Kastrera äldre hane + honfråga
Hur mycket större är riskerna med att kastrera en hane på 3 år och 10 månader än en ung hane?
Hanen på närmare 4 år är frisk och kry, i lagom hull osv.
Hur fungerar det med kastrerad hane i honflock?
Kommer han att försöka rida på honorna mycket?
MVH Erika :)

Med tanke på att han är ganska gammal hade jag nog inte vågat söva han. Jag har en kastrerad hane i min honflock med fyra honor, funkar super. Han blev nog dock kastrerad ganska ung
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Personligen tycker inte jag att 4 år är någon ålder på ett marsvin, men i slutändan måste man ju tolka marsvinet det handlar om. Märker du någon skillnad på honom nu som för 2-3 år sedan? Kan du känna att han är en "åldring"?
Han kommer rida på honorna så mycket som en okastrerad hane - mycket i början men sedan lär det dala av. När honorna brunstar kan det också bli lite ryttartävlingar, men det blir det ju också mellan honorna så det bör ju inte vara något som stör :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

#2 Nej, han är likadan som när han var yngre. Aldrig varit sjuk och behövt veterinärvård. Kanske liiite för tjock, men inte mycket.
Han är mer som en liten dåre än en gamling.
Får fundera på detta ett par dagar.
Men blir det inte väldigt jobbigt för honorna om hanen ska jaga dem och rida på dem hela tiden i början? De är i ungefär samma ålder som hanen.
De kan inte bli sjuka/stressade av honom då?

Jag tycker inte han är för gammal att söva. Det verkar bero på andra faktorer än åldern vad gäller narkosdöd hos marsvin. Välj en erfaren veterinär!
Det blir inte jobbigt för honorna. Han jagar dem inte varje dag. Han jagar dem bara när de brunstar. Och då jagar de ju ändå varandra när det bara är honor i flocken.

#5 ok. Har en veterinär som jag litar på, har kastrerat 3 kaninhanar och 1 råtthane hos honom utan några problem.
Om man sätter ihop en bur som är 120*60 med en bur som är 100*50 är den okej till totalt 5 djur då?
#5 Ja, jag tycker det är ett bra mått :)
#3 Det är ju ett normalt beteende även för en okastrerad hane att jaga honorna i början och jag har då inte märkt någon hona som klagat ;-) Blir han FÖR på, vilket det finns vissa som faktiskt är, så är honorna duktiga på att veta hur hårt de behöver hytta med näven för att killen ska fatta :)
Håller med #6, det är ett bra burmått.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Tack för svaren!
Så ska man bara våga ringa och beställa tiden också…
Blir fattig månad för mig, fick betala sammanlagt 7 138 kr för de 2 ggr jag var in med hans nu avlidne bror. Men vad gör man inte för dem?