Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1235 ggr
[Majasmamma]
0

Hanar tillsammans?

Vi har ju tingat två små marsvinskillar som vi ska hämta den 11/9. Jag vet att två hanar ofta funkar bra tillsammans men min fundering är nu om man skulle vilja ha en tredje. Hur funkar det för er andra som har fler än två hanar tillsammans? Brukar det bli bråk vid könsmognad? Jag kan ju tillägga att två st är jämngamla (ca 5 veckor) och den tredje är ca 2-3 månader gammal.

Vi kommer att ha ett stort hemmabygge åt dem, ca 200*90 cm.

queenlinnea
0

Det funkar ju  oftast lättare när de har stort utrymme att gå på, så 200*90 är ju kanon! Åldersskillnad gör också saken lättare för både dom och dig. Har själv aldrig haft tre ihop, men av vad jag hört så är det oftast det jag just skrev och marsvinens personlighet som spelar roll. Finns säkert någon som har något att tillägga, ville dock ge dig ett hyfsat svar  iaf :)

[Majasmamma]
0

Tack för svaret! Tror du att det funkar bättre just för att det är lite åldersskillnad? Jag kan ju också tillägga att två av grabbarna redan "känner" varandra.

queenlinnea
0

Ja, med åldersskillnad så har dem lättare att göra upp om rangen. Oftast är det den som är äldst som tar högst rang. Säger inte att alla är så, men oftast. Det kan vara en fördel att de känner varann, dock kan det förändras mellan dem när man sätter in en tredje. Dock inget att rekomendera, men man kan ju alltid testa och ge det en chans!

Creation
0

Ett marsvin kan bli könsmoget redan vid 4-5 veckors ålder(och samtliga bör vara könsmogna vid ca 2 mån ålder), så det har ej att göra med könsmognaden. Däremot har jag hört om många fall där marsvinen börjat bråka när det yngsta marsvinet kommer in i "tonåren"(vid ca. 5-8 mån ålder), utvecklat en personlighet och ska rangordnas i gruppen.

Här kan du läsa lite spekulationer kring att ha tre hanar tillsammans.

Jag tror att temperament spelar stor roll. Hanar av de raser som ses som lugnare(långhår, teddy) tenderar att vara lättare att hålla flera än två ihop.

Det finns alltså stor risk för att det inte kommer att funka, men med en stor bur och en nypa tur kan det nog funka.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Majasmamma]
0

Tack för era svar och för länken Creation. Nu kommer ju de två yngsta komma in i tonåren ungefär samtidigt och det kanske ytterligare försvårar saken?

Det skulle isf vara två st Lakeland och en teddy som ska bo ihop.

Vete sjutton om man törs chansa… Måste verkligen ta mig en funderare, men jag har blivit så förälskad i den 3:e lilla killen så det skulle vara svårt att släppa honom…

Svårt!

Creation
0

#5 Annars kan du ju alltid ha två hanpar. Att ha dem på en yta av 100*90 var skulle funka. ;-)

Du kanske kan pröva först och se om det funkar. Skulle det inte funka kan du dela av och ha två hanpar istället. Dock finns ju alltid risken att de inte går att ha ihop alls sen och att du behöver dela upp dem i tre hanpar istället. Men det tycks vara vanligare att två av de tre iaf går att ha ihop ifall det inte skulle funka med en trio.

[Majasmamma]
0

#6 Ja den varianten kan ju också funka förstås. 

Om en hane har börjat "bråka" med burkompisarna, kan det funka att isf sätta honom tillsammans med en ny kompis? Kanske en bebis?

Som sagt, detta tål att tänkas på… :oP

Crania
0

Jag har haft tre ihop och det funkade jättebra i nästan två år. Den yngsta blev sjuk och då började de två friska slåss så bloden skvätte och jag var tvungen att ta ut den ena och ge honom en ny kompis. Den äldsta ville antagligen "ta hand om" den som var sjuk och den andra stackaren fick inte komma i närheten.
Jag har försökt sammanföra de två slagskämparna igen, men det går inte alls. De verkar vara helt överrens om att de inte gillar varandra längre.
Min mening är att det är helt klart värt att testa att ha tre stycken ihop, men var beredd på att det kan bli nödvändigt att dela på dem. Man måste alltså ha plats för en bur till och en kompis till.

[Majasmamma]
0

#8 Lite roligt att de är helt överrens om att de inte gillar varandra! Skrattande

Det låter ju ändå hoppfullt att det funkade bra så länge allt var "som vanligt". Vi kommer ju att ha en vanlig gallerbur också som vi hade tänkt att på något sätt integrera/bygga ihop med hemmabygget, så det finns ju alltid möjlighet att sära på dem om det skulle bli nödvändigt. Alt att man göra som Creation tipsade om att helt enkelt dela upp stora buren.

Creation
0

#7 Jadå, en dålig erfarenhet borde absolut inte få honom att bli marsvinaggressiv. Det är bara kemin mellan just de två/tre marsvinen som bråkat som blir spänd och svår.

[Majasmamma]
0

#10 Det låter ju bra, just om man skulle bli tvungen att sära på dem.

Sandra-B
0

Jag har en grupp som består av fem hanar (den äldsta är fyra och ett halvt år, två stycken är ungefär 15 månader, en är snart åtta månader och en drygt sju månader) och det fungerar jättebra hos dessa fem killar.

Enligt min personliga erfarenhet fungerar det ofta bra med fler än två hanar men jag vet att det hos många andra inte fungerar så bra (vet dock även att det fungerar hos en del andra också).
Jag skulle dock rekommendera en något större åldersskillnad mellan den äldre och de yngre- gärna en vuxen stabil hane som redan gått genom sin "tonårsperiod" och som är "självklar" som flockledare så att han isf kan hålla efter de yngre.
Det är dock alltid en risk att ha mer än två hanar ihop- det kan strula till sig så att ingen av de tre (eller hur många man nu har ihop) accepterar varandra i slutändan och då blir det många burar, när det fungerar är det dock underbart.

Jag har dock haft (/har) några hanar som inte alls trivts i större grupper utan har blivit väldigt stressande, inte "hunnit" äta osv, bråkat halvt om halvt med de andra i buren- speciellt om de kommit nära (precis som att de har velat ha egentid och blivit störda), när de fick flytta till egen bur med bara en annan hane som sällskap blev de helt annorlunda- trygga, avslappnade, sällskapliga, tillgivna, gick upp i vikt etc så flockboende är absolut ingenting som passar alla hanar skulle jag säga (kanske inte honor heller men det är ingenting som jag har märkt av än så länge).

Lycka till med vilket beslut du än tar! :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Majasmamma]
0

#12 Tack för ditt svar. Vad bra det låter att du har en hel grupp med hanar som fungerar bra tillsammans. Nu har jag redan "blivit med" en liten alldeles ljuvlig liten skinny, och väntar som sagt på mina små killar som kommer om ett par veckor, så nu gör jag ett försök och funkar det absolut inte så får jag dela på dem helt enkelt.

Jag har också hört det där att det är bättre med en lite större ålderskillnad… Enda fördelen är väl att den äldsta killen är ca 1,5-2 månader äldre än de andra två men jag har förstått att det skulle ha varit ännu bättre om det hade skiljt mera.

I vilken ålder brukar de vara "klara" med rangbråkandet??