Sellnic som börjar på ryggen?
I helgen såg jag att min ena hane hat tappat päls och är torr och ful i huden, främst på ryggen. De andra marsvinet och burkompisen har ingenting…
Magen och benen är fina på honom. Nu har jag googlat och undrar om det kan vara sellnic trots att jag på de flesta ställen läser att det börjar på magen. Jag ser honom inte klia sig men å andra sidan bor han ute så jag ser honom inte så lång stund per dag. Är som vanligt i övrigt.
Dock har han alltid varit väldigt intensiv…undrar om det kan bero på klåda om det nu är sellnic han har?
Jag skall ringa veterinären imorgon men tänkte att det inte skadar att kolla här också. Skall fota honom i veckan.
(Som tur är har han och burkompisen inte varit i kontakt med de andra tio marsvinen på länge (de bor i helt olika bygnader)
Det är möjligt att han har fått sellnic, på min hona dök det upp på bakdelen. Allra enklast blir förstås att se på bilder :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Idag åkte sambon till veterinären med lillkillen medan jag var på jobbet.
Hon kunde inte se sellnic i provet som togs med han fick en behandling och medicin med sig hem ändå eftersom hon tyckte det så ut att vara det.
Dock slutar sjukdomshistorian där.
Hemkommen från vet. ställde sambon ned buren för en stund medan han bar in saker från bilden och under tiden var en av katterna framme och fick upp dörren till reseburen!
Lilla Tzaziki fick tillbringa sin sista dag hos veterinären och är nu begravd under ett körsbärsträd 
Nej gud så hemskt! *Tröstkramar*
Så himla orättvist …
Sov gott älskade Tzaziki!<3
Ja…och så enormt onödigt att hans sista dag tillbringades hos veterinären!
Fy så tråkigt 
Han levde ett väldigt fint liv hos dig.
Sov gott lilla Tzaziki.
Hanna
Så hemskt tråkigt :-( Jag beklagar.
Sov gott, Tzatziki.
Men kom ihåg att även burkompisarna som kommit i kontakt med det sellnicsmittade marsvinet måste behandlas, då ohyran kan ligga latent väldigt länge utan att bryta ut.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.