Färger på ungar?
Nu behöver lilla nybörjaren här lite hjälp, ska nämnligen ta en kull på mitt svartvita (typ 90% vit) virvelmarsvin snart och undrar vilka färger på ungar hon kan få. Provade färgkalkylatorn men förstod inte. Om jag vill få fram lilac, creme, silveragouti eller kanske golden, om hanen är någon av dessa färger kan hon få ungar med sån färg då? Är så dålig på att förklara men vilken färg på hanen ska jag leta efter om jag vill ha fram nån av dem här färgerna? Otroligt, ytterst tacksam för svar!!:)
ps, hon till vänster på bild:)
jag vet faktist inte men ville bara säga att du har så söta marsvin dom e urgulliga :)
tack vad glad jag blir!!:D
Alla de färger som du vill ha är recessiva, så om du inte vet vad som ligger bakom så spelar det ingen roll vilken färg på hane du hittar. Du kan ändå inte vara säker på att få någon av dessa färger utan ska snarare ha en väldig tur om du skulle råka få det.
Vad du däremot måste tänka på är att båda marsvinen på bilden (speciellt den längst bort men även den närmre) har risk för att vara roan. D.v.s. du får absolut inte para med en annan roan eller dalmatiner då det då kan bli missbildade ungar. Inte heller ett annat marsvin med mycket vitt om du inte är säker på att den inte är roan.
Vilka sötnosar :)
okej tack för infon:) vilka färger kan jag få fram med henne då?
tack piggy-wiggy^^
#5 Det beror helt på vad för anlag hon och hanen bär på. Än så länge vet vi bara att det finns minst 50% sannolikhet till att hennes ungar kommer att få någon mörk färg, minst 50% sannolikhet att hennes ungar blir mörkögda och att det finns en stor chans för att ungarna kommer att få vitt därtill. Samt att några ungar ev. blir roanade. Mycket mer vet man inte.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
okej, tack så mycket:) köpte båda från djuraffären som köper dem från skåne så har ingen aning om bakgrunden. nu gäller det att hitta en hane!
Tänkte skriva det här i ett PM men du har inte aktiverat din sidan än så det går inte…
Tänk igenom en gång extra om du verkligen vill avla på den här honan. Som du sa själv så vet du ingenting om henne. Kanske du kan köpa en hona från en seriös uppfödning? Då vet du vad för anlag hon har och du kan få fram de färger du letar efter.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Vilka sötnosar :)
Jag kan inte annat än hålla med #8. Jag skulle inte avlat på en hona från djuraffär, där du inte vet vad för medfödda fel hon kan tänkas ha. Tipsar även om den här sidan.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus