Puppy mills
Igår såg jag ett inslag på Animal Planet om Puppy mills stora anläggningar där de producerade hundvalpar som via grossister skulle säljas i djuraffärer i USA. Hundarna satt i små burar som vi inte ens tycker räcker till våra marsvin, det var skitigt och de mådde förfärligt både psykiskt och fysiskt. De hundarna hade det lika dåligt som fixerade suggor i Danmark och minkfarmsminkarna i Sverige.
I Sverige får man inte sälja hundvalpar och kattungar i djuraffärer, bra men det säljs massor av smådjur i djuraffärer. Vi vet att förhållandet för kaniner, marsvin, hamstrar, undulater och andra smådjur som föds upp för att säljas till djuraffärer ofta har det ännu sämre än de hundar jag såg på TV igår. Ett exempel är undulater som borde kunna leva ca. 15 år men som numera är så inavlade av dessa djurfabriker att de oftast inte blir mer än två-tre år! När det gäller marsvin vet vi att honorna får kull på kull på kull tills de stupar. Ungarna skördas vid rätt storlek vilket kan innebära att de kan vara allt för unga för att lämna sin mamma eller för gamla vilket leder till att många små flickor lämnar djurfabriken i dräktigt tillstånd.
För mig leder den här vetskapen till att jag aldrig ALDRIG alldrig mer kommer att köpa ett djur (utom fiskar men det finns hakar där också) på en djuraffär. Den här verksamheten ska enligt mig inte stödjas på något sätt. Min uppmaning är köp inte djur i butik! Handla gärna tillbehören där men berätta tydligt att djur det köper du direkt från uppfödaren.
Det finns massor av duktiga smådjursuppfödare, omplaceringshem och Blocket där man kan hitta djur ofta mycket tamare och friskare än de som finns på djuraffärerna.
Jag tycker att djuraffärer ska finnas det är bra med fackhandel men jag tycker att de ska sälja foder och tillbehör inte djur.
Håller med dig till 100%… Helt sjukt att de kan tillåta sådant här ens? Fy de finns två zoo affärer i köping, en säljer tillbehör en både tillbehör och djur. Jag väljer alltid det andra. Framförallt för dom är trevligare och har bättre saker mer enkelt och hitta osv…
Minkfarmarminkarna har INTE det dåligt! Inte många av dem i alla fall. Dem har inte det sämre än andra djur i bur. Jag VET!
Tycker inte man föder upp hundar till grossister :/ Inte rätt mot hundarna! Tycker att det är bra att vi inte gör det i Sverige :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Nja vi kanske inte ska ta upp minkfarmsfrågan här men jag tycker nog att de har det dåligt. Att stänga in intelligenta rovdjur med stort rörelsebehov i små burar anser jag är djurplågeri i alla fall. Vi kan kanske tycka olika där men låt det vara nu… Det var djuraffärsdjuren jag ville diskutera i denna tråd…
Fruktansvärt är det och väldigt konstigt att det finns lag mot att sälja hundar och katter på det viset men att det är "helt accepterat" att behandla smådjur så.
#2 - Har du sett bilderna som kom ut ganska nyligen från minkfarmer i sverige? Jag tycker inte att det ser bra ut på något sätt och vis…
Hanna
#4 Många av dem bilderna är manipulerade. Min morfar har minkagård och han sköter dem bra. Det var en här nere i Blekinge som tidningen skrev om, och dem manipulerade bilderna dem tagit hos han, la till skit osv för att det skulle se hemskt ut :/
Jag har också sett det programmet, fruktansvärt vidrigt! Jag förstår verkligen inte skillnaden på hur det ses så fel när det handlar om framförallt hundar och även katter men många bryr sig inte ens när det kommer till marsvin, kaniner, hamstrar etc. Skönt att hundarna och katterna slipper det i Sverige, vi är en liten bit på väg, men de resterande djur som finns hos grossister och säljs i djuraffärer borde försvinna därifrån det med…
#5 Inte en enda av bilderna som kommit ut från Djurrättsalliansen är manupulerade. En djurättsorganisations skulle inte tjäna något på att fejka med bilderna när de väl kan avslöja ett sådant grovt djurplågeri och få ärlig uppmärksamhet i media. På det sättet de når ut till så otroligt många människor i tv är värt så otroligt mycket för organisationen, de skulle aldrig ta risken att få sitt förtroende tappat. Så fungerar inte djurrättsorganisationer, det kan jag lova av egen erfarenhet.
Sedan finns det mer eller mindre vidriga minkfarmer, men enligt mig är själva grejen att föda upp djur som människor ska klä sig i bland det värsta som finns.
Nog skrivet om minkfarmarna nu :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#6 kan hända men tidningarna har manipulerat många bilder vilket jag inte tycker är rätt. Menmen alla har vi våra åsikter :)