Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1350 ggr
kajzzas
0

Vad göra med bitskt marsvin?

Nu har jag många funderingar.

Var i Laholm och kikade på en massa gulliga grisar igår och med mig hem hade jag två stycken sötnosar. Nu förstår jag att jag gjorde ett misstag som tog hand om de två vuxna marsvinen som vi redan har hemma. Men gjort är gjort och vi måste lösa det på bästa sätt.

De vuxna är ju som jag har skrivit innan en hane och en hona som (vad jag har fått reda på nu) hade bott ihop i 4-5månader utan att para sig. Honan är supergosig och snäll men hanen är mycket bitig och busig. Han nafsar och skriker högt när man har honom ute men han biter även riktigt hårt ibland. Utan förvarnande pip. Han har bitit mina barn så att det blödde och nu har han även bitit hål på mig. Förstår nu att det är TUR att han inte har gett upphov till ungar då temperamentet kan ärvas.

Just nu bor han med sällskap, en teddyhane som vi köpte igår. De verkar ha kommit till ro en del men han har jagat den lille runt runt i buren tills nu.

Honan bor ihop med den lilla honan vi köpte igår och de verkade bli polare direkt. Sitter ihop, sover ihop och äter ihop. Mys, mys…

Så långt är ju allt frid och fröjd…nu funderar jag på vad jag ska göra med G-force…han verkar bitas mer och mer. jag tror inte han är direkt missnöjd eller rädd för oss. Han är gosig och vill gärna vara i knät och mysa men…så hugger han. Hårt.

Ingen i familjen litar längre på honom och jag vill inte låta barnen mysa med honom. Ska vi behålla honom, enbart som sällskap till Lillemannen? Ska vi…låta honom somna in pga hans temperament? Ska han kastreras, kan det hjälpa? Kan det finnas någon i detta land som önskar sig en bitsk hane mest av allt???

Dessa goa grisar som kan ge en så mycket huvudbry!!!

Förresten var det sååååå kul att se alla fina marsvin igår och jag tackar för titten!

Abico
0

Marsvin ska inte bitas utan anledning. Skrämda eller ohanterade marsvin kan bitas av rädsla men din hane verkar ju inte rädd. Kan han ha ont någonstans? Så att det är det som gör att han bitts? Tar ni på honom på något speciellt ställe just när han bitts?

Ett marsvin som biter utan förvarning och gör det ofta är inte som det ska vara. Jag skulle säga att det nästan säkert mår dåligt på något vis och skulle förmodligen avlivat honom om han varit min och beteendet inte upphörde med tiden (hur länge har du haft honom?). Man vill inte ha med ett bittskt marsvin att göra och det är inte rätt att omplacera en sån hane heller. Risken är att han då bara får ett liv med väldigt många flyttar.

Sen är det klart att ungdjur nafsar lite och provsmakar ibland, men det är ju något helt annat än att bita till.

Hanna 

Aristarcos
0

En av mina honor som jag köpte 4 månader gamla var lite bitig i början, det har klingat av hon bet hål en gång på ett av våra barn, men inte fler gånger. Nu kan hon nästan uppföra sig som man ska :) De är nu ca 1,5 år gamla..