Fler färgfrågor
Läste Wonders stamtavla och hennes mamma står som Sj*lden variant, flerfarvet Crested Silver Fox med färgen Sort (svart). Morfar är Ustandardiseret Crested Fox med färgen Sort.
Får inte ihop det, vad är en Silver Fox? Morfar borde ju vara Black Fox helt enkelt?
Och sedan Black deluted, har läst att det ska vara en svart dold agouti eller agoutibärare. Hur funkar detta anlag? Vad jag har förstått är agouti dominant och kan bara "döljas" av rött
Konstigt namn för en färg… jag sökte lite på det. Här kallas marsvinet Rosedale Cavies Nutmeg Frost för chocolate and silver fox. Marsvinet är fråga är en övertecknad chocolate fox. Och här kallas Heavens Angel, en black/white fox, för silver fox.
Silver fox skulle jagtippa på är en black/white fox eller en övertecknad fox helt enkelt.
Black dilute handlar inte om agoutianlaget. :-) Agouti är som du säger dominant och kan bara döljas av "röda" färger. Black dilute är en lite blekt black med rubintonade ögon. Anlagen som påverkar till detta är anlagen som ger silveragouti(men inte just agoutigenen, utan genen som färgar bandet vitt). Här kan du läsa mer om det.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Oki, då är jag nog med här också :-D Så om en black delute också får ett himianlag så blir det en zobel?
#2 Precis :)
Wiie! Jag lär mig :-D
#4 Eller ja, om en black dilute paras med en himmi blir det en zobel alltså(ett himmianlag och ett silveranlag). Förtydligar så att du inte tror att marsvinet både har dubbla anlag av silveranlaget och ett himmianlag. :p
Hmm…Måste kolla av med er här angående black deluted. Här hemma föds det en hel del av dessa eftersom vi avlar agouti (lemon- silver och buff).
1# Du skrev att deluted-anlaget inte sitter i agoutigenen utan i genen för teckningsfärgen. Parar vi här hemma två buffagouti med varanda som inte har silvergen överhuvudtaget så får vi fortfarande black deluted (eller chocolate deluted) i kullarna.
Jag har lärt mig att deluted sitter i agoutigenen. Vi och många andra länder delar upp agoutis i tre grupper.
AA - Långtickat marsvin (ren agouti)
Aa - Korttickat marsvin (agouti som bär på deluted)
aa - Deluted marsvin (enfärgad agouti)
Detta gör att när vi parar bara AA med varandra så kan vi inte få deluted, oavsett vilken teckningsfärg det rör sig om. De flesta lemon- silver och buffagoutis inom Nonselfgruppen är dock Aa. Parar vi två av dessa med varandra så får vi 25 % "ren" agouti, 50 % agouti med delutedanlag och 25 % deluted. Antalet deluted ökar inte om vi har marsvin med silveranlag (vitt, cr cr eller cr cd), och det minskar inte om vi använder marsvin med buffanlag (cd cd).
Parar vi två AA marsvin med varandra så får vi däremot inga deluted alls. Även om det är två silveragouti som satts ihop, eller en silver och en lemon.
#6 Problemet är hur man definierar diluted. :) Tycker att ni har rätt båda två på varsitt sätt. Diluted är egentligen bara något som man av tradition kallar de enfärgade som föds i agoutikullar eftersom at de skiljer sig från vanliga svarta genom att bära på blekanlag. Diluted betyder ju blekt eller utspädd.
Parar man två Aa goldenagouti med varandra och får enfärgade svarta kan man inte säga att det är korrekt att kalla dem diluted. De har inga blekanlag utan är det samma som vanliga self black.
Parar man däremot två silveragouti och får svarta så kommer dessa svarta vara rubinögda och skilja sig hyfsat tydligt från vanliga self black. Då är det verkligen rimligt att kalla dem för dilute.
Pratar vi buffagouti så är det verkligen en definitionsfråga. De svarta som föds i kullarna har ju blekanlagen cdcd, men det påverkar inte den svarta färgen speciellt mycket. De skiljs svårligen från vanliga self black. Dilute eller inte? Tja.. Då får man definiera dilute först, men jo, jag tycker väl att man kan kalla dem för det om man vill. De är self black med anlag för buff-blekning = dilute.
Förresten. Det där med att Aa är mer korttickade än AA. Var kommer det ifrån? Det är ju jätteintressant om det är så, men jag har inte stött på det någon annanstans.
I goldenagoutikullar föds det väl inte så mycket enfärgade svarta (tror jag?) och de kan ändå ha rejält kort tickning, väl?
#8 Enfärgade svarta är mycket ovanligt på golden agouti. Det är främst på just lemon- silver och buff. Deluted som vi räknar våra som. Parar vi deluted med en self så får vi fortfarande agouti-bärare med i linjerna.
Aa som korttickade kommer från england och National agouti cavie club från början. Många länder har ännu inte koll på varken agouti eller deras anlag så därför är det lite spritt över övriga europa med vilka länder som känner till detta och vilka som inte gör det.
Ett AA marsvin har inte lång tickning, även om de kallas för långtickade. Goldenagouti är just en variant som oftast är AA. Marsvin med AA får oftast något bättre magband, men inte alltid, och de har en bra tickning över hela kroppen (förutsatt att det är en renrasig nonself agouti).
Aa kallas korttickat marsvin. Vanligast på lemon- silver och buff. Övriga agoutivarianter använder oftast inte deluted i sin avel. Då den bär på delutedanlag så kortas tickningen ner. I de flesta fall så kortas tickningen ner ordentligt redan i första generation. Det betyder även att magbanden kan bli något sämre på dessa.
När vi började avla så hade vi nästan bara AA marsvin och vi fick då en jämn men något bredare tickning. Nu har vi flest Aa och vi märkte direkt skillnad i teckningen när vi började med dessa. Tickningen blir skarpare och kortare och det går mycket fortare att göra framsteg inom aveln. Däremot betyder det ju även fler svarta i kullarna, vilket kanske inte alltid är lika kul.
Golden agouti har det avlats längre tid på och de har därför fått en kortare tickning genom att välja de bästa hela tiden att avla på, och sedan har åren gjort sitt. Skulle de ha använt Aa så hade det troligtvis gått fortare. Inom lemon- silver och buff så hoppade vi över 10 års arbete i stort sätt genom att använda Aa. Dessutom har vi ju mindre avelsmaterial på dessa färgvarianter och har varit tvungna att använda deluted, samt att blanda dessa tre färger med varandra för att det inte ska bli för tajt i linjerna. Goldenagouti har inte behövt paras ut med andra färger på grund av för få avelsdjur, och då blir det ju mer naturligt att välja bara golden hela tiden.
Bilden som bifogas här är på ett AA marsvin. Långtickat.
Bild på ett Aa marsvin. Korttickat marsvin.
Bild på aa marsvin. Black deluted.
mamma: black deluted (lemon ag)
pappan: lemon agouti
Jag håller med om det mesta, men vad menar du med "Parar vi deluted med en self så får vi fortfarande agouti-bärare med i linjerna."?
Problemet eller vad man ska säga, är väl att a inte är dilute-anlag egentligen utan self-anlag. Och en dilute är en self i svart färg som också har blekanlag. De kommer allra oftast från agoutikullar.
Om det föds selfar efter två black fox eller otter så är de också diluter.
Huvudsaken är väl egentligen inte vad man kallar dem utan att man är överrens om vad man pratar om så att det inte blir missförstånd.
De svarta som föds i agoutikullar bär ju inte på agoutianlag på något sätt. Däremot kan de bära på modifierare för teckningen, så att de kan nedärva bra teckning om de paras med en agouti. De kan också bära på olika blekanlag för tickningsfärgen, som inte syns förrän de paras med en agouti.
Jätteintressant i alla fall detta med korttickat och långtickat. Det finns ju många myter också, speciellt vad gäller genetikkunskaper som stammar från England, men detta verkar ju stämma då. Helt ologiskt är det inte egentligen. :)
#5 Hehe, det fattade till och medjag (även om ni behöver vara övertydliga med min korkade hjärna i vanliga fall :-P)
Fast jag fick en till fråga om diluted. Om de är svarta med blekningsanlag, borde inte det vara samma som det som kallas sepia?
#12 det är blekanlaget jag menar med selfparningar där, när jag säger agoutibärare. Skulle vi göra parning med deluted och self så är det ju de bebisar med blekanlag/agoutianlag som vi vill ha tag på och ej de andra svarta). Självklart är det inte viktigast med vad man kallar dem, men här hemma är det deluteds så fort en enfärgad föds.
Vi skulle tex. aldrig använda en Self black i våran avel. Dessa skulle stöka runt med teckningen för mycket och dessutom så skulle vi väl få en massa golden agouti helt plötsligt? Black ger väl en viss procent av detta oavsett vilken av våra agouti-färger man parar med. Där antar jag som ni säger att en deluted är en self med blekanlag eftersom vi inte får golden i kullarna.
Det är svårt att bestämma en generell regel för när ett marsvin är deluted eller inte, då vi säkert ser olika på det beroende på om det gäller agouti eller annan färg. För oss är det ju agouti-genen som bestämmer, men kanske går det inte att köra lika enkelt på exempelvis strävhår. Själva vet vi ju exakt när ett marsvin är Aa och att det då kommer att komma aa i kullarna när vi parar dessa. På andra reser är det svårare att veta då färgerna i stamtavlorna inte alltid stämmer helt hundra.
Med korttickade marsvin så tror jag att både agouti och solid agouti- uppfödare i Sverige använder sig av deluted för att få Aa = bättre tickning. Silver agouti i Finland har gjort likadant under lång tid och även de säger att tickningen blir bättre. Någon gång i mellanåt så har nog även England rätt när det kommer till genitik ;)
#5 En fråga till bara därför :-P Vad blir ett marsvin med två silveranlag men utan något annat?