angora marsvin
På franska "Blocket" ser man ibland att folk säljer angora marsvin. Har försökt läsa på om angora, har dock inte hittat så mycket info om rasen… Är de ovanliga i Sverige? Någon som har angora - marsvin? Kanske kan visa foto ? Är nyfiken…
Har också hört talas om angora-marsvin på utlänska sidor, men inte i sverige. :) Så puttar lite på tråden, är väääldigt nyfiken jag också ^^

Kan det vara så att de menar långhår?

#2: ja, angora är en sorts långhår, vet dock inte på vilket sätt den skiljer sig från t.ex peruan…. enligt en ungersk sida (tur att man kan flera språk
) så liknar de peruaner men finns inga "regler" på hur många virvlar de ska ha.
om jag förstått det rätt….
här kommer annonsen, med foto på angora:
http://www.leboncoin.fr/animaux/132956115.htm?ca=12_s
http://www.leboncoin.fr/animaux/132918410.htm?ca=12_s
http://www.leboncoin.fr/animaux/122048377.htm?ca=12_s
och så annonsen med bäst bild:
http://www.leboncoin.fr/animaux/130145820.htm?ca=12_s
har en känsla av att de liknar satin på nåt sätt….
Jag får känslan av att de menar korsningar? Typ vad vi kallar "virvlar" (eller virveltroll). Jag ser inget satin över några marsvin i annonserna? :)
Däremot har alla virvlar, men är både lång-och korthåriga. I den första annonsen ser det ut som det större marsvinet är en peruankorsning. I den tredje annonsen ser det ut som abessiniers. Och marsvinen i sista annonsen ser ut som hederliga korsningar från t ex arken… 
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

tycker också att de ser ut som korsningar

Ok, så angora är inte en godkänd "ras" i Sverige? Sen att de ser ut som korsningar…. är de bebisar har inte pälsen växt ut på de ännu, kan det bero på det? Enligt info på nätet har angoramarsvin långt hår med upp till 8 virvlar. Får forska vidare i ämnet, låter intressant tycker jag :-)
Har googlat lite på engelska sidor, på många av de benämns angora som "silkie", eftersom pälsen är mjukare än hos t.ex. peruaner. Då börjar jag fundera…. angora = peruan med satin-anlag? Som sagt, tyckte att de flesta marsvin i annonserna hade aningen för blank päls… Men, men det är kanske bara jag. 
Sheltie heter silkie på engelska, de har inga virvlar alls så det är inte samma som de angora du hittat i franska annonser. jag vet inte om dessa halvlånghåriga virveltroll är en ras i Frankrike och heter Angora kanske… men jag tycker i alla fall att de på bilderna ser ut som korsningar. Förut i Sverige kallade man ju alla långhåriga djur angora sådär lite slarvigt kanske är det ett liknande uttryck i frankrike för långhåriga blandningar?
Om du tycker att de här virveltrollsgrisarna är fina kan du väl skaffa sånna även om de inte är renrasiga väl. Och jag tycker inte heller de ser ut som satin.

Näää, det är tydligen ingen ras i Frankrike heller. Ibland kallar de peruaner också för angora, beroende på pälskvalite kanske? Är totalt förvirrad, trodde någon hade koll på vad angora är, kanske inte lönt att luska i det….
Är inte intresserad av att köpa några, vi har redan två renrasiga peruantjejer.
/Csilla
Långhåriga guldhamstrar brukar oftast kallas angora-hamster i djuraffär. Så det kanske är något liknande här?
Angora är namnet på en ras i vissa europeiska länder. De "är" peruaner med många rosetter.
I Sverige har angora använts slarvigt som namn på långhåriga marsvin i allmänhet.

#10: Innebär det att om man korsar en peruan med en angora förblir avkommorna renrasiga ? enligt svensk standard? bör angora-marsvin också ha stamtavla och kunna registreras som renrasiga? många frågor, jag vet…..
som det är nu så kan inte peruaner med extra virvlar ställas ut i ras, då borde man inte kunna göra det med angora heller. resonerar jag fel?
# 11 om man parar en peruan med en så kallad angora så får man ju bara fram ett blanras djur med massor med virvlar, om ja förstått rätt så kallas det ju bara för Angora lite slarvigt just i Frankrike. I sverige kan man inte regga något marsvin som är "Angora" Då den "rasen" inte är godkänd. För mig ser det bara ut som blandraser. Men det finns ju en kanin ras som heter Angora så det kan vara kanin folk (i sverige då) som trott att långhåriga marsvin ockås hetter angora. Men det är mina egna spekulationer.
Peruaner med extra virvlar kan ställas ut men hittas virvlarna så får man ju avdrag osv. Ja läste att en "angora" ska ha runt 8 virvlar! En peruan ska bara ha 2!

jag vet, kan föreställa mig en peruan med 8 virvlar, snacka om att se ut som ett litet troll :-)
vår ena tjej, Lillhagas Pepsi, har en extra virvel, hon ser jättesöt och helknasig ut!
o så har hon en personlighet som passar till virvlarna….

jag har haft en "peruan" med massor med virvlar där bak. tror jag fick det till 11. men det var ett tag sen nu hon gick bort.

11 virvlar? cooolt, tycker själv att ju fler virvlar de har desto sötare är de! visst, man kan inte ställa ut på i ras men alla vill inte göra det heller….
har du foto på henne kanske?