omkring 10-15kg. En 15kg bal bör räcka minst 3 månader för två marsvin.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mimmitroll
0

Tack så mycket, men jag undrar, håller sig balen fräch i 3 månader? :)

gickan87
0

#4 Om balen inte ligger fuktigt så är den fräsch i upp till 3 år (egen erfarenhet) Men märker du att höet börjar damma/lukta konstigt så släng det. Då har det troligen blivit fuktigt och är inte hälsosamt längre.

MVH Erika :)

Mimmitroll
0

Okej, tack. Vi har en sval källare där jag kan ha det. ;)

Lyan
0

#1 Oj, vad billigt! Här är det mycket dyrare för ibland dåligt hö

Mimmitroll
0

Jag tror jag kan köpa hö genom stallet till mina marsvin, jag får prata med ägaren :)