Hona som inte fungerar med andra?
Hej, jo nämligen min hona Shirley fungerar inte med någon utav mina honor hon biter och attackerar dom andra hela tiden.
Vad ska jag göra? Just nu får hon gå ensam eftersom hon skadar alla andra. Ska man sälja henne eller låta hon vara själv?
Skaffa en bebis till henne som hon kan bo med?
Hon bodde med en bebis. Tyvärr kan jag inte bara ta in marsvin just nu.
Hur gammal är hon nu?
Hur introducerade du henne till de andra/bebisen? (som var hur gammal?)
Om det inte blir sår och alla inte verkar jättestressade med henne i närheten så skulle jag introducera henne på nytt för de andra, låta de gå på helt doftfri yta ett tag, möjligen bada också, sen in me alla i buren som också ska vara helt doftfri (tillfälliga papphus går bra t.ex) så kanske det går bättre. Hon kanske är väldigt dominant och behöver mer tid för att hitta sin plats i din flock?
Att sälja löser väl inget, möjligen kanske om hon får komma till en kastrat. Honor som är lite riviga brukar funka bra med en kasrtat. Att ha henne ensam tycker inte jag är något allternativ.
#3 - hon är född i maj, och hennes kompis i april så de är ingen stor ålderskillnad.. Men alla andra marsvin skadar hon bara.. Och den hon gick med försvrade sig då och så. Däremot skrek hon mer.. Hon kommer troligen bara sitta själv någon dag tills jag fått klart stora buren :)
#4 Ok. Ja testa med alla i stora buren sen när den är klar då. Det kommer nog att funka :)
#5 - precis hoppas på det!! Hon är så söt vill ju ha henne kvar.. Nu är det bara så min far är så lat *suck* och är seg med köpa plastmatta det är allt som är kvar. Det är gjort snabbt ska se om han fixar det idag..
#6 Ja :) Haha så kan det vara, fattar inte varför oftast föräldrarna aldrig är lika sugna på att bygga burar som vi marsvinsfantaster är ;)
#7 - Eller hur!! Jag frågar alltid mig det… Hm *s*
#8 Ja det är ett mysterium ;)
Vad gör hon mot de andra då? Vad gör de tillbaka?
Ofta gäller det att ha ordentligt med is i magen bara. Marsvin lever naturligt tillsammans i flock, det som framförallt kan ställa till det när vi har de i fångenskap är för små ytor för dem (så att de känner sig hotade/irriterade av att vara för nära ihop varandra). I naturen har de liksom obegränsat, de kan gå i princip hur långt bort från varann som möjligt om de vill.
Hoppas det funkar bättre i den stora buren.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#10 - ja du har rätt satte tillbaka hennes kompis det är ganska lungt nu :-)