Köpa hö från bonde
Ja, nu har jag börjat fundera på om jag inte ska börja köpa hö direkt från källan istället(bonden). För närvarande köper jag hö i en djuraffär, vilket funkar helt ok, men jag har kollat runt lite och märker att jag skulle kunna få lika bra eller antagligen bättre hö för halva till en fjärdedel av priset jag betalar nu.
Då undrar jag om det finns någon kunnig som kan säga mig vad man ska tänka på när man köper hö på så sätt? Vad är bra och vad är dåligt?
Det jag tittar på nu är kravodlat, skulltorkat och analyserat. Vad är skillnaden mellan detta hö och hö som är torkat på annat sätt och ej kravodlat? Med analyserat, menas det att de vet vilka näringsvärden höet har, att det inte innehåller farliga ämnen eller vad betyder det? Mycket bra pris och nära annars, så det är lockande…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Det låter som ett bra hö!
Skulltorka är ett sätt att minska på tiden som höet måste torka. Detta görs innomhus med en fläktar (?) har jag för mig. Det är ett säkrare sätt att få fram ett bra foder, eftersom andra metoder hänger på väderleken under torktiden.
Kravodlat hö innebär ju då att det inte har använts några kemiska bekämpningsmedel elr konstgödsel.
Att det är analyserat menas med att man då vet man hur mycket av de olika näringsvärderna det finns i höet.
Jag skulle absolut köpa det till marsvinen om jag vore du, vet du vilken kvalitet det är på det? Dvs är det grövre elr tunnare? Om det är fint och tunnt är det nog ett utmärkt hö till grisarna :)
Höet i butikerna är oftast väldigt blekt och luktar lite, vilket påvisar att näringsinnehållet i det höet inte är speciellt bra. Köper mitt hö där jag vet att en höstägare köper sitt hö till sina tävlingshästar. Så jag förutsätter att det höet är bra. Det är grönt, fint och luktar gott av höet :)
Glömde skriva att jag betalar 2kr / kg för det höet ca 20:- / bal.
Bra att lukta också så du inte känner mögellukt i balarna..det glömde jag att påpeka..
Det är bra mycket billigare från bonde och känns fräschare också tycker jag. Sist jag hämtade hö betalade jag 2kr/kg+moms ofta är det billigare ändå.
Jag blev duktigt lurad en gång när jag köpte hö. Skulle köpa hö i storbal (80kg) och pratade flera gånger med bonden som sa att det här nya sättet att göra på (hade köpt av honom tidigare, i småbalar) när man plastade in höet var mycket bättre eftersom det skräpade ner mindre. Slutade en månad senare med att jag hade 80kg mögligt hö att åka och slänga… Tydligen plastar man aldrig in hö utan det var någon silage-variant. Numer dubbelkollar jag alltid så att höet inte är plastat innan jag åker och hämta något.
Jag vet inte om jag blev lurad sist också, det handlade nog mest om att jag inte kollade upp vad det var jag köpte *s* Det stog hö i småbal i annonsen och småbal brukar innebära 12-15kilosbalar vilket är det jag brukar köpa. Men den här gången var det löspackat skullhö vilket ungefär innebär att det tar massor med plats men inte är så mycket i. Så istället för 4st 12-15kilosbalar som jag brukar ta varje gång lyckades jag få in 6 stycken 5kilosbalar i bilen. Fint hö är det ju men i fortsättningen ska jag kolla upp bättre så att det är i hårdpressade balar för det är bra mycket smidigare att hantera :P
Min checklista är alltså ungefär den här:
*Inte plastat
*Inte löspackat (utan hårdpressat)
*Tunna strån
*Luktar gott
Här är en jättebra sida att hitta hö på, så finns blocket också förstås.
Hanna
Jag har häst & hanterar därför hö dagligen. Jag skulle hålla med om i princip allt ovanstående, men poängtera att det är SÅ viktigt att känna på balarna så inte minsta lilla blött existerar på dem, inte heller fuktigt. Det kan då vara mögel i hela balen. Plus att även om det bara är mögel i tex ett hörn, så har ju mägelsvampen ofta hunnit sprida sig till hela balen trots att det inte syns för ögat.
Det ska inte spela någon större roll om det är ett grövre hö, sålänge det luktar fräscht & ser grönt ut. Den skillnaden som blir är ju bara att de får knapra mer på det lite grövre höet. Att blanda lite grövre med det lite tunnare är ju det ultimata.
Tycker absolut du kan köpa från bonde istället! Det höet är garanterat bättre än det du kan köpa i djuraffären!
Jag köper från bonde nu och fick välja mellan lite grövre och lite tunnare. Valde det grövre med resultat att grisarna ratar det grövsta. Fast resten tuggar de glatt i sig. Fick jag välja nu skulle jag nog ta det lite tunnare. I övrigt håller jag med övriga, bonde blir billigare och fräschare än från djuraffär! Betalade 20kr för mina stora bal :)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag tänkte väl att det skulle vara bättre. :-) Höet jag hittat verkar kanon, hoppas att det ser lika bra ut som det låter. Skönt att det finns näringsanalys också. Jag skulle gärna veta vad det är mina grisar får i sig.
Jag var till djuraffären idag och kände på en full hösäck av den typ jag brukar handla in. Den måste väga max tio-femton kilo och den brukar kosta ca 90kr. Samma mängd skulle kosta 20-30kr hos denna bonde jag kollat in, 2kr/kg alltså. Fy för djuraffärer alltså… 10-15 kg löspackat hö för 6-9kr/kg, rena rånet! Att jag har kunnat stå ut med det..
Det blir till att åka och handla hos en bonde istället alltså. Tänk så många slantar jag sparar på det! Jättetack för svaren! Då vet jag vad jag ska tänka på när/om jag åker dit. Ska maila och fråga bonden lite om det nu.
Hur länge brukar en 15kg bal räcka för er förresten(och hur många marsvin har ni)? Att djuraffärshöet väger 10-15kg är bara en uppskattning, det kanske väger närmre 10 än 15, antagligen ännu mindre. Skulle vilja få en aning över hur länge kommande höbal kommer att räcka. :-) Kommer ju bara ha 2-4 marsvin att mata, trots allt.
#1 Jag vet inte om det är grovt eller tunt än, men bonden har tydligen 150 ton(!?), så det lär nog inte vara så svårt att hitta en bal av god kvalitet. ;)
#5 Ajdå, hösilage/plastat hö är ju ingen höjdare att ha hemma när man bara har marsvin att fodra. Man kan plasta in hö, men det har inte mycket längre hållbarhet än hösilage efter det öppnats ändå. Hösilage blir ju dåligt på någon vecka, plastat hö på en halv månad ca.
Så jag lärde mig något när jag praoade i ett stall i nian i alla fall. :P Äntligen kom det till nytta!
#8 - Mina nya små 5kilosbalar tycks gå fort här, jag har inte riktigt vetat hur fort jag gör slut på balarna tidigare men det är lättare att se när det är uppdelat i mindre mängder. 5 kilo hö har tagit slut på en knapp vecka (hämtade den 11/8) på 10 marsvin. Du har betydligt bättre koll på matte än mig vet jag så du får räkna på det ;)
Visst är det kul att se vad djuraffärerna kan suga sina kunder på pengar? :P Här säljer dom bara 1kilos påsar - 18 kr…
Hanna
Kan inte säga att det finns annat än fördelar av att köpa hö direkt från bonden istället :) Kör på det! Har man dock inte så många marsvin rekommenderar jag att inte köpa någon jättemängd på en gång, utan köp hellre lite och ofta om du inte har något bra ställe att förvara det på (svalt men helt fuktfritt, alltså som på ett höloft eller liknande). Inomhus torkar höet till och blir gulare har jag märkt, jämfört med i stallet där det håller sig fint mycket längre.
Jag köper balar om 12 kg, två stycken brukar vi köpa och det håller i 3 månader tror jag (till 4 marsvin). Det stämmer med vad jag räknade ut för ett tag sedan, att det går 0,5 kg/vecka och marsvin.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag köper från min pappas jobbarkompis. Han köper till sina marsvin och hästar från bonde och sedan säljer det vidare till oss, men det är fantstiskt fint och både kaninerna och marsvinen älskar det! I sommar nu så hde höet tagit slut så då fick jag köpa från lantmännen men man ser verkligen att djuren älskar det som är mest närproducerat (dvs höet från pappas kompis).
//Emma
#9-10 Det låter ju bra! :-) Jag börjar nog med en 15kg-bal. När jag har fyra grisar kanske jag skaffar två i taget istället. Blir till att se. Får göra en egen undersökning. ;)
#11 Ja, det verkar som att hö från bonde är det absolut bästa alternativet.
Mamma åkte till djuraffären idag och bad dem att väga höet. Det vägde ynka 5kg… så vi har länge köpt hö för 20kr/kg!
Tio gånger så mycket som vi annars behövt betala. Nä, nästa helg hämtar vi upp en 15kg-bal för ca 30kr istället.
#13 Haha, känner igen det där ;) Djuraffärerna tar överpris så det stinker om det :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 Tack för länken om att hitta hö. Hittade någon som säljer 10 kg balar. Har dock bara 2 marsvin. Men sen om vi snart har fyra så går det väl åt på 5 veckor ungefär. (0,5 kg marsvin/vecka x 4 marsvin.) I 5 veckor borde man väl kunna hålla det ok.
Där jag normalt sett köper hö betalar jag 49 kr för en påse som räcker en vecka till två marsvin. Det blir 200 kr i månaden för två marsvin bara.
Vill passa på att tipsa om ett ställe som säljer marsvinstillbehör men inte djur. Hornbach. De finns dock inte på så många ställen i Sverige tror jag. Finns i alla fall i Malmö. Säljer hö i lite större säckar än de djuraffärer jag varit i tidigare. Har även strö 30 kg för 119 kr.
De har även bra priser på burar. Säljer en 120 x 60 bur för 698 kr. Inte så farligt.

# 15. Ett jättekonstigt tips på ett ställe där du kan köpa mängder av djurtillbehör är Citygross Rosengård.
Envishet och drömmar