Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 4233 ggr
Abico
0

Dräktig hona som "brunstar"?

Jag har en hona som blev parad den 9 augusti, jag såg parningen och proppen och allt såg bra ut. Nästa brunst skulle infalla någon gång mellan den 24 och 27 om parningen inte tog. Den 24 tyckte jag att hon uppträdde som om hon brunstade, kurrade och hade sig. 25 sprack hinnan upp pyttelite (litet hål bara, inte alls så som dom ser ut som högbrunstiga). Eftersom jag satt med och såg henne gå från inte brunstig till högbrunstig den 8-9 augusti så visste jag ungefär hur många timmar det skulle ta för henne att bli det. Men sedan hände inget mer, hinnan täckte helt igår kväll igen och hennes brunstiga beteende försvann också. Såg ingen parning och det är väl inte konstigt eftersom hon inte brunstade liksom. Men nu funderar jag på om hon är dräktig eller inte. Jag kan inte minnas att hon visade någonting sånt här förra gången hon var dräktig. Då visade hon inget tecken på brunst efter "parningsbrunsten".

Jag skulle vilja höra om någon annan varit med om liknande eller har pratat med någon som varit med om liknande och vet hur det har gått. Var honan dräktig eller behövde hon paras om?

Hanna 

luneas
0

Jag har flera gånger sett hinnan spricka upp bara litegrann på honor som varit dräktiga. Vet att jag i början blev orolig och trodde att de skulle eller redan hade kastat kullen/reabsorberat fostrena men något mer hände inte utan dräktigheten fortlöpte normalt. Så ja, enligt min erfarenhet händer det att hinnan spricker upp litegrann även på dräktiga honor utan att det behöver betyda att hon brunstar. Även gravida kvinnor kan ju få mensliknande blödningar (=borde motsvara uppsprucken hinna?) under graviditeten utan att det är något fel.

Abico
0

Vad skönt att höra :) Då fortsätter jag att räkna med att hon är dräktig.

Hanna 

Lyan
0

Vad är det för hinna? Mina visar aldrig för mig när de brunstar :-S

Abico
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 - Här är en bild på en icke-brunstig och en brunstig hona. Hinnan över könet spricker upp som du ser.

Hanna 

Lyan
0

#4 Aha, ja, men det har jag sett :-) Men mina visar ändå inte när de brunstar (annat än i undantagsfall) så de är väl lite blyga :-P